Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

brigadeiro skrev:
perhall skrev:Phaeton med 16" friktionsdäck.../PH
Intressant, någon speciell årsmodell? Trodde att man som minst kunde ha 17" på Phaeton - är du säker på att det var 16"?

Finns det för övrigt något smart sätt att komma underfund med om det funkar med 16" på en viss bil? För många av de större bilarna så när jag knappar in regnumret på bythjul.com så listas oftast alternativ med 17" och uppåt.
Phaeton finns med 16". Apfult men bekvämt. 235-60-16. Här en med original 16": http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vw ... res=EXPORT

Den fanns även manuell till en början, senare blev såväl automat som AWD och 17" standard.
PH
Hej Brigaderio

Hade varit riktigt intressant att åka en Bently Arnage och höra hur tyst den är.
Hmm hur ska man lyckas med det. Har alltid gillat den modellen. Men finast av dom tycker jag Rolls Royce model på samma bil från mitten 80 talet är med dom stora fyrkantiga lysena fram. Vilken motor var deta den du åkte?

Har du åkt Lexus stora modeller och hört hur tysta dom är? Dom har ju gjort så mycket reklam i alla fall i början att dom skulle vara så tysta.
Har åkt 600h men har inget minne av att jag tänkte något speciellt.

Ljudmätning ja samma resultat för mig. Ligger väldigt nära varann men ändå en stor skillnad i ljud upplevelse.

Med vänlig hälsning,
Andis
Men nu hamnar vi nog lite utanför däcksljud om dialogen hamnar på bilar som byggs för att vara extremt tysta och med väldigt mjuk gång, mycket tunga pga av material för att uppnå det resultatet, etc, samt kostar x gånger mera.
De har en målgrupp som vanligtvis inte tittar på prislappen, förutom att den ska vara dyr, och man kan konstruera en bil utifrån det.
Personligen tror jag inte man kan få en standard Volvo så tyst som TS önskar, då kravbilden är ganska extrem. Man kan få bilen tystare genom val av modell och utrustning, men för 99% av Volvoköparna är dagens bilar acceptabelt tysta.
Ett alternativ är att välja en elbil då man tar motorljudet, men den blir dyrare och lämpar sig bäst för stadskörning eller sträckor runt 15 mil på en laddning.
Det finns andra vägar mot ett minskat kupéljud.

Laminerade rutor
Textilmattor
Välja bort takrails

Jag har i vissa fall lagt textilmattorna ovanpå gummimattorna :)
Ja vi halka kanske ut lite där men här ett inlägg som jag tycker stämmer in på trådskaparens "hur långt kan jag gå"

Har för mig att bussar brukar ha en matta i hjulhusen för att dämpa däck buller.

Ser ut ungefär som dom där plast dörr mattorna man brukar ha utanför dörren för att dra av skorna mot.

Kanske en idé att prova sätta in på person bilen och se om det dämpar däck ljudet.

Eller kanske bly mattor som man brukar isolera motorrum på båtar med. Dom brukar dämpa rejält. Kanske lägga dom på insidorna av skydden i hjulhusen och sen den rya lika plastmattan på andra sidan plastskyddet mot däcket sida.

Det har jag funderar lite på att göra på en av mina egna bilar en sommarbil med alldeles för högt däck ljud i. Betydligt högre än min Volvos däck ljud.

Med vänlig hälsning,
Andis
perhall skrev:
brigadeiro skrev:
perhall skrev:Phaeton med 16" friktionsdäck.../PH
Intressant, någon speciell årsmodell? Trodde att man som minst kunde ha 17" på Phaeton - är du säker på att det var 16"?

Finns det för övrigt något smart sätt att komma underfund med om det funkar med 16" på en viss bil? För många av de större bilarna så när jag knappar in regnumret på bythjul.com så listas oftast alternativ med 17" och uppåt.
Phaeton finns med 16". Apfult men bekvämt. 235-60-16. Här en med original 16": http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vw ... res=EXPORT

Den fanns även manuell till en början, senare blev såväl automat som AWD och 17" standard.
PH
Ok, tack för info!

Efter det att 17" blev standard, innebär det att man från och med då inte längre får sätta på 16" av garanti- och/eller försäkringsskäl?
Andis skrev:Hej Brigaderio

Hade varit riktigt intressant att åka en Bently Arnage och höra hur tyst den är.
Hmm hur ska man lyckas med det. Har alltid gillat den modellen. Men finast av dom tycker jag Rolls Royce model på samma bil från mitten 80 talet är med dom stora fyrkantiga lysena fram. Vilken motor var deta den du åkte?

Har du åkt Lexus stora modeller och hört hur tysta dom är? Dom har ju gjort så mycket reklam i alla fall i början att dom skulle vara så tysta.
Har åkt 600h men har inget minne av att jag tänkte något speciellt.

Ljudmätning ja samma resultat för mig. Ligger väldigt nära varann men ändå en stor skillnad i ljud upplevelse.

Med vänlig hälsning,
Andis
Har tyvärr inte provkört Lexus LS 600h, men de flesta mätningar tycks ju komma fram till att det är världens tystaste personbil. Skulle gärna uppleva den själv. Jag har fått ett dokument från Lexus som listar allt som gjorts i bilen för att skapa en tyst kupé - en lång rad smarta lösningar.
AndS skrev:Men nu hamnar vi nog lite utanför däcksljud om dialogen hamnar på bilar som byggs för att vara extremt tysta och med väldigt mjuk gång, mycket tunga pga av material för att uppnå det resultatet, etc, samt kostar x gånger mera.
De har en målgrupp som vanligtvis inte tittar på prislappen, förutom att den ska vara dyr, och man kan konstruera en bil utifrån det.
Personligen tror jag inte man kan få en standard Volvo så tyst som TS önskar, då kravbilden är ganska extrem. Man kan få bilen tystare genom val av modell och utrustning, men för 99% av Volvoköparna är dagens bilar acceptabelt tysta.
Ett alternativ är att välja en elbil då man tar motorljudet, men den blir dyrare och lämpar sig bäst för stadskörning eller sträckor runt 15 mil på en laddning.
En elbil är inte nödvändigtvis en tyst bil. Motorljudet blir lägre, men bullerproblemet i kupén handlar ganska lite om motorljudet på de flesta moderna bilar - snarare kommer merparten från väg-/däcksljud och vindljud och där kan mycket väl en elbil vara bullrigare om man inte uppnått bra ljudisolering. Jag själv har inte kört någon elbil än så kan inte ge ett exempel, men hybriden Prius är ju tystgående avseende motorljudet vid stadskörning men är i övrigt en bullrig bil pga väg-/däcksljud respektive vindljud.
Racetwin2 skrev:Det finns andra vägar mot ett minskat kupéljud.

Laminerade rutor
Textilmattor
Välja bort takrails

Jag har i vissa fall lagt textilmattorna ovanpå gummimattorna :)
Precis. Jag vill verkligen utforska det där med ljudabsorberande material. Har ännu inte fått ett napp vad gäller ett företag som har bra erfarenhet av att ljudisolera bilar (vågar mig inte på att öppna upp dörrar etc själv). Tips tas tacksamt emot!
Andis skrev:Ja vi halka kanske ut lite där men här ett inlägg som jag tycker stämmer in på trådskaparens "hur långt kan jag gå"

Har för mig att bussar brukar ha en matta i hjulhusen för att dämpa däck buller.

Ser ut ungefär som dom där plast dörr mattorna man brukar ha utanför dörren för att dra av skorna mot.

Kanske en idé att prova sätta in på person bilen och se om det dämpar däck ljudet.

Eller kanske bly mattor som man brukar isolera motorrum på båtar med. Dom brukar dämpa rejält. Kanske lägga dom på insidorna av skydden i hjulhusen och sen den rya lika plastmattan på andra sidan plastskyddet mot däcket sida.

Det har jag funderar lite på att göra på en av mina egna bilar en sommarbil med alldeles för högt däck ljud i. Betydligt högre än min Volvos däck ljud.

Med vänlig hälsning,
Andis
Intressant lösning. Jag tror definitivt att man kan uppnå en bullerdämpning genom att lägga in material i hjulhusen. Om du väljer att testa detta så dela gärna med dig av dina erfarenheter. :-)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Instabil styrning (XC70 -16)

Uppdatering! Har nu bytt båda främre l&[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag har provat alla nycklarna 3st och det är […]

Problemet var att tätningen på slangv&a[…]

Jag tackar för svaret! Lite märkligt att[…]