Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mirren
Tack för era mycket bra svar!! Snart ger jag mig ut till bilen igen för ny forskning angående detta. Remmen till vattenpumpen ser fräsch ut och går att rucka på ca 1,5 cm. Är det normalt? ?:-/
Ska kolla om det går att lura i mer vatten i kylsystemet. Verkar som det finns mycket luftfickor i systemet som man kan fylla om man masserar slangarna.
Ska bli intressant att känna om kylarens slangar blir varma när motorn går!
(L)
av mirren
Ok nya fynd.. Jag lyckades hälla i ännu lite vatten i kylsystemet. När jag startade motorn gick den väldigt snällt i ca 7 min. Den undre kylarslangen blev snart varm men den övre förblev kall trots att tempmätaren var på normal sedan länge. Efter ca 7 min började tempmätaren plötsligt stiga snabbt så jag stängde av motorn. När jag kikade i motorrummet "puttrade" det lite från expansi0nskärlet och när jag kände på den övre kylarslangen så var den brännhet. Är detta ett tecken på att det är termostaten som har gett upp? Mycket tacksam för snabba svar för jag behöver verkligen använda bilen imorrn och jag tror jag har en termostat ligger här nånstans,, ??:-/
av NilsO
Du kan ju prova om värmen inne i bilen fungerar innan du skruvar isär. Den ska fungera oberoende av termostaten – blir det inte varmt i kupén lär det vara pumpen som inte fungerar.

Jag tror termostaten gärna stryker med när motorn blir ordentligt överhettad, så frågan är om det var det som var felet från början. Och det kanske också kan vara så att topplockspackningen är trasig så att kylvattnet trycks bort.
av mirren
Dagens igångkörning av bilen visar att det mycket riktigt inte blir ett dugg varmt i kupén trots att tempmätaren är uppe på varmt!! Kan man utgå ifrån att det är vattenpumpen som är trasig då?? Är det svårt att byta?
av mirren
Finns det något sätt att kolla om det är något av dessa tänkbara fel? Eftersom kylarvätskan hade kokat bort hade jag ingen möjlighet att studera kylarvattnet. Motoroljan ser ut och luktar som vanligt, såvitt jag kan bedöma.
av MagganE
mirren skrev:Dagens igångkörning av bilen visar att det mycket riktigt inte blir ett dugg varmt i kupén trots att tempmätaren är uppe på varmt!! Kan man utgå ifrån att det är vattenpumpen som är trasig då?? Är det svårt att byta?
Jag har bytt vattenpump på min 740 och jag är noob. Det var inte så himla svårt
Användarvisningsbild
av dalle76
mirren skrev:Dagens igångkörning av bilen visar att det mycket riktigt inte blir ett dugg varmt i kupén trots att tempmätaren är uppe på varmt!! Kan man utgå ifrån att det är vattenpumpen som är trasig då?? Är det svårt att byta?
Kan vara vattenpumpen.Pumphjulet kan lossna från axeln även om det är ovanligt.Testa att ta bort termostaten först och kör igång utan och se om det blir någon skillnad.
av umekille
går den ryckigt när kylarlocket är på?
fyller du atmosfären bakom bilen med vit rök?
har toppackningen gått blir det tryck i kylsystemet
och nedre delen av kylaren går tom.
åker vattennivån berg o dalbana då motorn går?
har du vatten i oljan?
osv...

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]

Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]