Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

850 med 140 hk motorn.
Bilen startar alltid men kan ibland ge ifrån sig lite rök. Problemet är dock att om jag står på tomgång en stund och sedan kör iväg så lämnar jag ett stort vitt/grått rökmoln bakom mig. Det fortsätter därefter att ryka men avtar ganska snabbt för att efter något hundratal meter bli helt normalt.

Det känns inte helt bra med denna rökutveckling även om den försvinner. Någon som har en teori om vad det beror på?

Är det något jag bör oroa mig för?
Sunschreem skrev:Skulle tippa på ventiltätningar som släpper ner olja i förbränningsrummen. har du kollat oljemängd?
Låter sannolikt för det är en viss oljeförbrukning, men inte jättemycket. Jag förstår att det inte är riktigt som det ska att olja slipper ned i förbränningsrummen men det är ju en gammal bil, 38.000 mil på mätaren. Hur viktigt är det att åtgärda och vad kan det tänkas gå lös på för mig som inte klarar det själv?
ventiltätningarna är inte helt täta vid starten och kanske expanderar lite när den blir varm?

Om det är tätningarna och du vill fixa det så är det ju att riva toppen och fixa dit nya tätningar. Men som sagt så får du fråga dig om det är värt det och om du ska ha kvar bilen länge. för det blir ju aldrig magiskt bättre. men det behöver inte gå sönder imorgon för som sagt bilar som gått långt så uppstår dessa problem.
Sammantaget då, jag bör ligga lågt och inte börja kosta på gamlingen så länge den fungerar? Riva toppen låter hur som helst som en dyr historia, särskilt som jag inte har en aning om hur jag skulle bära mig åt på egen hand.
Det kan bara du avgöra.

Jag hade personligen inte gjort det om den hade gått så långt. Och somdu säger att du ej har kunskapen till det (vilket iofs går att lära) så kommer det kosta dig mer än bilens värde.
Jag hade nog gjort som så förutsatt att jag ska ha bilen längre att vid nästa kamremsbyte så raggar man fram en fräschare topp :) Kan man inte riva o byta tätningarna själv så är det tyvärr en rätt så dyr historia o knappast något man lägger på en 850 som rullat 38k.
Jadu, själv är jag lite tudelad hur jag skulle göra. Det skulle nog bero mycket på skicket på bilen, hur jag trivs med bilen och dess historia osv.
Men jag skulle nog överväga att åtgärda det, dock skulle ju jag göra det själv. Att plocka bort toppen kostar väl en 2000, om man har verktygen. Det är en summa man aldrig kan komma ifrån oavsett om man åtgärdar felet eller inte. Sen tillkommer ju ventiltätningarna som jag inte vet vad dom kostar, sen lite extra packningar som man kan byta när allt ändå är nere, kamrem, vattenpump osv.
Jag skulle nog räkna med en 5000 om man gör det själv. Då bör man ha lite utrymme utifall något krånglar(som det alltid brukar göra). Har man inte rätt verktyg tillkommer ju kostnaderna för dom också.
Att lämna in den för detta jobb kostar nog bortåt det 3-dubbla.

Ett annat alternativ är ju att skaffa en utbytesmotor med färre mil. Nackdelen med det är ju att man faktiskt inte vet hur den motorn beter sig osv, såvida man inte tar den ifrån en fungerande bil man själv har kört. Uppskattningsvis skulle du nog kunna få tag på en relativt komplett (utan insug, grenrör osv som du enkelt flyttar över från din gamla), relativt lågmilad (mellan 20-22k kanske), för en 3-4000. Sen tillkommer ju jobbet för det, som ger andra typer av kostnader.

Prismässigt skulle det nog handla om ungefär samma summor, oavsett vilken väg du väljer. Hurvida något av alternativen känns aktuellt för din del kan bara du avgöra.
Tack för alla goda råd. Allt pekar på att jag kör så länge det ryker :D utan att åtgärda något. Det får hålla så länge det håller helt enkelt. Dyker det upp någon dyrare reparation eller om den ger upp maskinellt får det bli transport till Skrotnicke.

Egentligen ska jag inte ha en så här gammal bil som det är en massa meck med. Jag kan inte så mycket och har egentligen inget större meckintresse. Råkade bara komma över kärran billigt och förstår nu lite grann varför :( Den har ändå rullat hela sommaren och ska besiktigas i nov. Det blir nog då som det fortsatta livet avgörs om den inte lämnat in innan dess. Någonstans går ändå gränsen för hur länge det är värt att lappa å laga. Och att riva toppen, som jag inte har en aning om hur man gör, blir alldeles för dyrt har jag förstått.

Men som sagt, tack för alla råd. Fantastiskt med så många som bryr sig.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]