Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av speeedo
Hej

Har en volvo v40 från 2004 som rullat ungefär 22000 mil.
Har därimot stört mig på ett ljud som uppkommer vid start och hörs ungefär 2 min
För att sedan försvinna. Har haft 2 st volvo bilar tidigare men aldrig hört detta förut
Kan inte höra att det skulle komma från ac el generator. Vet ej om det skall låta så eller vad
Det kan tänkas vara. Det är en 2.0t. Ta gärna en titt på youtubeklippet nedan
Och se om ni vet vad det kan tänkas vara. Om det nu är normalt eller ej.
Kolla gärna färdigt på klippet. Har köpt bilen för 2 mån sedan och har inte hört eller
Lagt märke av något ljud tidigare. Bilen hat för övrigt bara stått. Har väll startat den
Ett par ggr på de 2 månaderna den stått.

Hoppas ni vet vad det kan tänkas vara

av speeedo
Jag kan inte minnas att detta ljud fanns när jag köpte bilen. Det enda jag egentligen gjort sen jag
Köpte den är att jag bytt olja i den. Blev okq8 helsyntet 5w40. Samt att jag haft bort
batteri kablarna när jag grejade med radion som strulade.
om det nu är en lyftare eller lager som låter varför slutar det då efter en 2 min.
Skulle det vara ett lager så borde det låta hela tiden tycker jag. Här lät det
som något kopplades in och arbetade en tid för att sen stänga av. Typ som en ac men ändå inte.
Har märkt att om man försöker köra iväg medans det låter så går den lite ryckigt.
Kan det tänkas vara en vvt ventil som alla pratar om vid diesel ljud.
Men då borde väll ljudet vara konstant eller är det kanske en början.
av harrig
Är det ett lager så ska ljudet inte försvinna efter ett par minuter. Låter inte som ett lagerhaveri det brukar klonka typ
av speeedo
Det jag testad igår var att jag dragit ur kontakten till solenoiden för det jag antagligen
Tror har något med kamdrevet att göra. Märkbart lungnare och tystare gång. Och när jag satt tillbaka kontakten
Började brummandet igen.

Klippte röret Körde silver-lod vid banjo[…]

Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]