Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative
Skillnaden mellan Vpower98 o vanlig 98 på min T5 är försummbar. Ekonomiskt sett så går det plus minus noll. Däremot går bilen bättre. Men nu har jag inte någon Shellmack i närheten så därför går Vpowern bort. Är inte ekonomiskt försvarbart att köra 4 mil för att tanka.
Däremot är det stor skillnad på 95 o 98. Där blir det märkbart billigare med 98.
Användarvisningsbild
av Jackson75
[quote="Nicasl"]
Som svar på Jackson75´s inlägg...
1)Är du motorjounalist eller?
Svar: Nej,CNC-Tekniker,privatbilist.

2)Är du insatt i Etanol som drivmedel över huvudtaget?
Svar: Ja

Så med detta menar du att du själv kört med bränslet då? Eller läser du bara vad som skrivs i pressen?
Har personligen kört ca 12000 mil på enbart E85, sommar som vinter (dock inte i Volvon) - och detta vare sig utan igensatta spridare eller pumpar.
Så etanolen fungerar utmärkt (för vissa - de flesta) ... De är ju tyvärr de få som råkat ut för något problem, som hörs o syns i pressen, annars finns det inget nyhetsvärde i att publicera det.
Ursäkta OT!
Användarvisningsbild
av wissel
Jackson75 skrev:
Nicasl skrev: Som svar på Jackson75´s inlägg...

Så med detta menar du att du själv kört med bränslet då? Eller läser du bara vad som skrivs i pressen?
Har personligen kört ca 12000 mil på enbart E85, sommar som vinter (dock inte i Volvon) - och detta vare sig utan igensatta spridare eller pumpar.
Så etanolen fungerar utmärkt (för vissa - de flesta) ... De är ju tyvärr de få som råkat ut för något problem, som hörs o syns i pressen, annars finns det inget nyhetsvärde i att publicera det.
Ursäkta OT!
Tjenna Jacksson, du var den första Etanoltalibanen i denna tråd...hihihi.
lev väl hälsar Wissel (Freddie) :D
Användarvisningsbild
av Jackson75
Goddag Wissel, tack , jag tar det som en komplimang ... man gör så gott man kan :-)-)
Ha det finfint!
Användarvisningsbild
av Andreas2012
wissel skrev:
Jackson75 skrev:
Nicasl skrev: Som svar på Jackson75´s inlägg...

Ursäkta OT!
Tjenna Jacksson, du var den första Etanoltalibanen i denna tråd...hihihi.
lev väl hälsar Wissel (Freddie) :D

Jag har en längre tid kännt på mig att det var något udda med Jackson...och nu vet vi....Etanolsniffartaliban.....men vem är jag att döma?
Många av mina bästa vänner ....känner folk som skulle vilja köra på Etanol... :D :D
Användarvisningsbild
av joel80
Inte så mycket taliban över det tycker jag. Han säger vad jag och många andra upplevt när vi kört på Etanol. Det som motorjournalisterna skriver känns väldigt främmande.. och det är väldigt många myter kring E85.

När TS skriver "Är en notorisk motståndare av Etanol i drivmedel av en rad orsaker,även när det kommer till miljöaspekten !
Att Etanol skulle värna om miljön är en bluff i likhet med El som drivkälla."
i sitt första inlägg gör han etanoldiskussionen i tråden on topic.
http://www.baff.info/ad_20_myths.cfm
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... e69807.ece

Allt beror såklart på var man läser.. Men de länkarna jag kollade som du länkade till var ju antingen enskilda händelser med folk som skyllde bilfel på etanol eller diskussionsforum där folk tycker hit o dit precis som här.. eller artiklar som handlade om etanol i bensinbilar som inte är konverterade.

Jag tror inte att etanolen kommer att rädda världen, men stör mig på när drivmedlet ska "hatas" på felaktiga grunder.
Själv kör jag nu Diesel.. lägre Co2 än bensin men viss annat skit som är värre...

När det gäller V-power-bränslet.. Hur pass mycket lägre förbrukning ger det? Är det "bara" 80 öre dyrare behövs det ju inte så mycket för att hämta hem det. 6% lägre förbrukning och det bli billigare per mil ändå.
av 2444ever
Jag tror dom flesta som hänger här på forumet har läst alla argument för/mot etanol/whatever femtielva gånger.
Vad tror ni som skall in och gödsla med samma gamla trötta argument om och om igen i varenda tråd som ens nämner etanol eller annat bränsle?
- Skall ni äntligen efter åratal av ältande om detta slutligen vinna diskussionen?
- Vill ni bara skylta med att ni har kunskaper om detta (och då mer kunskaper än antagonisten)?
Tror bara det är ett sjukt behov av att tjabba på Internet - ja, det är sjukt.
Användarvisningsbild
av joel80
Nej, skriver inte för att "skylta med nått eller har något underbyggt gnabb-behov.. (om det är mig du menar)

På samma sätt har ju "vi" som tycker Etanol är ett värdigt alternativ läst alla gamla trötta argument mot drivmedlet också. Jag tror inte det är så lätt att vända något direkt så.. däremot tycker jag inte att ett "Etanolen är fruktansvärd och sämre än allt annat"-uttalande ska behöva gå helt motsagt.. Många som faktiskt är osäkra hamnar i de här trådarna efter t.ex googling.. då tycker jag det är bra att det finns åsikter från båda håll så de själva kan bilda sig en uppfattning genom att ta del av information från båda sidor.

Jag tycker annars att det är rätt lite "tjabbande" i det här forumet. Man kan för det mesta säga vad man tycker och argumentera utan att behöva få hatiska och spydiga kommentarer tillbaka och diskussionerna brukar hålla sig skapligt sakliga.

Jag har t.ex fått betydligt mer kunskap om på vilka sätt dieseln är skadlig via forumet än jag hade tidigare.. och är inte lika förtjust i hur staten premierar dieselbilar.. trots att jag som sagt kör en.
Användarvisningsbild
av Camel
Jag har provat V-power och tycker motorn går bättre på det. Men jag har inte följt upp förbrukningen. Men vid högfartskörningkörning i Tyskland på deras bensin 100 oktan resp. 102 oktan blev motorn märkbart piggare i mellanregistret och fartökningar gick märkbart snabbare. Förbrukningen sjönk (på hel tank) från 11,97 l/100km på 95 oktan ned till 10,18l/100km på högre oktan. Körförhållandena var på Autobahn i samtliga fall men givetvis skiftade trafikintensiteten vilken också påverkar siffrorna.

På 102 oktan blev bilen piggare i mellanregistret än på E85 och toppeffekten blev högre. Provade toppfarten vid två tillfällen på detta bränsle och ena gången blev det 247 km/h (GPS) och drygt 250 (mätarfart) och andra gången 250 km/h (GPS) och ca 255 km/h (mätarfart). Inte dåligt för en bil med specad toppfart på 235 km/h. :D

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 05#p547634

Motorn i t.ex. 2,5FT är går att köra på 95 oktan. Men vid högre belastningar under längre tider medför 95 oktan att knackningsregleringen ställer om tändning mm. så att effekten sjunker. Motorstyrningen överdoserar även bränsle för kylning i större utsträckning vid långvarig hård belastning på lägre oktan vilket blir märkbart på t.ex. Autobahn. För att bibehålla fulla prestanda krävs bränsle med högre oktan t.ex. tysk bensin 102 oktan eller E85 som har upp till 104 oktan på sommarkvalitet. Vid lugn körning med måttlig belastning (innanför knackningsgränsen) blir skillnaden mellan 95 oktan och 98 oktan mindre.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Andreas2012 skrev: Jag har en längre tid kännt på mig att det var något udda med Jackson...och nu vet vi....Etanolsniffartaliban.....men vem är jag att döma?
Många av mina bästa vänner ....känner folk som skulle vilja köra på Etanol... :D :D
Haha ... går inte att hålla det hemligt hur länge som helst! :D :-)-)
Byta dragkrok

Nyfiken fråga, om allt funkar på det a[…]

Synd att Mar-a-Lago inte hinner hamna under vatten[…]

rensade felkoden och provkörde bilen 80-100 k[…]

Trasig motorvärmare/slangvärmare

På motorvärmarmodellen du har stå[…]