Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Det är tragikomiskt att se hur väljarkåren svänger från det ena till det andra. När sossarna styrde erhöll man höga skatter, ja världens högsta. Svaret från väljarkåren blev utbrett skattefusk, svartarbete, mm. Som man röstar får man ligga som jag brukar säga. Men det ville väljarkåren inte inse.

Väljarkåren svängde något åt höger och gav mandat till alliansen. Man erhöll lite lägre skatt, men fortfarande världens högsta skattetryck. Skattefusket minskade något, svartarbetet likaså. Men fast landet fortfarande har världens högsta skattetryck verkar pengar fattas till välfärd.

Väljarkåren svänger sannolikt igen till nästa val. Fast nu lovar sossarna att vissa skattesänkningar som genomförts ska vara kvar om de vinner valet. Det är nog nödvändigt för att blidka en tillräckligt stor del av väljarkåern. Återstår att se väljarkårens reaktion på det om drygt 8 år när vissa skatter höjts igen. Never ending story. Allt beror på att väljarkåren som helhet både vill ha kakan och äta upp den. Men helheten består av många delar. En del vill bara äta kakan. Andra vill ha den kvar.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
De är inte de värsta roffarna.. men de utmärker sig mest genom att gå ifrån sina ideal.. En högerpolitiker förväntas ju roffa åt sig så gott den kan när den får lite makt! ;)
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:/.../En högerpolitiker förväntas ju roffa åt sig så gott den kan när den får lite makt! ;)
Förväntningar är en sak. Men verkligheten en annan. De verkliga roffarna finns ofta i kommunistiska system. Och då i toppskickten...
Användarvisningsbild
av Camel
Med tanke på topic i denna tråd kanske vi kan glädjas åt lite siffror:

Statoil Florettgatan Helsingborg 2013-08-20: E85 för 8,88 kr/lit. Dagen efter sänktes priset lite till... Nog inte många som vägrade tanka. :wink:
Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Camel skrev:
joel80 skrev:/.../En högerpolitiker förväntas ju roffa åt sig så gott den kan när den får lite makt! ;)
Förväntningar är en sak. Men verkligheten en annan. De verkliga roffarna finns ofta i kommunistiska system. Och då i toppskickten...
Vad har du fått det ifrån?
Vi pratar svensk politik nu va?

För varje vänsterpolitiker som du anser roffat åt sig finns det flertalet högerpolitiker.

Kolla bland våra stora bolag som haft affärer med stat/kommun eller landsting. I toppskiktet sitter det för det mesta ett gäng tidigare borliga politiker.. en och annan sosse också.. väldigt få miljöpartister och vänsterpartister.

Jag tycker det är lika illa från vilket block de än kommer ifrån när de utnyttjar en maktställning och ett förtroende de fått. Men min uppfattning är att det verkligen väger över åt högerhållet här.. Sossar får dock större uppmärksamhet då det som jag sa inte förväntas i samma utsträckning.
Användarvisningsbild
av Variosboy
+1 på den. Samtidigt som media gärna väljer att enbart belysa den vinkeln, jag menar, tvärtom säljer ju inga lösnummer! :wink:
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:För varje vänsterpolitiker som du anser roffat åt sig finns det flertalet högerpolitiker.
Och tvärtom. Jag tar inte parti för någon sida i detta fall. Men jag tycker mig ana att du gjorde det. Så jag skrev som jag skrev för balansens skull.

Dagens politik i ett nötskal (oavsett färg):

-Politiker är en samling marionetter som låter sig påverkas av lobbyister med starka egenintressen

-Väljarkåren är nyckfull och bemödar sig inte att skaffa sig kunskap i dagens stora frågor och rösta efter det

-Politiker måste inför valen blidka väljarkåren, en konsekvens av demokrati. Annars blir de inte valda

-Politiker lever inte som de lär: Miljöpartister flyger och kör bil och politiserar miljöfrågor, Sossar fuskar med skatt och hyr svart arbetskraft, Moderater jobbar inte och vill gärna utnyttja systemet. Ja, exemplen är många och begränsar sig inte till att hamna motsägande i förhållande den egna ideologin.

-Väljare lever inte som de röstar: Miljöpartister kör bil och flyger på semester, Vänsterpartister som driver företag, Sossar skryter för grannen hur billigt det blev med (den svarta) tillbyggnaden, Högerväljare sjukskriver sig ibland utan giltigt skäl precis som alla andra, osv. Och precis som hos politikerna är avarterna inte begränsade till det som är emot den egna ideologin utan alla gör precis allt. Några undantag finns det dock som alltid.

Att tro att bara vänster eller högerpolitiker blir korrumperade är naivt. Det gäller hela rasket.

Det värsta är att de försöker styra mitt liv också. De lyckas tyvärr i alldelse för stor omfattning. Men jag biter av kopplet så ofta jag kan och använder sunt förnuft. Och det brukar fungera bra. Har t.ex. aldrig köpt något svart. Aldrig medvetet underlåtit betala den skatt som ska betalas. Det är ju det systemet vi har. Vill man något annat får man visa det i röstlokalen. Man kan inte både ha kakan kvar och äta upp den.
av Sharkbait
Camel skrev:Det är tragikomiskt att se hur väljarkåren svänger från det ena till det andra. När sossarna styrde erhöll man höga skatter, ja världens högsta. Svaret från väljarkåren blev utbrett skattefusk, svartarbete, mm. Som man röstar får man ligga som jag brukar säga. Men det ville väljarkåren inte inse.
Så du menar att det inte finns ett utbrett skattefusk och svartarbete nu?!

Väljarkåren svängde något åt höger och gav mandat till alliansen. Man erhöll lite lägre skatt, men fortfarande världens högsta skattetryck. Skattefusket minskade något, svartarbetet likaså. Men fast landet fortfarande har världens högsta skattetryck verkar pengar fattas till välfärd.
Har du belägg för detta påstående?

Antar att du har hört talas om ROT-avdraget? Det är ett lagligt sätt att skattefuska som Alliansen låter fortskrida.
Användarvisningsbild
av Camel
Sharkbait skrev:Så du menar att det inte finns ett utbrett skattefusk och svartarbete nu?!
Det finns ett utbrett skattefusk och svartarbete även nu. Som jag precis skrev är alla korrupta oavsett partifärg eller partisympati. Enligt vissa källor har dock svartarbetet (per definition) minskat något i vissa sektorer. Men det gäller inte överallt.
Sharkbait skrev:Antar att du har hört talas om ROT-avdraget? Det är ett lagligt sätt att skattefuska som Alliansen låter fortskrida.
Att det är lagligt är just definitionen på att det är tillåtet. Precis lika lagligt som konfiskering av surt förvarvade slantar genom orimligt hög beskattning!
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Jag tycker det är lika illa från vilket block de än kommer ifrån när de utnyttjar en maktställning och ett förtroende de fått. Men min uppfattning är att det verkligen väger över åt högerhållet här.. Sossar får dock större uppmärksamhet då det som jag sa inte förväntas i samma utsträckning.
Intressant. Men det gällde inte Reinfeldts f.d. kulturminister som ville avskaffa TV-licensen och dessutom praktiserade detta privat genom att inte betala licensen. Hon levde som hon lärde men inte hjälpte det när Public service i egenintresse startade mediadrev. Dessutom är inte public service och journalistmurvlar på många tidningar helt överrens med f.d. kulturministern ideologiskt så det är rätt självklart varför uppmärksamheten blev så stor att avgång krävdes. För min del begick hon ett brott som privatperson och ska straffas för det. Men att beröva personen ett politiskt uppdrag för att personen levde som hon lärde tycker jag är fel i detta fall. Jag tycker tvärtom att politiker som inte klarar av att leva som de lär ska avsättas. Omgående. Det skulle inte blir så många av dagens politiker kvar om man gjorde det.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 16
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok