Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Imonfire
#782310
Hej!

Har en 855tdi, fick ett haveri på multiremmen, och fick då byta remskivan på vevaxeln... på hobbyverkstad(misstag jag vet) nu är det så att den blev svag som satan efter detta och jag misstänker att kamremmen har kuggats fel :/ kan det vara något annat??? den är lätt att starta och går att köra, men som sagt svag...

Snälla HJÄLP!!!
av rid54
#782313
Tror du har rätt diagnos redan: kamremmen har "glidit". En grundpositionering av axlarna är nog enda sättet att komma ur situationen (dvs att få kamaxlarna att sitta rätt i förhållande till vevaxeln, oavsett märkning på drev etc).
av Imonfire
#782341
rid54 skrev:Tror du har rätt diagnos redan: kamremmen har "glidit". En grundpositionering av axlarna är nog enda sättet att komma ur situationen (dvs att få kamaxlarna att sitta rätt i förhållande till vevaxeln, oavsett märkning på drev etc).
Var lite rädd för det, känns som ganska dyr historia att göra detta va?
av *pettson*
#782364
Det lär inte vara dyrt? Borde vara gratis eftersom du lämnat in bilen för byte och därmed ska den också nollställas. Alltså: reklamera.
av Imonfire
#782390
*pettson* skrev:Det lär inte vara dyrt? Borde vara gratis eftersom du lämnat in bilen för byte och därmed ska den också nollställas. Alltså: reklamera.
tyvärr gäller nog ingen reklamation där... och vill ju inte att han ska förstöra mer, var ju som sagt bara remskivan till multiremmen som skulle bytas :/
av AnkaN7893
#782573
Imonfire skrev:
*pettson* skrev:Det lär inte vara dyrt? Borde vara gratis eftersom du lämnat in bilen för byte och därmed ska den också nollställas. Alltså: reklamera.
tyvärr gäller nog ingen reklamation där... och vill ju inte att han ska förstöra mer, var ju som sagt bara remskivan till multiremmen som skulle bytas :/

Då borde han inte ha pillat på kamremen? vilken det låter som han gjort. Körde du bilen efter remmhaveriet men innan lagningen? Gick den som vanligt då?Om du inte gjort det kan ju skadan ha uppkommit när remmen havererade
av Imonfire
#782593
AnkaN7893 skrev:
Imonfire skrev:
*pettson* skrev:Det lär inte vara dyrt? Borde vara gratis eftersom du lämnat in bilen för byte och därmed ska den också nollställas. Alltså: reklamera.
tyvärr gäller nog ingen reklamation där... och vill ju inte att han ska förstöra mer, var ju som sagt bara remskivan till multiremmen som skulle bytas :/

Då borde han inte ha pillat på kamremen? vilken det låter som han gjort. Körde du bilen efter remmhaveriet men innan lagningen? Gick den som vanligt då?Om du inte gjort det kan ju skadan ha uppkommit när remmen havererade
Bilen gick som vanligt efter remmhaveriet, gick även bra till verkstaden, men efter bytet av remskivan så hade bilen en helt annan gång och var svag... kamremmen och multiremmskivan sitter ju båda på vevaxeln, så måste väl ha blivit nå fel där? man blir ju så less, känns som man måste skrota bilen...
av AnkaN7893
#782621
Imonfire skrev:
Bilen gick som vanligt efter remmhaveriet, gick även bra till verkstaden, men efter bytet av remskivan så hade bilen en helt annan gång och var svag... kamremmen och multiremmskivan sitter ju båda på vevaxeln, så måste väl ha blivit nå fel där? man blir ju så less, känns som man måste skrota bilen...

Bara kolla märkningarna på kamdreven osv, syns det att den är fel så ja då e det enkelt att rätta till:) Syns inget så kan en nollning av kamaxlar och vevaxel vara i behov :)
av Imonfire
#782623
AnkaN7893 skrev:
Imonfire skrev:
Bilen gick som vanligt efter remmhaveriet, gick även bra till verkstaden, men efter bytet av remskivan så hade bilen en helt annan gång och var svag... kamremmen och multiremmskivan sitter ju båda på vevaxeln, så måste väl ha blivit nå fel där? man blir ju så less, känns som man måste skrota bilen...

Bara kolla märkningarna på kamdreven osv, syns det att den är fel så ja då e det enkelt att rätta till:) Syns inget så kan en nollning av kamaxlar och vevaxel vara i behov :)
Oki! är ju inte så bra på att skruva, behöver man bara ta bort kåpan för kamremmen för att kolla märkningarna?

Oj hoppsan, jag slet tydligen av en handbromswire […]

Har iaf luskat ut att den från och med &arin[…]

Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]

Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]