Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#780504
En teoretisk livslängd under ideala förhållanden på ett bilbatteri är kanske 8 - 10 år. Men det går att ha ihjäl ett nytt batteri på "nolltid" om man är en galen och ansvarslös person.
Det viktigaste för att ett batteri skall leva länge är att hålla det fulladdat så mycket det bara går. Kör man många och korta sträckor (stunder) hinner inte generatorn med att ladda tillbaka den ström som man förbrukade i starten. Kör man dessutom fläktar, ac, extraljus, radio, bränslevärmare etc. etc. så förbrukas det mångdubbelt mer. Då är det ett måste att man kompletteringsladdar batteriet när bilen inte används. Alltså på kvällar och helger m.m. Detta gäller i synnerhet vintertid eftersom det går åt mer ström att starta en iskall bil än en sommarvarm bil. Om man har en bränsledriven motorvärmare, så är det en tumregel att lika länge som värmaren har varit i gång, skall man köra med bilen för att återladda det som man har tagit ut av batteriet.
Om man inte kör sin bil under längre tider, t.ex en hobbybil som huvudsakligen bara rullar den varma årstiden, måste man hålla batteriet laddat. Detta gäller ju även båtbatterier under vintern när båten ligger på land. Men det är en gammal fördom att batteriet måste förvaras inomhus. Värme hör till det som förkortar livet på ett batteri. Max 20° kan vara ett bra riktmärke på förvaringstemperatur. Ett fulladdat batteri tål kyla mycket bra. Så om man har en vinterupplagd båt eller en avställd bil, kan det mycket väl sitta kvar på sin plats, bara man sköter underhållsladdningen.
Hur vet man när det laddas i bilen? Mät spänningen direkt på batteripolerna medan motorn går. Där skall det vara minst 13,8 volt och upp till 14,2 - 3 volt. När ett fulladdat batteri är i vila, motorn avstängd, skall det vara 12,7 volt. Om inte bilen används på några dagar skall denna vilospänningen hålla i sig gott och väl en vecka. Börjar det krypa sakta neråt så är det läge för en underhållsladdning. Det finns moderna laddare med automatik som sköter detta mycket bra. Har man tid och möjlighet så går det också bra att göra detta manuellt med en gammaldags laddare.
Ett batteri som är urladdat, under 11,4 volt, far illa och "bryts ner" = förkortas i livslängden. Därför är en bra laddning alltid viktig.
Med mobiltelefonerna och batteridrivna elverktyg har vi lärt oss att man skall inte avbryta en batteriladdning. Detta gäller dessbättre inte blybatterier. Om bilen står på laddning och man behöver den för någon tjänst, så gör det inget att avbryta och köra bilen. Glöm dock inte att koppla tillbaka laddaren om det var detta som var det ursprungliga.
Det är en hel vetenskap med batterier, så det finns mer att säga om det. Men jag kan inte allt och utrymmet och tiden är begränsad, så vi nöjer oss med detta för stunden.

Ett tillägg: Förr i världen när battericellerna var kopplade till varandra med en anslutning ovanpå batterierna hade man en belastningsprovare. Det var helt enkelt en voltmeter som var kopplad parallellt med ett motstånd. Då skulle varje cell hålla ett visst värde, som varje bilelektriker kunde utantill, men som jag har glömt. :shock:
Man kan dock göra en sådan här belastningsmätare om man är intresserad av ämnet. Först har man en voltmeter, gärna ett panelinstrument som man kan sätta i en låda. Till detta, i lådan, kopplar man ett högeffektmotstånd som är på många watt (tål värme) men stabilt på t.ex 300 ohm. Det är viktigt att det alltid är samma motstånd om man skall ha någon nytta av sitt instrument. Sedan ansluter man mätaren till batteriet under några sekunder så att man ser att det håller spänningen under belastning och upprepar mätningen när man vill veta hur batteriet mår.
Om man utgår från ett batteri som man vet är bra, så har man ju det som ett riktmärke.
Ohmtalet 300 ohm är inte viktigt. Det kan vara däromkring, bara det är stabilt och alltid samma.
av rid54
#780552
Bra utredning från Rådlös. Jag skulle vilja tillägga att belastningsprov av ett bilbatteri borde dra några Ampère, så ett provmotstånd på en halv till en Ohm kan vara värt att tänka på. Det blir då provström på 12 - 24 A (144 eller 288 W) och det borde ge en fingervisning om kapaciteten. Knappt märkbart spänningsgfall bör nog vara kravet. Tänk på att en startmotor kan dra flera hundra A!
Användarvisningsbild
av Frrla
#780573
Inte för att vara den som är den. Men jag hade ett batteri som gav ca 11 volt (de dog i vintras totalt) men den startade och gick normalt iaf. Batteriet är viktigt, inget snack om den saken!
Men jag kunde iaf rulla igång den å köra utan problem med dött batteri. Laddade 11 timmar - tog bort laddaren och den startade inte. Volten sjönk till 8 på 20 sec när man slog av innan jag bytte batteriet.
Detta var på min 230e motor. Har gjort samma sak med f-motorer som hämtats åt kompisar osv med helt döda batterier som bara stått flera år.
Vill inte tro att det är speciellt bra att göra så för man ber om problem. Men de går om man måste. de som är bra med dessa bilar. inte så känsliga... :)

Problemet för ts låter som många andra redan har föreslagit (batteriet är nog bra eftersom du kunde köra över en timme efter laddning). Då laddar inte generatorn helt enkelt.

Hade helt laddstopp på generatorn på en gammal mazda -88 familjen hade förut. stoppade i ett nytt batteri å körde 15 mil hem i mörkret med fullt original lyse. Det va lite kärvt sista biten men de gick. Ny generator å allt var frid och fröjd igen.

De jag vill säga med detta är, att visst är de bra å ha en multimeter osv. Men tror inte att du behöver det i detta avseende. Alltid bra att ha nästa gång de händer nått dock! Du vill ju fixa med bilen själv. Känns bara lite som att du blir "påtvingad" att köpa saker (inget illa menat till någon).

Hoppas det är kolen nu då och biler går bra sen! ;)
av karren
#780595
Intressanta svar och tankar från alla. En sak som slog mig nu: problemet med laddningen har uppstått efter debaclet med startmotorn. Kan det bytet (av start) påverka generatorn på ngt sätt? rid54 skriver ju ngt om startmotor vilket fick mig att tänka på det...
av karren
#780597
Och en sista fråga :)
En del kallar det för regulator, laddningsregulator, generator. Vad är det jag ska köpa om jag ska köpa "ny generator". Vad söker man på på ex biltema? Är det den som sicnarf visade? En "laddningsregulator"?
Användarvisningsbild
av Danne855
#780635
Skulle nog inte säga att en multimeter är oanvändbar i detta fallet även om det är troligt att den är det.
När jag har strul med batterier eller laddning av något slag så är det första jag kolla hur mycket generatorn krämar ur sig för att utesluta dåligt jord, kabelbrott, kastt batteri och sådana trista saker som inte blir bättre av ny generator, kol eller regulator.
Användarvisningsbild
av Frrla
#780727
ta loss och kolla kolen då? brukar alltid va lite kvar av dem, men de når inte ända fram endå. Är ju inget stort jobb att konstatera.. får du inte tillbaka dem så har du ju laddproblem iaf, så du har ju inte sabbat nått speciellt.
å då är de väll dioden som felar, alternativt ett relä som brunne??
av rid54
#780780
karren skrev:Och en sista fråga :)
En del kallar det för regulator, laddningsregulator, generator. Vad är det jag ska köpa om jag ska köpa "ny generator". Vad söker man på på ex biltema? Är det den som sicnarf visade? En "laddningsregulator"?
Generatorn innehåller en laddningsregulator, som gör att generatorn lämnar "lagom mycket" utspänning oberoende av belastning och hur högt varvtal den har (det följer ju motorvarvet, så det varierar väsentligt). Regulatorn har en sorts "målspäning" för bilens elsystem, c:a 14 V, som den försöker hålla konstant så länge den är igång. Regulatorn är transistoriserad och ofta ihopbyggd med ett par s.k. kol eller "borstar", som helt enkelt är det sätt man överför elektrisk ström till en roterande del (generatorns rotor). Strömmen genom rotorn avgör hur mycket man får ut ur generatorn och det är den strömmen som laddningsregulatorn reglerar (med målet att hålla allt på 14 V, som sagt). Batteriet suger i sig så mycket ström det behöver för att laddas upp så länge motorn är igång.

Att det blev problem efter att startmotorn bytts kan ju kanske bero på om en generatorkabel inte hamnade rätt vid återmontaget eller inte drogs åt ordentligt.

Där sjönk sannolikheten att det är […]

Ok, tack! Överkomligt, och det är v&aum[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Det är bara att kolla alla anslutningar fysis[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Jag fick samma tre uppdateringar. Kör med ege[…]