brigadeiro skrev:Soulman skrev:Jag kör med 255/40/19 på Tiguanen och brukar ha i 3kg. Provat att gå ner till 2,7 och det blev definitivt en skillnad i ljud och komfort. Jag har sänkt den också så den är lite bufflig på vägen redan. 2,5 bör jag ha enligt min däckverkstad.
Jag kan rapportera om att klä bilen invändigt med nån form av Bitumenmatta gör en enorm skillnad på bullernivån i kupén. I Tiguanen har jag ca 40 ark Silent Coat i dörrarna och i bagaget, golv och hjulhus. Ska nog göra golvet också. Dörrarna har två lager samt en Silent Absorber mjukmatta på insidan av dörrpanelen. Gjorde samma sak i min Superb men den var nästan bortom all räddning. Exremt mycket vägljud även efter nästan 80 ark med SC.
Att försöka göra nåt i hjulhusen ser jag ingen vits med, det blir nog mest problem att få fast nåt. Tiguanen har redan nån slags filtmatta, men den är nog mer tänkt som innerskärm än ljuddämpande. Allt ska ju vara så lätt som möjligt på bilarna nu för tiden för att hålla nere bränsleförbrukningen så ljuddämpande material gödslas det inte med i någon standardbil.
Intressant. Har du installerat Silent Coat-arken själv eller använde du dig av en firma? Tar gärna emot tips på folk som bl.a. håller på med bullerdämpning av bilar.
Jag räknar mig som glad amatör och kör alltid med "learning by doing". Det enda som kan räknas som svårt är möjligen att man ska plocka ner bilen och få ihop den igen. Sen går det en del tid och det är ju det som kostar om du lämnar bort det. Med eget arbete är det absolut verkligen värt besväret, en firma jag frågade pris på skulle ha 10 lax bara för arbetet med dörrarna. Man kan vara förberedd med en del clips och annat som ofta går sönder när man demonterar. På nätet kan man hitta alla möjliga tips om man är osäker på hur inredningen är monterad. Det kan vara bra att ta lite bilder också så man kan få hjälp att minnas hur det satt ihop.
Superben är verkligen en stor bil och jag lade ner ungefär tolv timmar på för alla fem dörrarna, golvet i bagaget, hjulhus och kupé. Tiguanen ungefär åtta timmar men då har jag inte gjort golvet i kupén ännu, men väl i bagaget, dock jag bytte högtalarna fram samtidigt och fick fiffla en del med adapterringar.
Material finns ju att köpa på nätet, SC är en av många tillverkare som ligger för mig i en vettig prisnivå. Sen är det bra att ha en gummirulle och speciella verktyg att bända på inredningen med. V70 -11 jag hade upplevde jag som rätt bra isolerad men dörrarna skulle jag definitivt gått på om jag behållit den. Varenda bil förtjänar det, dels för det sköna ljudet när man stänger dörren och inte minst för att det blir en så markant skillnad i ljudanläggningen när dörren är stum och inte skramlar längre.
VW Tiguan R-Line 211hk TSI DSG 2012 med extra allt.