Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dpblad
Bosse78 skrev:Volvos galvanisering verkar ju vara helt sjukt bra. Jag har 2 plåtrena stenskott på förardörren. Dom har sett ut så i 3år. Tänkte fixa detta i sommar, men jag lät det vara av nyfikenhet för att se om det någonsin kommer rosta :D
Likvärdig med BMWs. Bra, men inte övernaturlig. Ge det 2 år så kan du se rost i hålen, 2 år till så har det börjat krypa och bubbla. Mer spännande än så blir det inte. Jag har också varit nyfiken...
av HaagXx
Den kräsne kanske kan uppfatta som att en xc70 "gungar" fram i högre hastigheter. En v70 går
bättre om du kör mycket landsväg/motorväg men om man kör i stan eller på sämre vägar är en xc70 klockren. Verkligen underbar att köra i stan med tanke på alla kanter, brunslock och ojämnheter på vägen.
av para
Jag funderar också på att köpa en ny XC70 D4AWD -2014 men när kommer nya motorn?
Pratas ju om en 4-cyl på 181 hk och även 8-stegad aut.
Nån som vet?
av SeEmSi
Har iaf bestämt att det blir en XC70, en 2012 eller 2013.

Hur skulle ni tänka:

2012 - Summum, Teknik, RTI, VOC, Nya vinterhjul - ca 1000 mil
eller
2012 - Summum, Teknik, RTI, VOC, Avtagbart drag, Herrgårdsvagn - ca 2500 mil
eller
2013 - Summum, Teknik, RTI, VOC, Four-C, Driver Support, fast drag - drygt 4000 mil

Alla för ungefär samma pris och inte så stor skillnad i kvarvarande nybilsgaranti.

Är inte i behov av dragkrok och vill gärna ha extraljus vilket verkar knepigt med adaptiv farthållare.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ljusen behöver sitta så de inte skymmer radarn i grillen. För egen del hade jag mycket hellre tagit adaptiv farthållare än ha extraljus. Vänta nu, det är ju just vad jag köpte också1
av Hertsh
Du har ju själv svarar på frågan. Alternativ 1 är bäst för dig.

Dessutom har 2012 fördelen av ett bättre AWD system än 2013.
av swemax
Konvertera helljusen till xenon så slipper du extraljusen
av Lövet
Bil3 skulle jag lätt valt. Bäst utrustning, 4000 mil är fortfarande lite (och när du ska sälja den spelar 10 eller 12 tusen mil ingen roll). Extraljus löser du med xenonkonvertering eller liten ljusramp.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag hade tagit 1 eller 2 alla dagar i veckan. Tveklöst Trådskaparen ska ju köra fort och långt på vinterväg och då är Haldex Gen-4 som sitter på MY-12 enormt mycket bättre än Gen 5 som sitter på 3, Gen 4 går mycket stabilare i hög fart om det är isfläckar och moddsträngar.

Sen är det ju skumt att trådskaparen väljer XC70 AWD före V70 AWD, tydligen går ballfaktorn före funktionsfaktorn i alla fall då V70 AWD klår XC70 AWD på alla funktionella punkter om man ska köra fort långt på vintern.

När jag kör fort långt med min XC70 önskar jag verkligen att det vore en V70, = bättre utväxling, högre toppfart, bättre väghållning, lägre tyngdpunkt, lägre förbrukning, mindre luftmotstånd.

Jag fick en parkering med laddbox idag. Slipper g&[…]

Byta kylare?

Gäller en V70 XC 2,4T automat Måste ma[…]

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

Jag gjorde det själv på en V60 för[…]