Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Anders E
2,4T -02 kan finnas med båda typerna av spjäll.
Kika under insuget, vit eller gul etikett med Magneti Marelli-märkning = skitspjäll.
Känns mer och mer som det är gasspjälls helvetet som spökar.....

2001:a är hon förresten. Vet inte hur man kan kolla vilken färg spjället har, ska kolla imorron bitti.
Användarvisningsbild
av Anders E
2001:a, då har du skitspjället.

Vit etikett betyder att det aldrig blivit utbytt på garanti.
Gul etikett så har det blivit utbytt.

Men det spelar ingen större roll, även om dom bytt så satte dom dit samma dynga igen....
Man kan testa med att rengöra det och lägga i en ny programvara som gör att bilen inte blir lika känslig.
Anders E skrev:2001:a, då har du skitspjället.

Vit etikett betyder att det aldrig blivit utbytt på garanti.
Gul etikett så har det blivit utbytt.

Men det spelar ingen större roll, även om dom bytt så satte dom dit samma dynga igen....
Man kan testa med att rengöra det och lägga i en ny programvara som gör att bilen inte blir lika känslig.
Coolt, ska till Volvo på fredag och be dom kolla felkoder
rid54 skrev:Möjligen nåt med lock-up-funktionen, dvs att inte lock-up släpper direkt när du släpper gasen. Då får man motorbroms som med en manuell.
Sorry för sent svar, sitter faktiskt hos Volvo nu, och väntar på felkods läsning och spjällhus rengöring. Ska be dom kolla lock up funktionen om spjällhusrengöringen inte hjälper. Eller kan man fixa lock uppen själv på något sätt?
Så, det visade sig att inte en, utan TVÅ tändspolar var risiga, och tillsammans med ett smutsigt gasspjäll så kan ni ju gissa hur bra motorn gick.....

Nu har jag bytt 1.3 o 4ans Tändspolar, och har köpt 2 till som jag har i garaget, eftersom det med min tur bara är en fråga om dagar innan de 2 sista rasar också....

Inte så kul att slanta upp, men nu gåt hon riktigt fint igen, och fort. :D :D

Volvos var lagom i styrka, köpte Kina greje[…]

Har bara hänt i Tyskland vad jag vet när[…]

Inte lätt för bilindustrin med dessa sna[…]

S80 2007, CD-växlaren har börjat ge ifr&[…]