Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dissonans
Om man ska övertyga en tysk herre att det är vettigt att lägga en halvmiljon på en T6 tror jag det är vettigt om denna tysk kan köra i 250. Annars kan han väl likagärna köpa en billigare tysk bil som faktiskt går i 250?

Ur ren prestigesynpunkt är ju 250 väldigt viktigt. Ni minns väl T-gul, som med nedförsbacke, hemlängtan och medvind faktiskt kunde nå sin toppfartsspärr..
av Lövet
dissonans skrev:V60 T6 VEA: 306 häst och en toppfart på 230. Varför har Volvo begränsat toppfarten till 230 på VEA-motorerna?
Det är väl som tidigare för att kunna montera billigare/mer komfortabla däck med lägre hastighetsklassning. Man kan säkert få höjd toppfart tillsammans med andra däck.
Användarvisningsbild
av Camel
perhall skrev: /.../ Hittills har ingen fyrcylindrig motor som ersatt en fem- el sexcylindrig kunnat övertyga mig men hoppas givetvis att VEA ligger före konkurrenterna. Siffrorna ser ju utmärkta ut!
PH
Jag tycker likadant. Dock har jag märkt att de nuvarande downsizisade ottofyrorna (typ T4 på 1,6 liter) går förhållandevis mjukt men ljudet är inte alls så skönt som t.ex. 2,5FT (och inte kraften heller). Prestanda på pappret ser ok ut för VEA men det ska bli mycket intressant att prova i verkligheten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:
dissonans skrev:V60 T6 VEA: 306 häst och en toppfart på 230. Varför har Volvo begränsat toppfarten till 230 på VEA-motorerna?
Det är väl som tidigare för att kunna montera billigare/mer komfortabla däck med lägre hastighetsklassning. Man kan säkert få höjd toppfart tillsammans med andra däck.
Finns inga 230 km/h däck. H=210, V=240 så om det är lågprisdäck man vill satsa på så är det 240 eller 210 som tex min XC70 är spärrad på som gäller.
av Dpblad
Dpblad skrev:Mest intressant blir hur man klarar ljud och vibrationer med bara 4-cyl (ffa lågvarvig diesel) och höga moment. Bmw har ju ännu inte lyckats. Å andra sidan visar ju 60-serien att idag är sportighet, design och storstad prio 1.
"Den sofistikerade Drive-E-tekniken ger kunden hög prestanda, förbättrad bränsleekonomi, betydligt lägre utsläpp och en kraftfull ljudkaraktär,” säger Derek Crabb som är chef för Powertrain Engineering på Volvo Personvagnar."

- Vad vad det jag sa... Tur att man hann köpa en 5a innan VEA kommer.
av Gourmand
Tycker personligen att det är mkt bra att Volvo nu sedan några år har jobbat seriöst med att få fram bränsleeffektivare bilar och motorer. Skulle de fortsatt fokusera på de 5-cylindriga och ännu värre de 6-cylindriga motorerna med sin bränsletörst, så hade de snart fått slå igen, tror jag.
Att t.ex. nya V60 m D2-motorn får utmärkta recensioner för sin tysta gång, höga komfort och låga förbrukning är ett kvitto på att man tänkt rätt. Ett annat är att man nu monterar det s.k. komfortchassit som standard och inte det stötiga "sportchassit". Bra tänkt och bra jobbat !
Användarvisningsbild
av Krollspell
Gourmand skrev:Tycker personligen att det är mkt bra att Volvo nu sedan några år har jobbat seriöst med att få fram bränsleeffektivare bilar och motorer. Skulle de fortsatt fokusera på de 5-cylindriga och ännu värre de 6-cylindriga motorerna med sin bränsletörst, så hade de snart fått slå igen, tror jag.
Att t.ex. nya V60 m D2-motorn får utmärkta recensioner för sin tysta gång, höga komfort och låga förbrukning är ett kvitto på att man tänkt rätt. Ett annat är att man nu monterar det s.k. komfortchassit som standard och inte det stötiga "sportchassit". Bra tänkt och bra jobbat !
Det är väl bra att man tar fram nya snåla motorer. Men varför ska de som gillar märket Volvo inte kunna få köpa, köra lite trevligare motorer om det finns en marknad för det? Att påstå att Volvos 6:a som kom 2011 är törstig är inte helt korrekt. Den drar på jämn landsvägskörning i 100 km/h ca 0.75-0.8 utan problem. Så den tål garanteras att jämföras med alla andra 6:or på marknaden i fråga om förbrukning och gångkultur. Däremot går det säkert att göra vx lådorna ännu mera effektiva, vilket verkar vara på gång.

Alla vill väl inte att bilkörning ska vara trist och tråkigt från a till b, vissa av oss tycker faktiskt att bilkörning ska vara lite kul med?

Alla vill inte åka omkring med små trista 4 cyl motorer, man kan skrämma upp dem med turbo och kompressor, javisst men inte sjutton blir det samma känsla som i en 6 eller 8 cyl bil. Fast jag har mer hk i min T6:a så är det inte alls samma sköna känsla som mina båda V8:or levererade.. Saknar Volvos V8:a alla dagar i veckan..
av Gourmand
Det är väl helt ok om de säljer en bil med nå´n övermotoriserad bestyckning, men det är naturligtvis inte den typen av bilar som Volvo kan överleva på. Vad gäller det här med körglädje, så kan man ha olika uppfattningar om vad detta innebär. Personligen så gör jag inte någon direkt koppling mellan en massa hästkrafter och körglädje. Det är andra saker som spelar in. Volvo och andra standardbilstillverkare måste fokusera på bränsleeffektivitet, komfort och praktisk användbarhet om de vill vara med i framtiden och överleva som billtillverkare. Det tycker jag är en bra utveckling och gör Volvo-bilarna till bättre bilar, inte tvärtom.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Dpblad skrev:
Dpblad skrev:Mest intressant blir hur man klarar ljud och vibrationer med bara 4-cyl (ffa lågvarvig diesel) och höga moment. Bmw har ju ännu inte lyckats. Å andra sidan visar ju 60-serien att idag är sportighet, design och storstad prio 1.
"Den sofistikerade Drive-E-tekniken ger kunden hög prestanda, förbättrad bränsleekonomi, betydligt lägre utsläpp och en kraftfull ljudkaraktär,” säger Derek Crabb som är chef för Powertrain Engineering på Volvo Personvagnar."

- Vad vad det jag sa... Tur att man hann köpa en 5a innan VEA kommer.
Jag har för mig att jag läste någonstans om att det mycket högre insprutningstrycket på de nya dieslarna skulle ge ett högre motorljud men att man arbetat med att få ned det. Kanske är det det man menar med kraftful ljudkaraktär? Kan även tänka mig att de nya motorerna är byggda så att man har optimerat materialet/godset i motorn "på rätt ställe" och dragit ned godstjocklekar etc där det inte behövs. Det bidrar säkert också.
av MattiasD
Gourmand skrev:Tycker personligen att det är mkt bra att Volvo nu sedan några år har jobbat seriöst med att få fram bränsleeffektivare bilar och motorer. Skulle de fortsatt fokusera på de 5-cylindriga och ännu värre de 6-cylindriga motorerna med sin bränsletörst, så hade de snart fått slå igen, tror jag.
En V70 med D2 manuell släpper ut 148,6 MG/KM kväveoxider och V70 med T6 automat AWD 35,5 MG/KM. Mer än 4 ggr så mycket för D2! Det är väl knappast "mycket bra". Jag har hellre hela stan full av fyrhjulsdrivna T6:or, än D2.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Byta topplocket, eller hela motorn?

Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera[…]

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]