Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo945a
har problem med att bilen trycker ut vatten vid ansträngning (typ släpvagn) funderar på om det kan vara tempraturswitchen men hittar den inte enligt reperationshandboken för där ska den sitta antingen i kylaren uppe till höger eller på den nedre kylarslangen men där finns den inte på min bil (945 -98) någon som vet var jag ska leta ?
av NilsO
Hej, om du menar till den elektriska kylfläkten finns ingen sådan temperaturswitch eller termostat på årsmodell 98. Fläkten styrs av bränslesystemet med ett relä, och bränslesystemet får information om motortemperaturen av sin vanliga temperaturgivare.
av volvo945a
ja då kan jag leta länge ..... vad kan det vara för fel då inte fläkten går igång alltid trots hög värme i kylaren (tempmätaren visar normalt i bilen )o vattnet trycks ut, har bytt termostat o ny topp packning ..
av Karlie
Kollat slangarna in till värmepaketet in vid torpeden? Min 945:a tryckte ur vatten vid en av slangklämmorna där, enbart vid belastning. Sedan förångade sig alltid allt vatten innan jag hann se något. Tog ett bra tag att lista ut :)
av volvo945a
det är ok, den trycker ut vattnet i expansionkärlet så jag vet var vattnet trycks ut men inte varför ...
av NilsO
Alltså genom locket? Eventuellt kan du isåfall prova att byta det – det är ju en inte särskilt avancerad säkerhetsventil där. Men om problemet också är att nivån varierar (dvs att kärlet svämmar över) beror det på att det uppstår luft- eller gasfickor. Då får man reda ut varför de inte försvinner.

Om du låter bilen gå på tomgång ska fläkten gå i korta perioder när motorn blivit tillräckligt varm. Prova det och håll samtidigt ett öga på temperaturmätaren. Om mätaren inte går upp över normalt och fläkten går då och då vet du att styrningen av fläkten fungerar. (AC måste såklart vara avstängd, annars sätter den igång fläkten.)
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]