Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kajalfred
Hej har några frågor ang Volvos automat låda till bl.a XC60, hur beter den sig växlar den mjukt och smidigt som min bmw x3 eller är den som vanligt en lågbudget variant som Volvo brukar använd, står i begrepp att byta till en Volvo xc60 tycker den nya modellen med face lift är tilltalande är dock lite tveksam ang drivlinan och växellådan. Hoppas jag inte sårar några trogna Volvo fans, och hoppas på ärliga svar
av perhall
Det är ingen lågbudgetlåda och den växlar mjukt. Och den håller bra.

Däremot så är den inte alls lika effektiv som t ex MB:s och BMW:s lådor. Finns nog inget märke på marknaden som har ett så högt påslag för förbrukning med automat som Volvo... upp till 20 procent.
PH
av Lövet
Provkör och se om du blir nöjd. Perhall har dock rätt i att förbrukningen drar iväg mycket jämfört med andra (tyska) märken.
av Malmstroem
Om du har ZFs 8-växlade låda i din X3 så är Volvos nuvarande 6-växlade sämre. Dock inte så mycket sämre att den inte går att leva med.

Har du en äldre modell av BMW så kommer du nog att gilla Volvos låda med.

Det kommer att bli roligt att prova Volvos nya 8-växlade. På pappret ser den bra ut.
Användarvisningsbild
av Doffen
20% økning med automat er vel å ta hardt i mener jeg.
Min XC70 ligger på blandet kjøring på ca 7 liter/10mil, og da er den ikke innkjørt ennå. at man klarer ned på 5,5 på samme kjøring med manuell har jeg vondt for å tro
av Lövet
Skillnaden är enligt eu-körcykel. Kör du mycket landsväg/motorväg kommer skillnaden vara mindre eftersom lådan inte slirar då.
0.7lit/mil med xc70 låter som att du främst kör på sådant sätt.
av perhall
Samtidigt står det i Doffens sidfot 9,1 i förbrukning för XC70:n... varför, om den nu drar 7 liter/100 km?/PH
av perhall
Har siffrorna för XC60 MY13 framför mig.
D4 FWD drar 5,3 manuell, 6,8 automat dvs. 28,3% mer
D4 AWD drar 5,7 manuell, 6,8 automat, dvs. 19,3% mer

De flesta bilar har numera ungefär samma EU-mix manuell som automat. Nästan alla VAG-bilar och alla BMW har klart lägre förbrukning aut än manuell.

Så det är något mycket ineffektivt med Volvos låda.

I övrigt funkar den komfortmässigt bra men är kanske lite osportig. Å andra sidan tycker jag att BMW:s åttastegade är lite hetsig ibland och växlar "hela tiden"... (oavsett körläge)
PH
av kajalfred
Malmstroem skrev:Om du har ZFs 8-växlade låda i din X3 så är Volvos nuvarande 6-växlade sämre. Dock inte så mycket sämre att den inte går att leva med.

Har du en äldre modell av BMW så kommer du nog att gilla Volvos låda med.

Det kommer att bli roligt att prova Volvos nya 8-växlade. På pappret ser den bra ut.

finns den 8växlade lådan i den nya xc60 d.v.s från 2014års modell?
Användarvisningsbild
av crumpets
Eftersom MY14 redan är beställningsbar så är inte hela MY14 8-växlad. Eventuellt borde den komma som MY14B eller som MY15. Men än finns ej 8växlad volvolåda. Ha dock i bakhuvudet att den aldrig kommer att bli lika bra som BMW:s 8växlade. En AW(leverantör till volvo)-låda har aldrig smällt en ZF(leverantör till BMW) på fingrarna förr och lär aldrig nånsin göra det heller.

Hej alla, Vet folk här om skillnaden mellan […]

"Limp home mode" ?

Samma visa idag igen ! :mad: Bilen svarar inte p&a[…]

Det var även 16 år sedan som kamremme[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]