Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja det blir lätt teoretiska diskussioner.

Det är också tidigt att uttala sig om hybriderna då de är i sin linda. Dock har Volvo annonserat att det även kommer på bensinsidan och jag tror även det kommer komma i motorsvagare kombinationer när priser sjunker och tekniken är beprövad. Kanske även med starkare elmotorer som i v70 enligt ursprungsplanerna. VOLVO har redan fått bra respons kring hur el och dieselmotor arbetar ihop. Till skillnad från Lexus etc.

Personligen hade det varit riktigt intressant att kunna köra delvis på ren el. Jag har ca 6-9 minuter och 12 vägbulor innan jag ens är ute ur bostadsområdet och förbrukningen den sträckan gör att jag aldrig kommer ner i en bra förbrukning till och från jobbet. Men med ren el så......
Hur är V60 D6, den bygger ju på samma princip även om den har lite klenare förbränningsmotor än vad som diskuterats här. Någon som haft möjlighet att hårdtesta dess AWD?
V9097 skrev:
apersson850 skrev:Elmotorn ger sina 70 hk vid märkvarvtalet. Upp dit är det konstant moment som gäller. Sen tar fältförsvagningen vid och ytterligare varvtalsökning sker med konstant effekt istället, och därför minskande moment.
Gäller detta alla elmotorer avsedda för bilar eller specifikt den som Volvo använder? Och vad händer över märkeffekt, levererar den inget moment alls eller avtar det?
Det gäller alla elmotorer, oavsett vad de är tänkta för. Om en motor klarar att ge exempelvis 2,4 Nm upp till märkvarvtalet 3000 r/min, då har den en märkeffekt på 750 W. Om du då ökar varvtalet till det dubbla, alltså 6000 r/min, är effekten där fortfarande 750 W. För att få ihop det måste momentet ha minskat till 1,2 Nm vid det varvtalet, då effet = vridmoment * varvtal. Du kan räkna själv. Med effekten i W, vridmomentet i Nm och varvtalet i radianer/sekund får du enheterna att stämma.
Man kan ta ut mer, kortvarigt, men inte i längden, för då blir det eldsvåda.
apersson850 skrev:Går det åt 140 hk i 180 går det åt ungefär 385 i 250 km/h. Det kostar att åka fort.
Proportionellt mot hastigheten upphöjt till tre plus lite till?
Effektbehovet på grund av luftmotståndet ökar med hastigheten upphöjt till tre, och sen ökar effektbehovet på grund av rullmotståndet linjärt, så din tanke är helt korrekt. Lägg ihop dem och du får det du beskriver.
MartinS skrev:Hur är V60 D6, den bygger ju på samma princip även om den har lite klenare förbränningsmotor än vad som diskuterats här. Någon som haft möjlighet att hårdtesta dess AWD?
Poängterade samma sak i en annan tråd. Vore superbra att testa V60 D5 AWD Haldex 4 mot Haldex 5 mot D6 AWD. Med Haldex 4 vann den ett AWD-test i tyska ams.

Pratade över lunchen idag med min kollega som är missnöjd med sin Lexus som han kör fast med flera gånger varje vinter. Nu har han skaffat en ny Jag också och poängterade idag, utan att jag tog upp ämnet, att den har fantastisk och riktig AWD.

Så vore kul att se om Volvos hybrider har lika kass AWD som Lexus.
PH
Tror jag läst in någon tidigare pressrelase att det skulle bli hybrider till de högre effekterna samt AWD.

Låter dock dumt då en AWD skulle blir onödigt dyr. För hur fräck kommer en FWD S60 T6 bli? Klippkort hos gummikillen lär man ju iaf få..
XC90_Executive skrev:V60 D6 awd, med Power-läget i, spinner iallafall inte loss något när det är torrt. Driver på bra ut ur kurvorna med (torrt). Nackdelen där är helt klart vikten, tung bil känns (och är) understyrd även om den driver bakhjulen också.
Upplevs den som tyngre än din V60? Understyr mer? I och för sig är det ju ett annat chassie men understyrning borde ju kunna tyda på att den inte driver tillräckligt bak.
Jaja, känns definitivt tyngre! Nu är ju min i och för sig en R-design med 18" och D6 awd en "vanlig" med 17". Jag tror faktiskt det är vikten av hybridlösningen (+batterier) som är boven.

Även om den går bra också så vill man aldrig byta bort T6 awd R-design + Polestar! 8)
Ja en D6:a väger ju in på cirka 200kg mer än din T6, klart den känns tung. En v60 D6 väger mer än min XC60 till och med, om än bara 20kg skillnad.

Stort tack för snabbt svar Micce1980.... gjor[…]

Ja dina prylar håller gott skick. Hoppas du […]

Hej har löst problemet de va bla den bussning[…]

Har du en extra nyckel skulle jag testa med den f&[…]