Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

poseidon skrev:Kan jag inte tänka mig, fast drag vid nybilsköp går ju på 8000.
det är möjligt att det gör i Stockholm där är allt dyrare
drag monteras av åf så det skiljer en del i pris beroende av var man bor
Giggs skrev:Jag gav 6900:- på en mekonomenverkstad för ett Monoflex delbart drag. 100% osynligt efter demontering.
Kör bara släp samt hästtransport några gånger om året så ett 7-poligt räckte för mig. Funkar kanon!
Fick du full funktionalitet med bilen då? (lampövervakning, tyst på backkameran automatiskt, antisladdfunktionsjustering o sånt?)
JE Jr skrev:Original delbart drag ligger på 9500:- nånstans inkl mjukvaran.

Jag har monterat Volvos delbara drag på min S80 V8 i somras, och den har också de dubbla ljuddämparna som du nog blev lite extra skraj för när du läste Volvos monteringsanvisning? ...
Det som skrämde mest var nog allt omlackande och rostskyddande, samt sågning i kofångaren, samt att det var så otroligt många moment med det.
Är rätt så pedantisk med sånt, vill att allt ska vara minst lika bra som "original" och uföras enl instruktionerna, oavsett om "det går bra ändå..." eller ej.

Enklare när man hade 240, borra några hål, montera, klart....
Det jag får fram av ovanstående är att volvooriginaldrag ligger på runt 5000 i inköp + lika mycket av verkstan om dom ska montera. Monterar inte verkstan tillkommer 1000:- i kodningsavgift

"piratdrag" ligger på samma inköpskostnad ungefär.

Mekonomen o d kanske något billigare, men tveksam funktion, + inkodning hos volvo för 1000-lappen tillkommer.

Summa summarum, gör man det själv kostar det runt 6000:- i material och inkodning, lägg på 4000:- så monterar volvo åt dig inkl inkodning. Inte orimligt egentligen enligt deras prissättning då dom tar runt 1200:- i timmen
Beror ju på vilken bil man har.
Jag har en C30 (en snygg, dvs före botox, aka facelift 8) )
Hittade en dragkrok, delbar, Volvo original. Prutade ner den till 1500:- inkl sladd och box.
Monterade själv och åkte till Bilia för montering av boxen och programvara, kostade 1200:-
2700:- Totalt för draget. Men då ska man ju hitta en hyllvärmare till dragkrok.
Det är inte alls svårt att montera dragkroken, tog nog en 4-5 timmar, utan att stressa.

Observera också att man kan ligga lite lågt med det nya draget fram till 1/9, så om man inte
måste använda draget innan dess kan man slippa besiktningen:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... ok-i-host/
Strebern skrev:
Giggs skrev:Fick du full funktionalitet med bilen då? (lampövervakning, tyst på backkameran automatiskt, antisladdfunktionsjustering o sånt?)
Misstänker att jag inte får dom funktionerna. Backvarnaren kopplar jag bara ur med knappen i bilen, de andra vet jag faktiskt inte.
Hade inte den 13-poliga varit slut just när jag skulle lämna in bilen hade jag säkerligen tagit en sån då de känns som standard i dagens läge.
Men som sagt för mig duger en 7-polig, och i annat fall får jag byta ut den om tex husvagn skulle komma på tal.
Strebern skrev:Det jag får fram av ovanstående är att volvooriginaldrag ligger på runt 5000 i inköp + lika mycket av verkstan om dom ska montera. Monterar inte verkstan tillkommer 1000:- i kodningsavgift

"piratdrag" ligger på samma inköpskostnad ungefär.

Mekonomen o d kanske något billigare, men tveksam funktion, + inkodning hos volvo för 1000-lappen tillkommer.

Summa summarum, gör man det själv kostar det runt 6000:- i material och inkodning, lägg på 4000:- så monterar volvo åt dig inkl inkodning. Inte orimligt egentligen enligt deras prissättning då dom tar runt 1200:- i timmen
Väljer du ett delbart drag "Piratdrag", av märket Thule (Brink), så är det betydligt billigare än Volvos "Thule" drag.
http://www.ebay.co.uk/sch/Tow-Bars-/336 ... hule&rt=nc

Mjukvaruuppdateringen betalade jag 395:- (Arbetskostnad) + 139:- (Mjukvaran) = 540:-
1000:- för 5 minuters jobb, då skulle jag leta upp någon annan verkstad. ?:-/
RSport skrev: Mjukvaruuppdateringen betalade jag 395:- (Arbetskostnad) + 139:- (Mjukvaran) = 540:-
1000:- för 5 minuters jobb, då skulle jag leta upp någon annan verkstad. ?:-/
Jag rundade av lite för budgeteringens skull :wink:
Byta kylare?

Gäller en V70 XC 2,4T automat Måste ma[…]

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

Idag har den fått laddaren inkopplad igen. S[…]

Jag gjorde det själv på en V60 för[…]