Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Morfars bil igen.. 945, -92, b230fb och 26000 mil.
Han ringde och sa att den inte startade, så jag åkte och kollade på bilen. Den får gnista, men stiften såg torra ut. Då noterade jag att jag inte hörde bränslepumpen surra till när man vrider på tändningen. Provade då med startgas och då hoppade den igång och gick normalt. Stänger man av den och startar direkt så går det utan startgas, men väntar man 5 minuter är det kört.
Några idéer?
Senast redigerad av 1 Jeppe940, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av erikn
Hur mycket soppa är det i tanken? Låter som att ena pumpen lagt av, det sitter en i tanken och en under fram till -94 har jag för mig, sedan är det bara den i tanken.
Det glömde jag skriva, när felet uppstod var det lite soppa i tanken. Men nu är det full tank och problemet kvarstår.
Och den pumpen som jag inte hörde något ifrån är alltså den som sitter under bilen
av rid54
Är det inte som ett par "villkor" för att pumpen ska gå? I början går den en kort stund, men lägger av för att inte det är fart på motorn (alltså ett villkor "motorn igång"). Sedan går den när man har startmotorn inkopplad (ett annat villkor). Det kan ju vara nåt "elektriskt" som felar och inte pumpen, kanske? Pumpen ska väl stanna om motorn stoppas (vid en olycka exvis) även om tändningen är på. Motorn går ju om den väl startar (med startgas) om jag fattade TS rätt. (dvs villkoret "motorn igång" uppfylls) Att den startar efter kort avstängning är väl för att det finns resttryck på bränslet en stund. Jag kanske inte fattat detta helt rätt. Bilen kanske kan gå bara på ena pumpen om motorn väl startat?
Nu på morgonen startade tydligen bilen, när den var kall.
Jag börjar tänka på det här med tempgivare och har även förstått att liknande fel kan bero på dåligt spridarrelä.
Det som bekymrar mig är dock att pumpen under bilen är knäpptyst när man vrider på tändningen, till skillnad från alla andra gamla volvo som surrar till nån sekund. Kan det vara bränslerelät som spökar må tro? Trots att bilen går bra när den väl är igång.
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]