Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sundis
Vet att det var uppe tidigare under en tråd garanti, där flera skrev om samma problem.

Det verkar som att Volvo nu vet hur dem ska lösa problemet.

Hade bilen inne för detta i veckan och fick det åtgärdat. det är en detalj i till kopplingspedalen som är av plast med fett runt sig. när fettet torkar ut i och med att plasten suger åt sig eller torkar ut så börjar pedalen knarra. Lösningen på problemet är att Volvo nu bytt ut denna plastdetalj till en i metall istället. Efter bytet har mitt problem försvunnit. Så om någon fortfarande åker runt med detta problem, in på volvo och lös det. Har nog mer info på servicepappret om någon är intresserad.
av JimmyK
sundis skrev:Vet att det var uppe tidigare under en tråd garanti, där flera skrev om samma problem.

Det verkar som att Volvo nu vet hur dem ska lösa problemet.

Hade bilen inne för detta i veckan och fick det åtgärdat. det är en detalj i till kopplingspedalen som är av plast med fett runt sig. när fettet torkar ut i och med att plasten suger åt sig eller torkar ut så börjar pedalen knarra. Lösningen på problemet är att Volvo nu bytt ut denna plastdetalj till en i metall istället. Efter bytet har mitt problem försvunnit. Så om någon fortfarande åker runt med detta problem, in på volvo och lös det. Har nog mer info på servicepappret om någon är intresserad.
Äntligen säger jag också, har varit inne 15ggr tot. Med min xc60 my10 och min nuvarande xc60 my13 utan att de lyckats lösa problemet. Men så i torsdags var jag inne igen och då byttes även min plastsprint till den nya i metall och nu fungeraroch låter kopplingspedalen som man förväntar sig att den ska göra. Dåligt bara att det ska ta Volvo 4år att lösa detta. Men men nu är det som sagt löst.
Användarvisningsbild
av apersson850
Som alla andra har de väl mer att göra än vad de har resurser till. Kan tänka mig att ett knarr i en pedal inte hamnar längst upp på listan.
av JimmyK
apersson850 skrev:Som alla andra har de väl mer att göra än vad de har resurser till. Kan tänka mig att ett knarr i en pedal inte hamnar längst upp på listan.
Tänker de långsiktigt så måste detta vara prioriterat. Hade de inte löst detta på min nuvarande bil så hade det inte blivit Volvo igen vid bytet nästa år. Så sjukt irriterande ljud som inte hör hemma i en bil för 450kkr.
Användarvisningsbild
av apersson850
Allt är alltid prioriterat, men bara ett problem kan stå högst upp. Sen finns det förstås mer än en person som jobbar med förbättringar, så det går ju att avverka fler bekymmer på en gång. I min fars V70 gnydde kopplingen också. Jag påpekade det när jag körde den. "Äh", sa han, "det är bara ibland". Så folk uppfattar saker och ting så olika.

Hans bil fixade jag, åtminstone för stunden, med ett "pust" med 5-56.
av swemax
5-56 blir ju verkligen för stunden

Tvättar väl mest bort eventuellt kvarvarande smörjning

Litiumfett eller ngn kedjeolja som är gjord för att ligga kvar under belastning är vad som behövs
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, det begrep jag också. Men först och främst ville jag se om det var där jag trodde gnället kom från. Tyst blev det, så jag var säkert på rätt led i alla fall.
Jag hade tänkt göra nåt mer permanent, men när jag konstaterat hur lite man kom åt efter att ha pillrat ut det lilla som gick att få bort av panelen över pedalstället, så nöjde jag mig med fusk med 5-56. Än så länge håller den käften, tror jag i alla fall. Har inte kört den på några veckor.

Har spjället fastnat så blir den sv&ari[…]

Turbo gungar

Efter att ha läst runt lite i forumet hä[…]

Nu är jag inte 100 hemma på just dessa […]

Stiften kommer åt genom att plocka bort plas[…]