Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:
MatsO skrev:Det intresanta är att det ev är olagligt. Det finns ju en EU regel som säger att man inte får neka en tredjepartsverkstad samma möjligheter som Volvos märkesverkstäder. Iom det måste Volvo lämna ut koden till vilken verkstad som helst.

Sen om den heter bosses biltrim eller inte är ju en annan fråga
Fast det är väl inget som hindrar Bosses biltrim att köpa Vida med en prenumeration som alla märkesverkstäder får göra?

/Martin

Ja det måste väl var det som är grundprincipen, att icke märkesverstäder får serva bilar utan att äventyra garantier om dom använder samma metoder...och då innefattar det rimligtvis mjukvaruuppdateringar.

/Thomas
Cox skrev:Hm boxen köpt hos en av de seriösa trimföretagen, som jag ser det finns ingen seriös trimfirma som säljer sådant skräp.
Men till frågan, bilen får denna egenskap om man försöker ta ut max antal hkr via en box, allra helst om du har en automat då börjar lådan tok växla upp och ner vid kickdown så det är inget fel på boxen utan en egenskap som dessa har.
Lämna bilen till Volvo och installera Polestar i stället.
Du kanske köpte ditt "skräp" från en oseriös trimfirma och det var därför som din automatlådan började "tok" växla? Annars fungerar automatlådorna klockrent.
maranander skrev:
Cox skrev:Hm boxen köpt hos en av de seriösa trimföretagen, som jag ser det finns ingen seriös trimfirma som säljer sådant skräp.
Men till frågan, bilen får denna egenskap om man försöker ta ut max antal hkr via en box, allra helst om du har en automat då börjar lådan tok växla upp och ner vid kickdown så det är inget fel på boxen utan en egenskap som dessa har.
Lämna bilen till Volvo och installera Polestar i stället.
Du kanske köpte ditt "skräp" från en oseriös trimfirma och det var därför som din automatlådan började "tok" växla? Annars fungerar automatlådorna klockrent.
Jag har inte och kommer inte montera en box i en bil som jag äger, men jag känner folk som monterat sådana, och fått just dessa problem som jag beskriver samt som du har. Själv köpte jag Polestar till min bil, finns inget annat alternativ anser jag om man vill vara laglig.
Glömde min ppc dosa i handsfacket när jag lämnade in volvon på 6000 servicen. Antagligen har dom sett den när dom bytt kupefilter. Är det tillräckligt för att tjalla på att den är trimmad och garanting rycker ? Går det att ta reda på?
Jag har då aldrig hört någon mekaniker som brytt sig om att bilen skulle vara trimmad el ej, lämnade in en Passat ( tjänstebil ) på jobbet som ägaren hade lämnat kvar kablaget till en trimbox ( medvetet, han plockade aldrig ur det vid service och så ). De påpekade det men jag ryckte bara på axlarna ( det var ju inte min bil )

Den passaten var inne på Berners många gånger för garantisaker utan problem trots att kablaget satt där varje gång.
Ska väl tillägga att gatarntiärenden inte var motorrelaterade el så, då kanske de hade börjat muttra
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]