- tis 20 aug 2013, 18:33
#780504
En teoretisk livslängd under ideala förhållanden på ett bilbatteri är kanske 8 - 10 år. Men det går att ha ihjäl ett nytt batteri på "nolltid" om man är en galen och ansvarslös person.
Det viktigaste för att ett batteri skall leva länge är att hålla det fulladdat så mycket det bara går. Kör man många och korta sträckor (stunder) hinner inte generatorn med att ladda tillbaka den ström som man förbrukade i starten. Kör man dessutom fläktar, ac, extraljus, radio, bränslevärmare etc. etc. så förbrukas det mångdubbelt mer. Då är det ett måste att man kompletteringsladdar batteriet när bilen inte används. Alltså på kvällar och helger m.m. Detta gäller i synnerhet vintertid eftersom det går åt mer ström att starta en iskall bil än en sommarvarm bil. Om man har en bränsledriven motorvärmare, så är det en tumregel att lika länge som värmaren har varit i gång, skall man köra med bilen för att återladda det som man har tagit ut av batteriet.
Om man inte kör sin bil under längre tider, t.ex en hobbybil som huvudsakligen bara rullar den varma årstiden, måste man hålla batteriet laddat. Detta gäller ju även båtbatterier under vintern när båten ligger på land. Men det är en gammal fördom att batteriet måste förvaras inomhus. Värme hör till det som förkortar livet på ett batteri. Max 20° kan vara ett bra riktmärke på förvaringstemperatur. Ett fulladdat batteri tål kyla mycket bra. Så om man har en vinterupplagd båt eller en avställd bil, kan det mycket väl sitta kvar på sin plats, bara man sköter underhållsladdningen.
Hur vet man när det laddas i bilen? Mät spänningen direkt på batteripolerna medan motorn går. Där skall det vara minst 13,8 volt och upp till 14,2 - 3 volt. När ett fulladdat batteri är i vila, motorn avstängd, skall det vara 12,7 volt. Om inte bilen används på några dagar skall denna vilospänningen hålla i sig gott och väl en vecka. Börjar det krypa sakta neråt så är det läge för en underhållsladdning. Det finns moderna laddare med automatik som sköter detta mycket bra. Har man tid och möjlighet så går det också bra att göra detta manuellt med en gammaldags laddare.
Ett batteri som är urladdat, under 11,4 volt, far illa och "bryts ner" = förkortas i livslängden. Därför är en bra laddning alltid viktig.
Med mobiltelefonerna och batteridrivna elverktyg har vi lärt oss att man skall inte avbryta en batteriladdning. Detta gäller dessbättre inte blybatterier. Om bilen står på laddning och man behöver den för någon tjänst, så gör det inget att avbryta och köra bilen. Glöm dock inte att koppla tillbaka laddaren om det var detta som var det ursprungliga.
Det är en hel vetenskap med batterier, så det finns mer att säga om det. Men jag kan inte allt och utrymmet och tiden är begränsad, så vi nöjer oss med detta för stunden.
Ett tillägg: Förr i världen när battericellerna var kopplade till varandra med en anslutning ovanpå batterierna hade man en belastningsprovare. Det var helt enkelt en voltmeter som var kopplad parallellt med ett motstånd. Då skulle varje cell hålla ett visst värde, som varje bilelektriker kunde utantill, men som jag har glömt. :shock:
Man kan dock göra en sådan här belastningsmätare om man är intresserad av ämnet. Först har man en voltmeter, gärna ett panelinstrument som man kan sätta i en låda. Till detta, i lådan, kopplar man ett högeffektmotstånd som är på många watt (tål värme) men stabilt på t.ex 300 ohm. Det är viktigt att det alltid är samma motstånd om man skall ha någon nytta av sitt instrument. Sedan ansluter man mätaren till batteriet under några sekunder så att man ser att det håller spänningen under belastning och upprepar mätningen när man vill veta hur batteriet mår.
Om man utgår från ett batteri som man vet är bra, så har man ju det som ett riktmärke.
Ohmtalet 300 ohm är inte viktigt. Det kan vara däromkring, bara det är stabilt och alltid samma.
Det viktigaste för att ett batteri skall leva länge är att hålla det fulladdat så mycket det bara går. Kör man många och korta sträckor (stunder) hinner inte generatorn med att ladda tillbaka den ström som man förbrukade i starten. Kör man dessutom fläktar, ac, extraljus, radio, bränslevärmare etc. etc. så förbrukas det mångdubbelt mer. Då är det ett måste att man kompletteringsladdar batteriet när bilen inte används. Alltså på kvällar och helger m.m. Detta gäller i synnerhet vintertid eftersom det går åt mer ström att starta en iskall bil än en sommarvarm bil. Om man har en bränsledriven motorvärmare, så är det en tumregel att lika länge som värmaren har varit i gång, skall man köra med bilen för att återladda det som man har tagit ut av batteriet.
Om man inte kör sin bil under längre tider, t.ex en hobbybil som huvudsakligen bara rullar den varma årstiden, måste man hålla batteriet laddat. Detta gäller ju även båtbatterier under vintern när båten ligger på land. Men det är en gammal fördom att batteriet måste förvaras inomhus. Värme hör till det som förkortar livet på ett batteri. Max 20° kan vara ett bra riktmärke på förvaringstemperatur. Ett fulladdat batteri tål kyla mycket bra. Så om man har en vinterupplagd båt eller en avställd bil, kan det mycket väl sitta kvar på sin plats, bara man sköter underhållsladdningen.
Hur vet man när det laddas i bilen? Mät spänningen direkt på batteripolerna medan motorn går. Där skall det vara minst 13,8 volt och upp till 14,2 - 3 volt. När ett fulladdat batteri är i vila, motorn avstängd, skall det vara 12,7 volt. Om inte bilen används på några dagar skall denna vilospänningen hålla i sig gott och väl en vecka. Börjar det krypa sakta neråt så är det läge för en underhållsladdning. Det finns moderna laddare med automatik som sköter detta mycket bra. Har man tid och möjlighet så går det också bra att göra detta manuellt med en gammaldags laddare.
Ett batteri som är urladdat, under 11,4 volt, far illa och "bryts ner" = förkortas i livslängden. Därför är en bra laddning alltid viktig.
Med mobiltelefonerna och batteridrivna elverktyg har vi lärt oss att man skall inte avbryta en batteriladdning. Detta gäller dessbättre inte blybatterier. Om bilen står på laddning och man behöver den för någon tjänst, så gör det inget att avbryta och köra bilen. Glöm dock inte att koppla tillbaka laddaren om det var detta som var det ursprungliga.
Det är en hel vetenskap med batterier, så det finns mer att säga om det. Men jag kan inte allt och utrymmet och tiden är begränsad, så vi nöjer oss med detta för stunden.
Ett tillägg: Förr i världen när battericellerna var kopplade till varandra med en anslutning ovanpå batterierna hade man en belastningsprovare. Det var helt enkelt en voltmeter som var kopplad parallellt med ett motstånd. Då skulle varje cell hålla ett visst värde, som varje bilelektriker kunde utantill, men som jag har glömt. :shock:
Man kan dock göra en sådan här belastningsmätare om man är intresserad av ämnet. Först har man en voltmeter, gärna ett panelinstrument som man kan sätta i en låda. Till detta, i lådan, kopplar man ett högeffektmotstånd som är på många watt (tål värme) men stabilt på t.ex 300 ohm. Det är viktigt att det alltid är samma motstånd om man skall ha någon nytta av sitt instrument. Sedan ansluter man mätaren till batteriet under några sekunder så att man ser att det håller spänningen under belastning och upprepar mätningen när man vill veta hur batteriet mår.
Om man utgår från ett batteri som man vet är bra, så har man ju det som ett riktmärke.
Ohmtalet 300 ohm är inte viktigt. Det kan vara däromkring, bara det är stabilt och alltid samma.
- By Wallner77