Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bromsarna ska kontrolleras vid service. Kontrollen utgörs okulärt -- dvs meken tittar på bromsarna för att se om det är något fel på dem.

Om dina bromsar var så pass snedslitna att det enkelt syntes från utsidan så borde meken sett det. Då skulle i alla fall jag gått tillbaka och klagat.

Om problemet inte syntes från utsidan skulle jag bara bytt och sett glad ut. Isärtagning, kontroll och smörjning av bromsarna ingår inte i den normala servicen. Om / när bromsarna går sönder så byter man istället. Rätt eller fel kan diskuteras, men med den normala timpenningen på en Volvoverkstad så blir troligen lika dyrt att byta när det går sönder som att serva i förebyggande syfte.
Det senaste är ockult kontroll av bilen. Då går ett medium genom ens bil och känner om om den är som den skall. Auran kontrolleras och om den inte avviker allt för mycket från de från tillverkaren ställda specifikationerna så går den vidare till nästa kontroll. Aura-kontroll är ungefär som att läsaut felkoder via ODB2-uttaget, fast utan dator. I nästa steg svänger man en bergkristall i en pendel över bilen för att på så vis kontrollera eventuell kosmisk obalans och lagrad negativ energi. Om något inte är som det skall, till exempel om pendeln ändrar riktning vid det bakre högra hjullagret, så healas bilen genom att mediet uttalar ramsor, bränner rökelser och viftar med en örnfjädre.
llesrof skrev:Det senaste är ockult kontroll av bilen. Då går ett medium genom ens bil och känner om om den är som den skall. Auran kontrolleras och om den inte avviker allt för mycket från de från tillverkaren ställda specifikationerna så går den vidare till nästa kontroll. Aura-kontroll är ungefär som att läsaut felkoder via ODB2-uttaget, fast utan dator. I nästa steg svänger man en bergkristall i en pendel över bilen för att på så vis kontrollera eventuell kosmisk obalans och lagrad negativ energi. Om något inte är som det skall, till exempel om pendeln ändrar riktning vid det bakre högra hjullagret, så healas bilen genom att mediet uttalar ramsor, bränner rökelser och viftar med en örnfjädre.
Klockren beskrivning! :-)-)

Det är precis så som märkesverkstäderna arbetar nu, alltså ljug å hittepå o tar en j-la massa betalt.
llesrof skrev:Det senaste är ockult kontroll av bilen. Då går ett medium genom ens bil och känner om om den är som den skall. Auran kontrolleras och om den inte avviker allt för mycket från de från tillverkaren ställda specifikationerna så går den vidare till nästa kontroll. Aura-kontroll är ungefär som att läsaut felkoder via ODB2-uttaget, fast utan dator. I nästa steg svänger man en bergkristall i en pendel över bilen för att på så vis kontrollera eventuell kosmisk obalans och lagrad negativ energi. Om något inte är som det skall, till exempel om pendeln ändrar riktning vid det bakre högra hjullagret, så healas bilen genom att mediet uttalar ramsor, bränner rökelser och viftar med en örnfjädre.

Jag tror jag sett samma seriestrip som dig! :D
Har ett ganska identiskt exempel. Lämnar in bil på service på märkesverkstad, får som kommentar "belägg byte inom 1000mil", åker till annan verkstad (märkesobunden) två veckor senare, de upptäcker att det överhuvudtaget inte finns något belägg på höger insida - kolven gick emot skivan. Jag tror inte meken överhuvudtaget gjorde annat än att titta på bromsarna genom fälgen.
så går det till vid den s.k. servicen. Med den metoden är det svårt att bedöma annat än slitaget på det yttre belägget.
Inte ovanligt att det inre, på kolven, slits fortare, i vart fall om oket eller (yttre) belägget inte är helt tip-top.
Syns inte inre belägget om man plockar av hjulet och kollar under bilen på lyft?

Vad praktiskt. Idag ska jag avskaffa alla som &aum[…]

Identifiering Volvofälg

Jag har inte någon broschyr från 1989 […]

Volvo car UX

Bättre info om nya UX https://www.volvocars[…]

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg