Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleH
Hej! Får börja med att önska alla ett gott nytt år :D
Har letat runt lite bland olika trådar härinne och hittat lite tips på ett problem jag har med min bil, en S60 2,4T 2003a som gått 3000mil. Men har inte riktigt blivit klok om det är samma problem som jag har.

Ibland är den rätt trögstartad, alltså man får kanske köra med startmotorn 10sek innan den går igång, startar dock alltid (ta i trä). Det händer oftast när det är lite kyligare (aldrig hänt vid +10 och däröver) och oftare när det är fuktigt ute (vet inte om det senare är sant men det verkar så). Däremot när det är -10 kan den starta direkt. Så jag tänkte att om batteriet är dåligt så borde den alltid vara svårstartad när det är kallt? Men så är det inte, det kan hända när den är halvvarm med (ovanligt).
Har fått för mig att det kan hjälpa att trycka ner gasen när man kör startmotorn, då brukar den starta direkt.
BILIA, där jag köpte den, säger att det är inget onormalt det jag beskriver. Är det så? Har fått för mig att tändstiften kan behöva bytas? Till saken hör att bilen stått ca ett halvår innan jag köpte den i september. Kan tändstiften sätta igen på nått sätt? Eller är det helt enkelt normalt att ibland så är dom mer trögstartade? Kör ibland även en V70 T5 04a och den startar alltid så gott som direkt. Nått speciellt jag ska be meken kolla/byta vid nästa service? Kan inte mkt om motorer själv och kan definitivt inte byta nått :oops:

Mvh, Kalle.
Användarvisningsbild
av CarMan
kolla hur långtid det tar att starta bilan. så vi får så exakta tider som möjligt. 10 sekunder är oerhört lång tid, det är inte många som håller kvar startnyckeln i ens 5 sek !!!

t-stiften är känslige på denna bil. bör bytas var 3:e år eller 6000mil, det som infaller först.

en felaktig maf kan ge deta besvär, så det är min gissning.
men det kan likagärna vara batterit (om motorn går runt sakta), oljan, tvvc enheten, bränsle trycket m.m.

------------
jag tror ialla fall inte att du crankar i 10 sek o sen att bilia tycker det är normalt.
av KalleH
okej mellan 5-10 sek men ibland vet jag det varit närmre 10 faktiskt. Men det är flera fel som varit "normalt" enligt bilia genom åren tyvärr:(
Då blir det nog nya tändstift vid nästa service eftersom bilen då är 3år.
Gud va mkt som kan vara fel, hoppas det är tändstiften:) Tack för dina tips:)
Användarvisningsbild
av CarMan
KalleH skrev:okej mellan 5-10 sek men ibland vet jag det varit närmre 10 faktiskt. Men det är flera fel som varit "normalt" enligt bilia genom åren tyvärr:(
Då blir det nog nya tändstift vid nästa service eftersom bilen då är 3år.
Gud va mkt som kan vara fel, hoppas det är tändstiften:) Tack för dina tips:)
när bilen startar efter så lång crankning. hur går den? går den helt jämt? hår den högt eller lågt i varv. rycker det eller kommer en rök puff när den startar? vilken färg isånna fall.

hur startar den, hkar varvet sakta under hela crenkningen & til siste startar den på lågt varv?
eller startar den helt plötsligt helt normalt?

försök att beskriva så noga som möjligt.

är det nån skilnad beroende på hur mycke bränsle som finns i tankan?
lutar bilen där den står parkerad?

---------------------
många frågor, förhopningsvis många svar
av KalleH
japp många svar kommer:) den startar ofta med en tvekan då och sen pendlar varvtalet (går ojämt) ngra sekunder, max 5, sen går den jämt och fint på tomgång. Varvet är ju rätt högt då men det brukar det väl vara precis när man startat.
Ngn rökpuff har jag inte sett. Jo tycker startmotorn drar runt motorn långsammare än på v70n men har alltid varit så på denna bilen så länge jag haft den. Så tvekar den lixom efter ett tag och hostar igång lite osäkert och varvtalet pendlar lite upp och ner ngra sekunder sen går det normalt.
Har inte märkt ngn skillnad på bränslenivån och den står nästan alltid parkerad plan eller litet bakåtlut.
Men alltså 9ggr av 10 startar den fint men den tionde gången blir det så här. Så det är inte alltid... Därför det är så konstigt...
Användarvisningsbild
av CarMan
skulle vara kul o kolla vevhusventilationen på den.
sen kanske du tappar ETM (gasspjället) under start.
dåliga t-stift brukar få bilen att starta, men inte riktigt gå på alla dom första sekundrarna.

kolla om du har soppa tryck när den inte startar.

när den inte startar, hjälper det att vrida av nyckel o göra att nytt försök?
av KalleH
okej kan jag kolla vevhusventilationen själv och i så fall hur? ETM, vad gör man åt det i så fall då? Okej ja men startar gör den alltid och hittills har jag inte gjort flera försök utan den har startat på första även om det tagit en stund...
Ang. soppatrycket så tycker jag problemet var mindre när man först satte på tändningen så att pumpen gick igång och sen lät tryckte bygga upp först men det hjälpte inte alla ggr heller. Det kan varit inbillning med att det hjälpte. Kan man kolla soppatrycket själv? Det är svårt i och med att det händer så sällan oxå, man vet ju aldrig när det händer.
av Hellrider
CarMan skrev:skulle vara kul o kolla vevhusventilationen på den.
sen kanske du tappar ETM (gasspjället) under start.
dåliga t-stift brukar få bilen att starta, men inte riktigt gå på alla dom första sekundrarna.

kolla om du har soppa tryck när den inte startar.

när den inte startar, hjälper det att vrida av nyckel o göra att nytt försök?
ganska ont om etm´er på den bilen va!
Användarvisningsbild
av greeeken
Har liknadne på min , förutom att problemet med att den ä trögstartad.
Bilen startar men bluddrar, går ojämt , som om alla cylindrarinte är igån, men sen så går det fint , jämt o bra
av Hellrider
greeeken skrev:Har liknadne på min , förutom att problemet med att den ä trögstartad.
Bilen startar men bluddrar, går ojämt , som om alla cylindrarinte är igån, men sen så går det fint , jämt o bra
95% solenoid till kamaxeln,5% insprutare
förtydligar mig lite ovan gäller utan turbo och utan lamptändningar
på turbon däremot så är det värre,lite halvvanligt med impulsgivare att dom är igensatta av spån från startmotor och krans,men du brukar det bli felkod,har du kollat felkoder via dimmet?solenoid till kammen påverkar inte starten på turbona då den sitter på avgassidan
Senast redigerad av 1 Hellrider, redigerad totalt 0 gånger.

Tja, först och främst grått, silv[…]

V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]

HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]