Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Såja :wink: Nu kom vi tillbaka till ämnet som trådskaparen var ute efter :wink:
Bra.
Låt oss fortsätta där.

Jag har inte tänkt så mycket på problemet och det beror nog mest på att jag numera inte behöver vara ute på vägarna så ofta nu när jag blivit pensionär. MEN jag föredrar nog att baklysena är tända även dagtid så att man kan se ev. framförliggande bilar även vid dålig sikt.
Klart att baklysena likaväl som framlysena ska vara tända hela tiden och den lilla energibesparing som man ev. gör förlorar man på annat som typ :-O) OLYCKOR :-O)

Nej jag ångrade mej och tänker följa tråden ett tag till men om ni börjar att tramsa och munhuggas om bagateller igen :-(O)

?:-/ ?:-/ ?:-/
Användarvisningsbild
av Funk
Bilar som hade bakljus som lyste såg man men väldigt svagt i regnet och vattenröken. Man hade nästan behövt dimljus bak på i detta väglag. Vips så var man fatt i en bil som hade en mörkare färg och släckta baklysen i regnet och vattenröken. Självklart en nyare bil och säkrare bil :roll:
Såhär fortsatte resan under ca 15 mil i regnet med säkra bilar som hade både ljus fram och bak för att helt plötsligt "hoppar" det fram en nyare bil, av olika märken, utan bakljus på i regnet och vattenröken.
Och som jag tidigare undrade i tråden så var det väl inga av dem som var nyare Volvosar... för i alla fall de senare tänder halvljuset (i automatläge) om torkarna slår mer än ett par slag även om det är ljust ute.

/Thomas
Användarvisningsbild
av tompathepilot
Det är ju riktigt bra, hoppas bakljusen tänds även i snörök. Förarna verkar ju inte klara något själva längre. Automatik innebär ju faktiskt inte att man slutar vara chaufför!
Användarvisningsbild
av Perc
Funk skrev:Och som jag tidigare undrade i tråden så var det väl inga av dem som var nyare Volvosar... för i alla fall de senare tänder halvljuset (i automatläge) om torkarna slår mer än ett par slag även om det är ljust ute.

/Thomas
Samma sak med min Skoda. För det första har den bakljusen på även dagtid och för det andra tänds halvljusen automatiskt om torkarna går mer än några få slag utan paus mellan. Jag råkar även veta att den tänder halvljusen om hastigheten överstiger 160, men det har jag givetvis bara läst i handboken. :oops:
Användarvisningsbild
av joel80
Man får hoppas att de automatiskt styrda torkarna sätter igång om det börjar regna så att de automatiska lysena börjar lysa.. Tur att den automatiskt avbländande backspegeln funkar så man slipper bli störd av de som blinkar med helljusen åt en bakifrån för att de inte ser en.
Användarvisningsbild
av vetten
joel80 skrev:Man får hoppas att de automatiskt styrda torkarna sätter igång om det börjar regna så att de automatiska lysena börjar lysa.. Tur att den automatiskt avbländande backspegeln funkar så man slipper bli störd av de som blinkar med helljusen åt en bakifrån för att de inte ser en.

:lol:
Användarvisningsbild
av Funk
Oh, ja men tyvärr måste man aktivera regnsensorn manuellt vid start... då funkar det som önskat. :D

/Thomas
av llesrof
joel80 skrev:?.. de som blinkar med helljusen åt en bakifrån för att de inte ser en.
Nu blev det lite fel va..? :mrgreen:
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 57

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]