- mån 26 aug 2013, 22:35
#782135
Man kan se hur pass mycket större risk det är att hamna i en olycka med slitna däck genom att undersöka antalet olyckor där det är bilar med slitna däck, sen jämföra det med antalet slitna däck ute i trafik.
Är det 3% av bilarna ute i trafik som har för dåliga däck borde det rimligen vara också 3% i olycksstatistiken om det inte har någon betydelse.
Är det som jag tror, åtminstone 9% betyder det att det statistiskt är 3 gånger så stor risk att hamna i en olycka med slitna däck som med bra däck.
Vad just den specifika olyckan man kollar på har för orsak behöver inte vara däcken..
Jag hittade som sagt inte exakt sånna siffror.. men vissa av undersökningarna tyder ju nästan på att jag undervärderar betydelsen!
../data från ett finskt försäkringsbolag visade att
slitna däck var en riskfaktor i 9 % av olyckorna på våt väg, jämfört med 1,8 % på torr
väg.
Lundell (1994) undersökte olyckor i Finland som skett i hastigheter över 70 km/h
på hala vägar, där två fordon varit inblandade. Han kom fram till att för det fordon som
orsakade olyckan så var det 6 gånger vanligare med slitna däck (< 3 mm mönsterdjup)
jämfört med det andra inblandade fordonet.
Hilmer skrev:Frågan är hur många olyckor som slitna däck egentligen orsakar. Skulle vilja påstå att de flesta olyckor hade hänt oavsett däckdjup, det är bara det att konsekvenserna av olyckan blir lite olika.
Man kan se hur pass mycket större risk det är att hamna i en olycka med slitna däck genom att undersöka antalet olyckor där det är bilar med slitna däck, sen jämföra det med antalet slitna däck ute i trafik.
Är det 3% av bilarna ute i trafik som har för dåliga däck borde det rimligen vara också 3% i olycksstatistiken om det inte har någon betydelse.
Är det som jag tror, åtminstone 9% betyder det att det statistiskt är 3 gånger så stor risk att hamna i en olycka med slitna däck som med bra däck.
Vad just den specifika olyckan man kollar på har för orsak behöver inte vara däcken..
Jag hittade som sagt inte exakt sånna siffror.. men vissa av undersökningarna tyder ju nästan på att jag undervärderar betydelsen!
../data från ett finskt försäkringsbolag visade att
slitna däck var en riskfaktor i 9 % av olyckorna på våt väg, jämfört med 1,8 % på torr
väg.
Lundell (1994) undersökte olyckor i Finland som skett i hastigheter över 70 km/h
på hala vägar, där två fordon varit inblandade. Han kom fram till att för det fordon som
orsakade olyckan så var det 6 gånger vanligare med slitna däck (< 3 mm mönsterdjup)
jämfört med det andra inblandade fordonet.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13