Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ForestC
Har en V70 -05 med flatblade-torkare. Jag upplever dels att det ganska snabbt uppstår ränder på rutan - de jag har köpt har inte hållit så värst många mil innan ränderna uppstått. Dessutom tycker jag att de verkar gnissla ganska mycket. Kan det ha med själva rutan att göra?

Tycker också att torkarmotorn "känns", exempelvis i pedalstället när man står vid ett rödljus. Det liksom hugger till i pedalen när torkaren går igång och när den byter håll. Brukar det vara så?

Båda sakerna irriterande - mest ljudet och att bladen blir dåliga så fort eftersom de inte direkt är gratis.
Användarvisningsbild
av CarMan
ränder brukar det bli när smuts fassnat på bladet. har du torkat av bladet med spolarvätska?
av BigFMike
Jag bytte mina häromdagen på min, 2år gamla/3900 mil, dock kör jag rätt ofta med spolarvätska/torkarna, låter det aldrig bli direkt skitigt på rutan, jag tycker nog att dessa flatblade (som satt på sedan bilen var ny) är de som hållit bäst, bättre än Bosch etc. Tvättar även försiktigt av torkarna vid tvätt.
Efter ca 1.5 år fick jag lite ränder av torkarbaladet på förarsidan.

Kostnad per månad ca 22 kronor. Inte så dyrt om man jämför med hur mycket spolarvätska kostar per månad..
Användarvisningsbild
av Loner
Ja om dom höll 2 år så håller dom ju förbaskat bra,
jag har som rutin att byta blad när vinterdäcken åker på.

/L
av Marbas
BigFMike skrev:Jag bytte mina häromdagen på min, 2år gamla/3900 mil, dock kör jag rätt ofta med spolarvätska/torkarna, låter det aldrig bli direkt skitigt på rutan, jag tycker nog att dessa flatblade (som satt på sedan bilen var ny) är de som hållit bäst, bättre än Bosch etc. Tvättar även försiktigt av torkarna vid tvätt.
Efter ca 1.5 år fick jag lite ränder av torkarbaladet på förarsidan.

Kostnad per månad ca 22 kronor. Inte så dyrt om man jämför med hur mycket spolarvätska kostar per månad..

Är inte Volvos torkarblad tillverkade av Bosch? Var de förr (de "vanliga" bladen) i alla fall.
av cme
Mina kommer från Valeo.

cme
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag köpte orginal till min V70-01 för någon månad sedan och det var SWF blad i allafall.

/Martin
Användarvisningsbild
av deska
en fråga. är "flatblade" de nya torkarbladen dee med två blad?? går det att byta till sådana på en s60 -04. de verkar vara bättre än den "gamla" sorten, eller har jag fel?
Användarvisningsbild
av TRTR
Prova Biltemas Silikon torkarblad, kostar runt 50kr och är bättre en de flesta kända dyra märken, tycker jag. Håller länge och är effektiva.
HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]

Fortsättning på min gamla tråd me[…]

Få fart på styrservon

Funkade inte