Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Stefanjämjö skrev:Kvällen fick avslutas med ett ärevarv upp på södra Sveriges största stenhög :mrgreen:
Bild
Tycker mig se min gamla arbetsplats i bakgrunden ;)
av umekille
Har du förståss införskaffat ett casettband med Lasse Stefanz också?
Så du kan njuta äkta 240 feeling...he he.
[youtube]WI0MoDWdxlg[/youtube]
av volvo740gle1985
d va en fin 240 för att vara 240 :) ja älskar när d nybytta grejor, som bromsok. d så snyggt :D

är d lastbilskänsla när du kör? d har pappa alltid sagt o, 240 :p man vet aldrig, kanske man sj blir 240raggare någon dag:D

blir roligt o se mer updates ;) lycka till!!
Användarvisningsbild
av Kompe
såg fin ut 8)
Användarvisningsbild
av Stefanjämjö
umekille skrev:Har du förståss införskaffat ett casettband med Lasse Stefanz också?
Så du kan njuta äkta 240 feeling...he he.
Åååhh tänk om man hade haft en kassetbandare. Tills vidare får Lasse Stefanz avnjutas i CD-format :)
volvo740gle1985 skrev:d va en fin 240 för att vara 240 ja älskar när d nybytta grejor, som bromsok. d så snyggt

är d lastbilskänsla när du kör? d har pappa alltid sagt o, 240 :p man vet aldrig, kanske man sj blir 240raggare någon dag:D
Fin och fin, den ser bättre ut på bilderna än i verkligheten men komplimangen uppskattas (Men det är ju inget vrak heller för den delen) :D.
Hehe jag kör lastbil till vardags och visst finns en viss lastbilskänsla, min 240 iallafall är ganska mjuk i fjädringen så det kränger och svajar en del och känslan i växelspaken är ju typ som en lastbil, fast lite mer lättjobbat liksom 8).
Kompe skrev:såg fin ut 8)

Tackar! Men som sagt, alla skavanker syns inte på bilderna.
Användarvisningsbild
av Stefanjämjö
Jaha då var de dags för lite update igen!
Har inte hunnit fixa så mycket rost att det är värt att lägga upp bilder än, känns nästan som jag tagit ett steg tillbaka i processen för mer av den bruna döden har upptäckts på bilen.. :roll:

Däremot fick jag ett roligt paket häromdagen med ett instrumenthus med varvtalsräknare i så jag muntrade upp mej med att plocka i varvtalsmätaren det gamla instrumentet :)
Tänk vad man kan hitta på skroten!
Bild

Tänkte först byta instrument helt och hållet eftersom det nya hade några tusen mil mindre på mätaren men eftersom det nya instrumentet var från -85 så satt det vajerdriven hastighetsmätare i det, på min är det elektriskt så jag fick nöja mig med att byta plats på klocka och varvtalsräknaren.
Bild

Inkopplingen gick galant när jag väl hittade den fördragna kabeln från tändspolen, den hade ramlat ner långt som f-n bland alla sladdar och skit :evil:.
Nu ska jag bara leta upp en såndär liten originalklocka också så blir de fint sen :-)-)

Men över till något intressantare. När jag startade denna tråd om min första 240 skrev jag att det säkert kommer bli fler, och jag kanske är lite synsk för nu har visionen blivit verklighet, en -88 års 245gl 8).

Lite skamfilad men de gör la' inget..
Bild

Hyfsat rostfri är den ändå.
Bild

Härlig grå inredning, med en underbar arom av cigaretter och instängdhet.. ;-//
Bild

Fick den för en billig peng för ägarens farsa hade tröttnat på att ha den stående på uppfarten. Kan jag förstå, den är avställd sedan i vintras och skulle besiktats senast november 2012 så den har nog inte gjort några längre resor på ett tag.
Men det ska nog inte vara några jätteproblem att få den godkänd, bromsarna verkar fräscha och den verkar inte vara upprostad heller.
Enligt sista besiktningsprotokollet som låg i bilen så var det en hel hög med defekter som hade godkänts så mycket är redan gjort förhoppningsvis.
Och jag tänkte mest glida runt i den till vintern så bara den kommer igenom bilprövningen igen så är jag nöjd :mrgreen:

Kända defekter:
Jävligt dåliga däck fram, mindre bra bak.
Kass hjulinställning fram (därav de dåliga däcken)
Skum koppling, har svårt att avgöra om det är lamellerna som är slitna, om dom bara behöver användas lite eller om kopplingscylindern är dålig.
Död radio.
Trasigt bakluckelås.
Rost i ena tröskeln, vet inte hur allvarligt besiktarna ser på detta?
Bild

Bild

Som tur var så fick jag en extra tröskel med köpet om jag behöver fixa lite, och en hoper typ olagliga däck fick också åka med hem :roll:
Tänkte åka och besikta om några veckor och sen kan förvandlingen börja.. :wink:

Tack för denna gång!
av volvo740gle1985
roligt att du håll igång :)

en till 240, du gillar 240 du;)
måste ha några 740 till, behöver liksom bakaxlar, diffklumpar o axlar vlådor:) man kmr burna så mkt i början när man fått körkort!!

hatar rost ja, speciellt trösklarna, har sådant problem på min epa :p lycka till!!
volvo740gle1985 skrev:roligt att du håll igång :)

en till 240, du gillar 240 du;)
måste ha några 740 till, behöver liksom bakaxlar, diffklumpar o axlar vlådor:) man kmr burna så mkt i början när man fått körkort!!

hatar rost ja, speciellt trösklarna, har sådant problem på min epa :p lycka till!!
Hehe ja nåt ska man ju fylla fritiden med, och några 240 är ju perfekta objekt för mitt "självskadebeteende" :lol: . Men 740 är goa bilar med, har en som står lite i malpåse just nu. Den klarade dock av min 18-årsperiod utan haveri 8).

Men rost.. USCH!
av umekille
slipa rent med en stålborste...
pensla på biltemas gråa färg
som blir svart då den ätit upp rosten
sen spacklar du fint igen hålet och slipar
lacka trösklarna mattsvart sen på med
biltemas kletiga tröskelspray så nära besiktningstiden
som möjligt(dom ser den är kletig och vill inte få det på sina fingrar)
:wink:
Ja då var det dags för update igen, efter ett litet uppehåll.
Så mycket konstruktivt har väl inte hänt direkt, men lite andra saker däremot.

Var och besiktigade 245:an häromdagen till exempel.
Bilen besiktades ju senast november -11 så det var spännande att rulla in i hallen.
Tankarna for genom huvudet. Skulle besiktningskvinnan se ståltråden som höll uppe avgasröret? Skulle hon godkänna de rostiga trösklarna?
En stund senare hade jag svaret. Alla defekter jag räknat med var inget att bry sig om! :D

Men... där var andra defekter.. riktigt grova faktiskt 8)

Bild

Jepp, körförbud. Enligt besiktningskvinnan var de båda bakre bärarmarna så rostskadade att det var risk för en olycka. Hon ville inte ens slutföra besiktningen, så provturen och bromsprovet fick vara. :roll:
Fick låna en bil och hyra släp för att få hem liket istället. Snopet slut på dagen.

Bild

Hur kunde jag missa att bärarmarna var så dåliga undrar ni säkert? jo, jag har ju inte direkt krupit under bilen med spetshacka direkt. De såg i mina ögon ganska okej ut tills hon började knacka på dem. Och så kunde jag inte tänka mej att de var så illa däran överhuvudtaget, provturerna jag tagit runt i byn känns plötsligt mer våghalsiga.. :-O)
Så nu blir det till att åka 244 i vinter likt förbannat. Det kommer förmodligen kosta förmycket att få 45:an godkänd igen så jag får fundera över dess öde ett tag framöver :evil:
230fk går snålt

Hmm, nu kanske du fått nått special-ch[…]

Skulle byta kabeln idag. Köpte ett rep pake[…]

Du har ju redan en tråd om detta varför[…]

Jag brukar spänna in bultarna i skruvdragar[…]