Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikael-155
Hej, har noterat att det finns en hel del "Volvoproffs" här. Det drar så sakta ihop sig till kamremsbyte (16000 mil). Brukar sköta underhållet i övrigt själv men känner mig lite tveksam till detta, har gjort de förr på 940 men..tvärställd motor m.m.
Vill någon tjäna en slant? (I Gbg-området)
av Hellrider
Mikael-155 skrev:Hej, har noterat att det finns en hel del "Volvoproffs" här. Det drar så sakta ihop sig till kamremsbyte (16000 mil). Brukar sköta underhållet i övrigt själv men känner mig lite tveksam till detta, har gjort de förr på 940 men..tvärställd motor m.m.
Lika bra att lämna in den för ett rent byte,priserna på sånt är så pressade att det knappt lönar sig att göra det svart,å så kan du ju missa garantin pga av det,lika bra å skjuta till nåra få hundralappar.
om det nu e så att det är en turbo också,så ska du absolut lämna in den för en komplett 16000,då man bör göra rent vevhusventilationen!
av Frigge
Hellrider skrev:
Mikael-155 skrev:Hej, har noterat att det finns en hel del "Volvoproffs" här. Det drar så sakta ihop sig till kamremsbyte (16000 mil). Brukar sköta underhållet i övrigt själv men känner mig lite tveksam till detta, har gjort de förr på 940 men..tvärställd motor m.m.
Lika bra att lämna in den för ett rent byte,priserna på sånt är så pressade att det knappt lönar sig att göra det svart,å så kan du ju missa garantin pga av det,lika bra å skjuta till nåra få hundralappar.
om det nu e så att det är en turbo också,så ska du absolut lämna in den för en komplett 16000,då man bör göra rent vevhusventilationen!

Håller med till 100 %. onödigt att göra ett sådant jobb svart OM olyckan skulle vara framme tex och det blir haveri.
Användarvisningsbild
av CarMan
kamrems byte är ju faktiskt billigt på Volvo, jämfört med andra bilmärken
av CANBus
ja, lämna in den på Volvo om du inte gör det själv, som sagt så är kamremsbyten ganska billiga, och man får oftast "mer för pengarna" om man lämnar på auktoriserad Volvoverkstad.
av Dykaren
Jag ska göra 16000 mila servicen på min D5:a nu och den ger jag 5479kr för det tycker jag är riktigt vettigt faktiskt!!
av Marbas
Dykaren skrev:Jag ska göra 16000 mila servicen på min D5:a nu och den ger jag 5479kr för det tycker jag är riktigt vettigt faktiskt!!
Enkel fråga: Var gör du den? Vill också ha så småningom...
av Dykaren
Marbas skrev:
Dykaren skrev:Jag ska göra 16000 mila servicen på min D5:a nu och den ger jag 5479kr för det tycker jag är riktigt vettigt faktiskt!!
Enkel fråga: Var gör du den? Vill också ha så småningom...
Tage Rejmes Bil i Linköping!!
av Mikael-155
Tack för svaren, skönt när det är samsyn här på forumet. Skall höra mig för på Bilia, men antar att även Bra Bil är ok?
Användarvisningsbild
av camaro69
Hej hopp.

Bytte kamremmen på chefen för kökets V70. Kan inte påstå att det var speciellt svårt. Det enda som krävs är lite noggrannhet och försiktighet. Tog några bilder med mobilkameran för att vara helt säker på lägen, och hur hjälpaggregatsremmen löper.
Det enda bekymmer som dök upp var hur spännaren skulle vridas upp så att remmen gick på. Men efter en stund klurande så löste även detta sig.

Tidsåtgång: Ca 2 timmar för en hemmapulare

Svårt, nej, såvida man inte har fem tummar i varje hand

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

Jag håller på att felsöka på[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]