Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ordningen är återställd! (tror jag) :D
På vägen hem från jobbet köpte jag nytt batteri till fjärren och bytte. Jag har provat 5 starter efter det. Nu fungerar det som det gjorde förut, dvs. det räcker att "dutta" på startknappen. Men jag är lite förbryllad att det hjälpte att byta batteri. Inget meddelande i displayen och upplåsning/låsning fungerade bra även innan batteribytet. Nåja, vi får se om det varar...
roadside skrev:Min teori att batteriet i bilen var i dålig kondition ? Då bilen stått länge på bilaffären urladdad.
Ja, dåligt batteri är alltid ett problem. Mitt är bara drygt två år. Men verkstaden lyckades kanske ladda ur det tillräckligt för att orsaka problem. Bilen har rullat 5 mil efter verkstadsbesöket. Jag bytte batteri i fjärren, då blev allt ok. Men det kan ju kanske varit batteriet. Det får jag nog inte svar på i mitt fall.
Dom gånger jag har tittat på vid service etc. etc. har dom haft en batteriladdare inkopplad. Någon kanske hade förbisett den enkla rutinen?

Jag drar mig till minnes en händelse för några år sedan. Volvo skulle demonstrera ett nytt anti-krock-system. Media var samlat och man rullade igång en förarlös bil (?). Den skulle själv bromsa för ett hinder, men det fungerade inte vid demonstrationen! :oops: :oops: :oops:
Någon dag senare meddelade Volvo via media att "bilens batteri hade tidigare blivit urladdat för djupt, därför fungerade inte demonstrationsbilen!"

Kan man gissa att det var efter denna händelsen som man anslöt en laddare under verkstadstiden?
Funderar lite över om det skulle kunna vara en tillfällighet att det funkar ingen efter att du bytt batteri. Det ska gå att tvinga igång bilens startmotor genom att hålla in knappen om den inte startar direkt på ett kort tryck.. orsaken till det ska kunna vara t.ex låg batterinivå i bilen.. och säkert andra saker också. Tror det var Brainy här som berättade det för mig..
llesrof skrev:Är inte batteriet bara förr fjärrkontrollen? Det andra systemet är väl en RFID-historia och således passivt?
För vanliga nycklar stämmer det säkert, men för PCC (keyless) är det ju rimligt att det finns en tvåvägs kommunikation mellan bil och fjärrkontroll. Den lär nog behöva batteri i fjärren, för den kan ju fungera på jämförelsevis långt håll.
Däremot har PCC dubbelfunktion, för den fungerar utan batteri också, om man sätter in den i hålet under startknappen. Då tar RFID över.

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]

V90 läggs ner.

Och bestyckat med alla tillbehör eller en gan[…]