Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Hejsan!

Var iväg och tittade på en 960 idag som stått utomhus i 3-4 år. Bilen blev avställd efter nedslag på CO-halt på besiktningen.
Vi tankade lite ny bensin och vred på nyckeln. Den tände nästan på en gång, men krävde lite mer tuggande innan den gick igång. Tycker ändå det gick fort för att den har stått i 4a år! Det jag märkte direkt var ju att motorn inte lät roligt alls! Har en liten liten filmsnutt här, kanske ni kan höra?

Det beror väl dock på att oljan inte letat sig överallt? Kanske även att den är gammal?

Bromsarna var helt igenrostade, fick upp 3st men den fjärde va helt fast.

Växellådan växlade jäkligt hårt, ryckte till lite när man växlade (automat).
Men jag fick inte en så bra överblick, jag ska dit på Onsdag också, då kanske gubben fått lös bromsen. Vad tycker ni?`Är det inte lönt att ens titta på den igen? SKa få köpa den för 1000-1500kr.

Kom nu även ihåg att det var en blinkande pil på instrument panelen. Var tydligen limp mode för växellådan? Kan det bara behövas en liten körning eller är det nån givare som oxiderat?
Användarvisningsbild
av lennarte
andreasw skrev:Det jag märkte direkt var ju att motorn inte lät roligt alls! Har en liten liten filmsnutt här, kanske ni kan höra?
Om jag inte är alldeles fel ute, är där väl hydrauliska ventiltryckare på dessa motorer. Det kan "skramla" ganska länge innan det tystnar om det har stått länge. Kunde inte lyssna på filen.

Mvh
Lennart
av Rådlös
Till det priset kan det nog vara en idé. Man få väl mer på skroten?
Men om den har stått utomhus så länge så kanske det är mer än bromsar som har rostat?
Om du köper den, byt alla vätskor, oljor, kylvätska, t.o.m bränslet. Det vill säga kolla bränsletanken och gör rent vid behov. Skulle det visa sig att den blir ett svårt projekt, så köp en till och ha denna som reservdelsbil så har du en bra bil sedan.
av Gelis
Kamrem, spännare och brytrullar. Är det en tidig 960 så är det korta intervaller på remmen, skulle nog säga att det är det första som bör bytas innan bilen överhuvudtaget börjar användas om den inte garanterat är bytt innan bilen ställdes åt sidan
Användarvisningsbild
av andreasw
Jag har uppdaterat videon nu, borde fungera!
Jo den ska ha hydrauliska lyftare. Det är säkert dem som låter!

Är det någon som vet vad det kan vara för fel på växellådan när den är fast i "Limp home mode"?

Byta alla oljor, check på det. Även växellådsoljan samt filter?

Är det samma delar på dessa som tex 940? Tänkte allt förutom motor. Tex Bromsar och dylikt!

Det var väldigt fräscha vinterdäck också, kanske är värt det bara dom =)
av Rådlös
Provkör vinterdäcken lite försiktigt. Gamla däck har en förmåga att åldras extra fort. Och som det tycks, ännu fortare när dom inte används. Gummit blir alltså hårdare och följer vägbanans ojämnheter (iskanter etc. etc.) dåligt. Så ha inte för stora och självsäkra tankar om vinterdäcken även om det är gripmönster kvar på dom.
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]