Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funk skrev:
MartinS skrev:
MatsO skrev:Det intresanta är att det ev är olagligt. Det finns ju en EU regel som säger att man inte får neka en tredjepartsverkstad samma möjligheter som Volvos märkesverkstäder. Iom det måste Volvo lämna ut koden till vilken verkstad som helst.

Sen om den heter bosses biltrim eller inte är ju en annan fråga
Fast det är väl inget som hindrar Bosses biltrim att köpa Vida med en prenumeration som alla märkesverkstäder får göra?

/Martin

Ja det måste väl var det som är grundprincipen, att icke märkesverstäder får serva bilar utan att äventyra garantier om dom använder samma metoder...och då innefattar det rimligtvis mjukvaruuppdateringar.

/Thomas
Vad jag förstått så behöver du inte koden om du laddar via VIDA online. Det är bara när du ska ladda utan att vara uppkopplad som den behövs.
Något annat hade varit högst oväntat.
Droopy skrev:ja, det var ju mest bara en massa svammel från BSRs sida, jag fattar inte ens vad deras syfte var.
Asså?
BSR's syfte är väl solklart men deras svepskäl om konkurrensfrihet faller tungt då det är fritt fram för ALLA att med VIDA att kunna laga Volvobilar. Att det finns vissa vilkor för att få licens är inte märkvärdigt. Det är ju när man vill göra annat är LAGA bilarna som det blir problem. Och vad jag vet så har aldrig BSR haft klassisk bilverkstad som verksamhet.

Extra uppenbart när BSR anför anklagelser som dessutom är direkt felaktiga. Ganska tydligt, när man läser BSRs text och jämför den med Volvos, vilken text som är skriven av lekmän och företagsjurister. Trodde BSR verkligen att man skulle kunna vinna? Visst kan dom ta det till domstol men David vs Goliat gör sig påmind och utgången blir nog inte som i sagan...

Samtidigt förstår jag BSR. Utan Volvo så tappar dom en stor del av sin omsättning så det var absolut värt ett försök. Men med tanke på hur mycket som står på spel för dom hade jag förväntat mig lite mer slipad text från deras sida.
BSR är och förblir bonntrimmare, hur fina lokaler, demobilar och broschyrer dom än har. Varför skulle de då bete sig på något annat sätt än vad de har gjort, jag är inte förvånad över något i den här historien. Den blir bara mer och mer pinsam ju mer man tänker på den.

KKV tar ju inte ens upp ärendet, de lägger ner innan de ens prövat det, det säger ju mer om anmälaren än något annat...
Det tråkiga är väl om biltillverkarna ser stora pengar i detta och trenden sprider sig så att man snart inte ens kan byta en glödlampa själv utan måste in till verkstaden och nolla felkoden via datorn och det kan kosta 1000-lappar då man kan strypa tillgängligheten via dyra licenser och unika VIN/Pinkoder för varje enskild bil.

Ser framför mig att alla ODB-instrument man kan till och med köpa på biltema för att läsa och nolla felkoder snart blir helt värdelösa nästa gång man är inne och servar bilen och får bilen uppdaterad till den nya spärrade varianten.
OBDII standarden har ju tagits fram av myndigheter och är lagstadgad, meningen är ju ett öppet interface för att alla skall kunna felsöka, den möjligheten kommer ju aldrig styrpas. Att man inte kan byta till egna programvaror ser jag inte något konstigt med. Vem tar ansvar för programvarorna då? Det är ju inte bara motorstyrning numer, snart börjar ju bilarna parkera av sig själva och köra själva längs motorvägarna. Vill du att BSR skall kunna byta till en "parkera snabbare utanför ICA mjukvara"? Inte jag i allafall, jag litar nog mer på tillverkaren av världens säkraste bilar än på ett bluffochbåg företag i de småländska skogarna...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Jag skulle prova att reklamera för att se om […]

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]