Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Torgny77
#780609
Hejsan! Är lite sugen på att uppgradera ljudet lite i bilen. Bilen är en Volvo 855 2.5 se -96. Jag är såklart nybörjare på detta men jag har ett stort intresse för att lära mig saker och ting! :) Så jag undrar nu hur man går tillväga när man ska dra kablar osv för baslåda osv.. Vad för kablar behöver man? Hur bör dessa kablar dras på lämpligast sätt?

Jag skulle även behöva tips om prisvärda baslådor + slutsteg, som inte kostar en förmögenhet men ändå spelar bra. Jag hade såklart tänkt montera in dessa bak i skuffen. Jag har redan en stereo som jag tänkt att använda.

Det finns säkert många nybörjar guider för detta men jag har inte lyckats hitta någon bra! Så vet ni någon så är jag ytterst tacksam ifall ni är vänliga och länkar denna! :)

Jag är som sagt nybörjare inom området så alla tips och tricks ni kan tänkas komma på får ni gärna dela med er av!

Vilka av dessa paket är mest prisvärda skulle ni säga?

http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ ... 5351.4700/

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... x-m20.html

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... rkare.html

Hade även tänkt köpa något av dessa kabelkitt

http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ ... 3418.4704/

http://www.brl.se/sv/artiklar/acv-kabelkit-20mm2.html

Tack på förhand!

Mvh Torgny
Senast redigerad av 1 Torgny77, redigerad totalt 0 gånger.
av Tommty
#780746
Koppla låda är relativt enkelt, gäller bara att ha respekt för EL (även för 12v)

Pluskabel ska från batteriet till skuffen. Avsäkras MAX 30cm från batteriet (annars gäller inte din försäkring).

Lågnivåkabel (röd/vit oftast) skall dras till skuffen (rekommender att du drar den på motsatt sida av pluskablen då det kan bli signalstöringar).

Remotekabel (tunn signalkabel - kopplas in till slutsteget och agerar som en startkabel, dras helst till stereon eller annan lämplig punkt som startar i tändningsläge II).

Jordkabel använder du från steget till en lämplig bult i karrossen, vanligtvis bilbältesbulten under baksätet, glöm inte att slipa ner utan då dem ofta kan vara oljade till gängor och liknande, du vill ha en plåtren kontakt.
Jordkabeln skall alltid vara lika stor eller större än pluskabeln, aldrig mindre.
För liten kabelarea ger spänningsfall och kan därmed skada steget.
Min första bas och steg var detta:
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ ... 5351.4700/

Helt okej ljud och perfekt för den fylliga basen. Men om du ska stå på en parkering och försöka dunka är detta helt fel. Räker med 8mm2 kabel för detta, 40A avsäkrning.

Hamnar ungefär på 2000:- med kablar.
av Torgny77
#780881
Tommty skrev:Koppla låda är relativt enkelt, gäller bara att ha respekt för EL (även för 12v)

Pluskabel ska från batteriet till skuffen. Avsäkras MAX 30cm från batteriet (annars gäller inte din försäkring).

Lågnivåkabel (röd/vit oftast) skall dras till skuffen (rekommender att du drar den på motsatt sida av pluskablen då det kan bli signalstöringar).

Remotekabel (tunn signalkabel - kopplas in till slutsteget och agerar som en startkabel, dras helst till stereon eller annan lämplig punkt som startar i tändningsläge II).

Jordkabel använder du från steget till en lämplig bult i karrossen, vanligtvis bilbältesbulten under baksätet, glöm inte att slipa ner utan då dem ofta kan vara oljade till gängor och liknande, du vill ha en plåtren kontakt.
Jordkabeln skall alltid vara lika stor eller större än pluskabeln, aldrig mindre.
För liten kabelarea ger spänningsfall och kan därmed skada steget.
Min första bas och steg var detta:
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ ... 5351.4700/

Helt okej ljud och perfekt för den fylliga basen. Men om du ska stå på en parkering och försöka dunka är detta helt fel. Räker med 8mm2 kabel för detta, 40A avsäkrning.

Hamnar ungefär på 2000:- med kablar.
Tackar så hjärtligt för din hjälpsamhet! :) Tänkte på en sak tlll med batteriet ifall man behöver uppgradera detta till ett värre batterie eller om det räcker med det jag har!? Har ett 80amperes sitter i idagsläget!

Har ännu lite fler frågor angående avsäkringen av pluskablen hur går man tillväga när man ska avsäkra den? Har man någon koppling som man skarvar ihop kablen som man sätter säkringen i eller? Förstår inte riktigt!

Var kopplar man på remotekabeln på lämpligast ställe? vilken av de 20tal kablar som går till stereon? Antar att det är den som förser stereon med ström!

Sen vart drar man kablarna smidigast utan att plocka ut all inredning fast ändå får dem osynliga?

Vad är det för skillnad på dessa lådor plus steg mot det du länkade? Vilket är mest prisvärt?

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... x-m20.html

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... rkare.html

Tack på förhand // Torgny
Senast redigerad av 1 Torgny77, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Danne855
#780908
Remote kabeln är bara en signal kabeln som stänger av slutsteget när det inte behövs, kopplas till tändningen eller till remote uttaget på stereon om det finns. Den kabeln brukar sitta på lågnivåsladdarna om man köper en kabelsats på tex BRL. Det är en tunn liten kabel.

Säkring och säkringshållare brukar också följa med i en sådan sats oh monteras på matarkabeln som går från batteriet till slutsteget, denna kabel ska vara grov, är den för klen så får man inge bra ljud.

Sen ska det vara en lika grova jord kabel från slutsteget som ska vara så kort som möjligt och jordas väl i chassiet.

Jag brukade dra kablarna under instegslisterna, matning på ena sidan och lågnivå på andra.

Ett 80 amperes batteri borde duga fint.

En kondensator kan vara bra att ha också för att slippa problem som att lamporna på och i bilen blinkar i takt med basen.
Sen tycker jag att ljudet blir lite bättre också.
av Torgny77
#780918
Danne855 skrev:Remote kabeln är bara en signal kabeln som stänger av slutsteget när det inte behövs, kopplas till tändningen eller till remote uttaget på stereon om det finns. Den kabeln brukar sitta på lågnivåsladdarna om man köper en kabelsats på tex BRL. Det är en tunn liten kabel.

Säkring och säkringshållare brukar också följa med i en sådan sats oh monteras på matarkabeln som går från batteriet till slutsteget, denna kabel ska vara grov, är den för klen så får man inge bra ljud.

Sen ska det vara en lika grova jord kabel från slutsteget som ska vara så kort som möjligt och jordas väl i chassiet.

Jag brukade dra kablarna under instegslisterna, matning på ena sidan och lågnivå på andra.

Ett 80 amperes batteri borde duga fint.

En kondensator kan vara bra att ha också för att slippa problem som att lamporna på och i bilen blinkar i takt med basen.
Sen tycker jag att ljudet blir lite bättre också.
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ ... 8348.4686/ En sådan stereo har jag i dagsläget kan inte hitta något om den har remote uttag!

Sen undrar jag om kondensatorn! Vart monterar man den och vad kostar en sådan? Länk till någon bra? :)

Sen tackar jag för de andra tipsen speciellt med kabeldragningen! Att man inte tänkt på det! ;)

Mvh Torgny
Användarvisningsbild
av Danne855
#780922
Har för mig att man brukar använda en gul kabel som remote, kan stå power antenna på den eller nått också.

Här är ett exempel på en kondensator men det finns nog billigare om man letar lite:
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... gital.html

Det är ju inget man måste ha, kan ju testa utan och tycker du att det duger och att lamporna inte blinkar i bilen så är det ju bara att skita i den.
av Torgny77
#781000
Danne855 skrev:Har för mig att man brukar använda en gul kabel som remote, kan stå power antenna på den eller nått också.

Här är ett exempel på en kondensator men det finns nog billigare om man letar lite:
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... gital.html

Det är ju inget man måste ha, kan ju testa utan och tycker du att det duger och att lamporna inte blinkar i bilen så är det ju bara att skita i den.
Okej får la ta och prova utan till att börja med! Sen får vi se! :)Får se om det blir ett köp i helgen! :)

Vilket utav paketen jag länkade är bäst så att säga vilket spelar skönast bas?

Mvh Torgny
Användarvisningsbild
av Danne855
#781003
Nu är jag ingen ljudexpert men min magkänsla säger mig att denna är den bättre av dom:

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... x-m20.html

Större bas och mer kräm.

Nu kommer folk förmodligen att håna mig men bäst ljud har jag fått med en aktiv baslåda, alltså en baslåda med inbyggt slutsteg typ som denna:
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... 2ll-2.html

Har dock inte kört med just denna då den jag hade verkar ha försvunnit, det var ett par år sedan jag höll på :D
av Tommty
#781077
den för 2000 kr är den bättre.

har ingen eget erfarenhet till den men den motsvarar mutaten som jag länkade. typ märket som skiljer.

Kondensator kommer du inte behöva om du inte har urdåligt batteri eller skitlång strömkabel. du ska alltid ha så kort strömkabel som möjligt så ha inga 30-40cm spelrum på kabeln i bagagen eller nåt. sätt basen där den ska vara och klipp kabeln efter det.

Säkringen är en vanlig glassäkring för dessa "klenare baspaket". så det finns många bra kit med kablar och säkringar.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... End-84547/

Kablarna drog jag i listen vid dörrarna på min, har 21mm2 just tnu och det gick fint. rätt enkelt att plocks loss då dem sitter med typ 1 skruv och resten plastclips.

Det finns en perfekt ingång på 850 från batteriet och det är ett svart flexrör som sitter precis vid ABS enheten i motorummer. bara och dra bort gummiskyddet där och vid bromspedalen i bilen så är det bara att dra igenom kabeln.

Lågnivåkabeln drar du på andra sidan på samma sätt.
av Torgny77
#781100
Tommty skrev:den för 2000 kr är den bättre.

har ingen eget erfarenhet till den men den motsvarar mutaten som jag länkade. typ märket som skiljer.

Kondensator kommer du inte behöva om du inte har urdåligt batteri eller skitlång strömkabel. du ska alltid ha så kort strömkabel som möjligt så ha inga 30-40cm spelrum på kabeln i bagagen eller nåt. sätt basen där den ska vara och klipp kabeln efter det.

Säkringen är en vanlig glassäkring för dessa "klenare baspaket". så det finns många bra kit med kablar och säkringar.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... End-84547/

Kablarna drog jag i listen vid dörrarna på min, har 21mm2 just tnu och det gick fint. rätt enkelt att plocks loss då dem sitter med typ 1 skruv och resten plastclips.

Det finns en perfekt ingång på 850 från batteriet och det är ett svart flexrör som sitter precis vid ABS enheten i motorummer. bara och dra bort gummiskyddet där och vid bromspedalen i bilen så är det bara att dra igenom kabeln.

Lågnivåkabeln drar du på andra sidan på samma sätt.
Okej jag tror det blir den för 2000kr blir nog ett köp imorgon! :) Tänkte köpa till det kabelkitt de rekomenderar

http://www.brl.se/sv/artiklar/acv-kabelkit-20mm2.html

Ska försöka mig på att dra kablarna under listerna men hur gjorde du vid stolparna mellan dörrarna? Sen hur kom du runt och till baksätet?

Flexröret har jag redan hittat så det ska nog gå relativt smidigt! :)

Sen tänkte jag på en till grej! Hur ni har skruvat fast baslådan där bak i!? För det lär ju behövas så att inte den flyger runt där bak!

Sen tror jag det var alla frågor jag hade just för tillfället! :)

Mvh Torgny
Uppdatera mjukvaran

Jag har haft serviceavtal tills bilen blivit minst[…]

Klockfjäder/kontaktrulle????

Har forskat lite i det här då jag snart[…]

Elbilsräckvidd hit och elbilsräckvidd d[…]

Hoppas att det inte blev allt för dyrt fö[…]