NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På 2 veckor händer ingenting, speciellt inte när det verkar vara så lite vibb som du beskriver, jag har kört runt med 2 (!) trasiga drivaxlar hela semestern(5v) och dom är VErkligen dåliga, har konstant vibb så fort jag touchar gasen! Oroa dig inte!
Seizure skrev:
vangabo skrev:är det bara när du har växel i? hur låter det när du har den i lätt belastning.. typ duttar på gasen i tomgång. Uppkommer det knackningar då?
Det uppkommer endast när jag har växel i och gasar, får känslan att det vibrerar som mest när det är lätt belastning såsom t.ex en uppförsbacke. Har jag växeln i och släpper gasen/motorbromsar så uppkommer det inga vibrationer alls. Duttar jag på gasen på tomgång så får jag inga vibrationer alls heller utan endast vid gaspådrag.
Har försökt att undvika att köra med bilen sista tiden då det inte alls känns bra när det skakar och vibrerar såsom det gör.
Kan det hända något mer om jag kör med bilen eller bör jag låta den stå tills jag fixat felet (har inte möjlighet att lämna in bilen förrän om ca 2 veckor). Känns som om drivaxeln är sönder såsom " strannio" beskriver.
Hade samma som dig kändes mest i uppförsbacke och det hände efter sänkning för mig. Bytt den långa och allt blev frid och fröjd. Och det är inget farligt att köra körde så i några veckor innan jag bytte (väntade tills jag hade semester) så jag slapp ta ledigt :)
Har nu fått reda på att det är den högra drivaxeln fram som behöver bytas. Är det någon som vet vad det är som passar till mig bil?
Måste det vara en en drivaxel från en T5 motor eller spelar det ingen roll (Tänker om den är förstärkt eller något på denna motorn).
Eller finns det någon drivaxel från någon annan modell som passar?

Min motor heter B5254T

Hmm ser nu att det står att min motor heter "B5254T3" på mekonomen men i motorummet står det bara "B5254T".
Personligen hade jag inte köpt något annat än nytt (som jag också gjorde)
De nya drivaxlarna de säljer till våra modeller är förstärkta och bättre uppbyggda för att bli av med problemet som just var på dessa bilar, eftermarknadsprylar som mekonomen osv säljer säger jag inget om, jag vet bara att jag själv aldrig hade köpt en sådan..så roligt är det inte att behöva byta ut den inom ett par år igen..
Har inte möjlighet att köpa ny då det kostar alldeles för mycket. Får hjälp att byta så det kostar mig inte något.
Kan man kolla på något sätt vilka deivaxlar som passar?
Tänker lite på V50 T5 där sitter de ju samma motor i och det känns som om det skulle passa kanske?
Seizure skrev:Har inte möjlighet att köpa ny då det kostar alldeles för mycket. Får hjälp att byta så det kostar mig inte något.
Tänker lite på V50 T5 där sitter de ju samma motor i och det känns som om det skulle passa kanske?
Seizure skrev:Beställde en ny drivaxel från Volvo och bytte den idag. Det var det som var felet. Nu funkar bilen kanon igen :D Tack så mycket för alla tips och hjälp jag fått :)
Då får man gratulera till Lotto-vinsten som gjorde att du kunde köpa en ny drivaxel då. :P
Pippolei skrev:
Seizure skrev:Har inte möjlighet att köpa ny då det kostar alldeles för mycket. Får hjälp att byta så det kostar mig inte något.
Seizure skrev:Beställde en ny drivaxel från Volvo och bytte den idag. Det var det som var felet. Nu funkar bilen kanon igen :D Tack så mycket för alla tips och hjälp jag fått :)
Då får man gratulera till Lotto-vinsten som gjorde att du kunde köpa en ny drivaxel då. :P
Hahaha aa just de :) Blev så glad när bilen funkade efter jag bytt så då va "nästan" värt det :)
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en fr[…]

Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]