Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Doffen
perhall skrev:Samtidigt står det i Doffens sidfot 9,1 i förbrukning för XC70:n... varför, om den nu drar 7 liter/100 km?/PH
Den sier ingenting om hva man har hatt på kroken. 9,1 er med 50% husvagn
Användarvisningsbild
av Doffen
perhall skrev:Har siffrorna för XC60 MY13 framför mig.
D4 FWD drar 5,3 manuell, 6,8 automat dvs. 28,3% mer
D4 AWD drar 5,7 manuell, 6,8 automat, dvs. 19,3% mer

De flesta bilar har numera ungefär samma EU-mix manuell som automat. Nästan alla VAG-bilar och alla BMW har klart lägre förbrukning aut än manuell.

Så det är något mycket ineffektivt med Volvos låda.

I övrigt funkar den komfortmässigt bra men är kanske lite osportig. Å andra sidan tycker jag att BMW:s åttastegade är lite hetsig ibland och växlar "hela tiden"... (oavsett körläge)
PH
Nå er det jo slik at EU mixen er noe man sjelden klarer å oppnå.
Og jeg er av den formening at forskjellen mellom eu-mixen og virkelig forbrukning på manuell er større enn på automaten. Derfor har jeg mine tvil til at forskjellen er så stor som 20% på aut. awd og manuell awd
av Malmstroem
Volvos 6-växlade AW låda är inte speciellt effektiv vid stadskörning. För att bli mer komfortabel så slirar den mycket och är därmed inte speciellt effektiv. Jag skulle kunna tänka mig att EU-mixen med sin "snälla" körprofil passar väldigt dåligt med AW-automaten som aldrig hinner låsa -- och därmed får 20% högre förbrukning.

Om du mest kör på landsväg är skillnaden mindre. Då låser även AW-automaten och den enda skillnaden i förbrukning du får är p.g.a. annan utväxling och något högre vikt, vilket högst ger någon procent mer.

Volvo har meddelat att de släpper en 8-växlad automat till XC60 (och S60, V60, V70 XC70) nu i höst. http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... itemid=436. Förbrukningen på den ser ut att vara närmare konkurrenternas -- dvs ungefär samma som manuell. Dock kommer den i första skedet bara till framhjulsdrivna bilar.

Det som gör XC60 och XC70 törstiga vid högre farter är det höga luftmotståndet. Vid högre hastighet ligger min XC70 kring 0,9 l/mil. Vid samma hastighet så tar min 520d (manuell) ca 0,6 l/mil. Kör jag lugnt och försiktigt istället så tar XC70 0,6 och 520 0,5...

Vid köp av XC60, XC70 och XC90 skulle i alla fall jag välja automaten.
av Lövet
Nya automaten kommer väl bara till de fyrcylindriga? I så fall blir det ju den gamla för de flesta XC60 köpare ändå. Lite tråkigt.
av Malmstroem
Rätt. Som det ser ut kommer 8-växlade bara till de nya fyrcylindriga VEA motorerna.

Initialt endast framhjulsdrivna. Om de kommer med "riktig" AWD eller om bakaxeln endast kommer eldriven får framtiden utvisa.

Jag skulle inte bli förvånad om de 5 och 6 cylindriga motorerna snart är utfasade. I alla fall antar jag att snart kommer de flesta Volvo att säljas med en fyrcylindrig VEA-motor.
av Lövet
Jag är också tyvärr inne på den linjen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Om tre år lär det bara finnas 4-cyl VEA motorer och man har ju tidigare sagt att de motorstarkaste kommer få elbakaxel, så varför skulle inte alla AWD då kunna få det. Eller ElWheelDrive kanske...

Man skall ju inte vara en bakåtsträvare så det kanske kan bli bra, men spontant känns det ju inte helkul...
av Malmstroem
Nä, 306 hkr på framhjulen låter inte helt optimalt.

Visst blir det ännu mer fart med 70 hkr eller så på bakhjulen, men det lär inte hjälpa att få ner effekten på framhjulen i backen. Snarare tvärtom.

Jag ser framför mig ett vilt jobbande antislirsystem och massivt ryckande i ratten. Jag hoppas att jag har fel.
av perhall
Kommer "riktig" AWD då att försvinna? Eldrift på bakaxeln ger aldrig en bra 4WD.
Haldex 5 sågas ju här på forumet - säkert med all rätt - men har fått fantastiska lovord jämfört med såna system som finns i V60 D6 och Lexus-hybrider.
PH
av Malmstroem
Hittills så har Volvo inte pratat om "riktig" AWD utan bara om elbakaxel.

Vad verkligen händer får framtiden utvisa. Jag har ingen insiderinformation.
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]