Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det utgick jag från att de gjorde. Så beläggen kollas genom ekrarna? Låter anmärkningsvärt.
Du måste hålla bättre reda på vem som sagt vad i tråden.
Det är inte jag som har klagat på servicepris. Läs vem som skrivit vad.
Om kontroll av bromsar (eller hur det nu exakt står i protokollet) ingår i en service så är det fullt rimligt att anta att de inte endast sneglar in genom ekrarna. Jag har också råkat ut för samma sak, även kontroll av handbroms ingick, men kontrollerades inte alls.
Märk väl att när jag tog upp detta så var inte förklaringen att endast en okulär kontroll genom fälgen görs, förklaringen var att det kan slitas yada yada...

Att gå på och säga att de som lämnar in för service är såna som inte vill ta ansvar för sina bilar, och skulle gnälla om priserna höjs p.g.a. att det som står med i protokollet görs ordentligt är väldigt märkligt resonemang. Det finns många anledningar till att lämna in en bil för service istf att göra det själv. Om en kontroll inte görs ordentligt får de antingen ändra formuleringen eller ta extra betalt för att göra det korrekt, allt annat är lurendrejeri. Skulle det vara ok att hälla i spillolja istället för ny olja om man lämnar in bilen för oljebyte med samma motivering?
tomsa skrev:Då hade servicen kostar minst 1000 kr till och du hade gnällt på det istället :D
De lever ju på att folk inte kan ta ansvar för sitt eget fordon utan vill ha en stämpel i boken för döva sin okunskap/ovilja och sedan kunna gnälla över dyr och dålig service.
andreas_lofgren skrev:Har ett ganska identiskt exempel. Lämnar in bil på service på märkesverkstad, får som kommentar "belägg byte inom 1000mil", åker till annan verkstad (märkesobunden) två veckor senare, de upptäcker att det överhuvudtaget inte finns något belägg på höger insida - kolven gick emot skivan. Jag tror inte meken överhuvudtaget gjorde annat än att titta på bromsarna genom fälgen.
Fina stora protokoll får man. Men som jag sa tidigare tyvärr inte så mycket som görs mekanisk sett, men ser ju snyggt ut.

Var nog länge sen punkten demontering rengöring återmontering av bromsklossar försvann och ersattes av någon visuell kontroll eller obd2 kontroll i stället.

Själv brukar jag köra in kolven på bromsoken varje gång jag byter däck sommar vår och kolla att klossarna löper lätt och fint i oket samt att oket glider fint på sina glid pinnar. Går kanon att göra med en tving och sen en skruvmejsel och peta på klossen och se att den inte kärvar i bygeln.

Vad praktiskt. Idag ska jag avskaffa alla som &aum[…]

Identifiering Volvofälg

Jag har inte någon broschyr från 1989 […]

Volvo car UX

Bättre info om nya UX https://www.volvocars[…]

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg