Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Har du kollat med Volvo? De brukar vara rätt bra på att svara på denna typ av frågor.
av Tobzter
Förstår inte va som skiljer på själva stereon från din å dom från -09 e väl samma/likadan?
av :stefan:
Strandberg skrev:
:stefan: skrev:
tombe691 skrev:alltid intressant med lite nya ideer. såg dock att den stänger av ordinarie cd-spelare. Är lite allergisk mot sånt som inte är orginal från volvo ifall det blir något strul längre fram. Men det stod något om 02-06 vilket kanske ger svar på min fråga. 07 och framåt skiljer från äldre modeller och går inte att flytta över till min?

Det finns ju även ett antal fm-sändare, har de utvecklats något senaste åren?
Stopp och belägg här, var står det att den stänger av cd-spelaren..? Jag har en Grom i min V70 och såvitt jag kan läsa mig till fungerar min likadant som denna, dvs cd-spelaren fungerar som vanligt (använde min senast idag) medan Grom-manicken lurar stereon att tro att Grom är en cd-växlare och sålunda styrs med hjälp av de sex extraknapparna på stereon.

Jag kör mest med mp3 via usb-sticka, men har också möjlighet till att ansluta valfri spelare via 3,5mm plugg eller via blåtand. Funkar kanonsmidigt. :)
Märk att länken pekar på en Grom speciellt anpassad för XC90. Kan det vara så att du har modellen som heter GROM USB2P??
Förvisso, men nu när jag läste längst ner på sidan kom jag till biten om att den ersätter extern växlare osv. Så det stämmer ju som tombe691 skrev från början och då förstår jag bättre ambitionen att leta efter en uppgradering till befintlig stereo. :)
av llesrof
Sedan jag skaffade min Groom har jag aldrig spelat en CD-skiva, även att jag fortfarande kan göra det. Det är ju bara en extern växlare man offrar och en sådan har jag inte. Ochbjag hade gladeligen offrat den till förmån för en iPod som är oändligt mycket smidigare än att klabba med CD-skivor i en växlare. Att vilja ha kvar extern växlare verkar mest vara en fix idé. Vill man spela sina CD-skivor så går det utmärkt att göra det inväxlaren i huvudenheten, ja om man nu vill gå tillbaka till att hantera CD-skivor igen. Jag har för övrigt gjort mp3-filer av alla mina CD-skivor och om jag mot all förmodan vill börja skyffla musikfiler till och från min iPod så går det utmärk. Men inte ens det vill jag klabba med eftersom Spotify fungerar så bra som det gör. Personligen har jag insett hur smidigt den nya tekniken är så vill aldrig någonsin gå tillbaka till ett sämre system :D
Användarvisningsbild
av tombe691
med ojämna mellanrum kommer det ju ändringar på inredningen som gör det fysiskt omöjligt att byta komponenter då en nyare stereo kanske har andra mått eller designen matchar väldigt illa med den äldre.

Jag får lyssna med volvo.
Användarvisningsbild
av Strandberg
Ni som bytt till GROM, hur var det med MOST-systemet? Blev ni tvugna att koppla ur det och isåfall gjordes det på en volvoverkstad eller med hjälp av VIDA?
Användarvisningsbild
av tombe691
problemet fortfarande inte löst och inga svar som jag nöjer mig med :) (XC90-06)

Att uppgradera från performance till high performance är vad jag förstår i princip kört.

Provsatt en en ny 13 eller 14 på volvo härom veckan och blev förvånad över att det i princip inte ändrats någonting.

Frågan jag desperat vill ha svar på, är det möjligt att stoppa i en nyare stereo, fortfarande performance men årsmodell 07 eller nyare i en 06:a? Verkar som 07 och framåt ska ha bättre stöd för externa ingångar. Eller går det inte lösa det mjukvarumässigt då?
Användarvisningsbild
av tombe691
alternativ 2, stoppa in en äldre stereo med kassettband, så man kan använda en tonhuvudsadapter med 3,5-plugg? (funkar i min v70 har jag för mig om även om det var länge sen jag provade..)
Användarvisningsbild
av johnnype
Nej, i den här tråden har ingen med kunskap om vad som faktiskt sitter i XC90 svarat...

Allt prat om GROM_och_V70 kan vi stryka helt, det är inte samma system öht så jämför inte "gamla" HU- stereon med XC90is ICM.

Det finns en produkt för XC90 och kräver att du har en 6CD växlare som du då ersätter med GROM boxen. "MOST security" stänger vilken respektabel Volvo ÅF som helst av åt dig, kostar 120kr för mjukvara + arbete.

Själv har jag moddat (och sålt några) ATM moduler så att Radions AM ersätts med en AUX-ingång (freestyle kabel som någon benämnde det tidigare i tråden). Det tycker jag är den bästa lösningen i min bil eftersom jag gärna har kvar i CD-växlare (Har 6CD och Premium).

Sen kan du inte byta ICM som du tänkt, både CAN och MOST -kommunikationen skiljer mellarn 03-04 05-06 och 07+ Även om det kanske vore möjligt att lösa de problemen med några microkontrollers och tekniskt kunnande.. men praktiskt..nej!

ps. Inte ens kontakterna är lika mellan MY06 -> MY07 ds.
Användarvisningsbild
av Kanats
Hahah jag gillar hur tråden har utvecklats från en fråga till nåt helt annat än det som Frågeställaren har. :P :P

Jag hade faktiskt också den funderingen, men hittade inga bra svar om byta stereomodell. Så jag har nu istället beställt ett kabelpaket, liknande det som från BRL har med alla kontakter och ISOkablage för Rattstyrning/backsensor. Dock ska dom ha 3700:- för bara kablarna, dock beställer jag allt från en kompis som jobbar med mobteringar och fick ner det till 1900:-

Så nu åker det in en D-Din stereo istället så slipper jag lyssna på radio hela tiden.
Lycka till
Stefans 968

Vart bromsbyte i bak idag. IMG_1324.jpeg IMG_1[…]

Jag har en likadan och min uppfattning är ned[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok då ska jag testa ditt tips nästa g&a[…]

Det framgär inte om det är en bensin ell[…]