Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hakank
Ang -10:an som jag har. Om du förväntar dig att kököra med den lådan som kommer du bli vansinnig till slut och växla manuellt. Gäller som sagt bara kökörning men annars är lådan helt OK. I kökörning växlar den konstant ner mellan 3 till 2 eller 2 till 1 lååååång innan det är nödvändigt vilket resulterar i en ketchupeffekt när man kliver på gasen igen. (motorn varvar upp mycket för att möta farten bilen har och kastar i nästa växel, helt sjukt dåligt) Funderar på att byta min i förtid enkom för detta..För att inte tala om ventilfiaskot..

/Håkan
av perhall
MY09 har 200 hk, MY10 231 hk och den högre utväxlingen (58,8 km/h/1000r/m på 6:an).
Kanske någon blandat ihop det och skrivit 09 för att bilen är uttagen då, men är det en 231 hk så är det MY10 (eller MY11).
PH
av Pxu
Finns det några nyare V70 bensin där lådan inte håller på att växla ner i onödan? Vilka i så fall, är idel öra har inte provat alla :) Är farligt nära att skaffa en 2.5:a, men det verkar vara std med att lådan växlar ner alldeles för lätt - att exempelvis under högtrafik åka på en ringled med rondeller ger ju ett j-a växlande, upp och ner mellan 1-2-3, när det skulle gått utmärkt att smyga igenom lite fint på 3:an. För att inte tala om kökörning som sagts ovan! Det är som om de som gjort växlingsprogrammet aldrig kört lugnt och fint i tätorter, utan lådan ska ständigt vara beredd på att jag ska ut på E20 blixtsnabbt i minsta lucka i trafiken. Eller har 2 ton på kroken och det krävs mer varv för att orka.
Visst jag kan växla manuellt men det känns så avigt i en aut, var precis samma sak förra gången jag köpte "ny" bil, 2.5T-02, ett ständigt växlande upp och ner, i och ur med lockup, lådan var aldrig nöjd - skitjobbigt! Den var också oskön att växla manuellt men där fanns ju en w-knapp som lugnade ner lådan enormt. Fast den startade på lite för hög växel då.
Att lådorna var så här var en egenskap enl Volvo så jag sålde efter ett år.
Användarvisningsbild
av Camel
Noodles skrev:När jag frågade om ventiljustering på vår MY11 så hittade inte verkstadspersonalen nåt om det på kommande servicear, inte då iaf. Var förra året jag ställde frågan.
Enligt min ÅF ska ventiljustering göras även på MY11 2,5FT. Men det är olika bud hos olika ÅF verkar det som. Det borde det inte vara. Något konstigt är det. Rent tekniskt är motorerna lika vad jag kan se så antingen behövs ventiljustering på alla eller så behövs det inte på någon.
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]