Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det gäller min S80 2,5FT -10

Efter att ha sett monteringsmanualen har jag fått lite "kalla fötter" så att säga....
Så jag undrar vad man får ge, monterat och klart för ett drag.
Dels om ni har volvo originalpris, men även typ mekonomen eller andra.

Har hört runt 10k, och det låter ju otroligt mycket, ett komplett delbart drag kostar ju ca 4500:- omonterat original, dvs verkstan ska mellan 4-5 timmar att montera det.
Även om det var mycket arbete så har jag sett i andra trådar att några själva gjort detta på 2,5timme, så man undrar ju.
har för mej att ett fast drag går på en 6000-7000 också det delbara ett par tusen till
Du får nog räkna minst 2000:- i bara arbetskostnad, något mer om du gör det på en Volvoverkstad.
Förutsatt att det är ungefär samma enkla montering som på min V70 2010.

Du kan tjäna några tusenlappar att själv handla en delbar dragkrok härifrån:
http://www.towequipe.co.uk/

Men bilen måste uppdateras med ny mjukvara om du monterar dit en Trm-modul, vilket rekommenderas.
För det behövs en Vida uppkoppling mot Volvo G-borg.
Vet dock att de finns enklare "Pirat"-satser utan Trm. Monterar du en sådan så tror jag att det börjar fungera direkt, utan mjukvaruuppdatering.

Jag köpte ett delbart Thuledrag exkl. el-sats från UK, men valde att köpa el-satsen hos Volvo, då jag ville vara säker på att allt det elektriska skulle fungera. Själva dragkroken kostade mig 2600:- inkl. frakt hem till dörren.
Jag monterade draget + el själv och åkte sedan in till Volvo åf som laddade in ny mjukvara i bilen.
Jag höll på i 3 timmar. Men en som inte gör annat på dagarna, än monterar dragkrokar, gör det garanterat på halva tiden.
Dragkroken (Delbar) inkl. el., monterat och klart, kostade mig ca. 5000:- + besiktningskostnad
Hade jag istället handlat även el-satsen från UK, så hade jag nog tjänat nån tusenlapp till.
Hos Volvo så skulle dom ha nästan 10 000:- monterat och klart, men då med original "Kroken".
Original delbart drag ligger på 9500:- nånstans inkl mjukvaran.

Jag har monterat Volvos delbara drag på min S80 V8 i somras, och den har också de dubbla ljuddämparna som du nog blev lite extra skraj för när du läste Volvos monteringsanvisning?

Kan säga att det var inte så farligt som det låter i monteringsanvisningen där, jag backade upp bilen på ett par ramper så den kom en decimeter högre än normalt, det räckte för att komma åt i höjdled. För ljuddämparna så jag lossade bara de bakre upphängningarna, det räckte med utrymme så. Men stötta dem med nåt så rören framför inte får ta all tyngd.

Tiden var ju lite mer än 2.5 timmar kanske, om man räknar med elmonteringen etc. men jag stressade inte nåt över huvud taget.

Endast mjukvaran kostade 713:- för mig i Borlänge för drygt en månad sen.

Westfalias lösning för det delbara är väl eg. snyggare, men jag ratade det till förmån för originaldraget när jag läste Westfalias monteringsanvisning och såg att man inte ska sätta tillbaka krockbalken... Huruvida den är nödvändig eller ej när man har en dragbalk därbak vet jag inte, men jag litar på att Volvo vet bäst i det fallet, och att den bör vara kvar.

Mont. anvisning Westfalia: http://web.monoflexdata.se/Shop/Home/Ge ... Ending=PDF

Flrresten, kika på Bildelsbasen, det är massor med beggade dragkrokar till salu där för en billigare peng!

Men vill du ha 13polig elsats så är de sällsynta på Bildelsbasen.

. Jag har provat med låsspray men det har […]

Instabil styrning (XC70 -16)

Uppdatering! Har nu bytt båda främre l&[…]

Problemet var att tätningen på slangv&a[…]

Jag tackar för svaret! Lite märkligt att[…]