joel80 skrev:Men byter man ut även den el-enelrgi som går åt för att tillverka etanol blir den klimatneutral.. den mängd koldioxid den då släpper ut är samma mängd som det som odlats för att skapa den tagit upp ur luften.. så en framtida etanolproduktion kan vara helt klimatneutral, om även de energislag som används för att tillverka den är det. :)
Mig veterligen finns inga klimatneutrala energislag i dagsläget. Tror att det blir ytterst svårt även i framtiden om man vågar räkna ärligt. Dock framstår vissa av dem redan idag som klimatneutrala. Men det är bara en illusion, man utesluter viktiga delar i beräkningen och kommer fram till det resultat man vill ha. Det värsta exemplet på detta just nu är laddhybriderna och elbilarna. Vissa påstår (fortfarande) att det är 0 g CO2 per km från en elbil. Det faller ju på sin egen orimlighet. Precis som man räknar utsläpp från bl.a. energiåtgång, konstgödsel, mekaniserat jordbruk och arealåtgång för etanolframställning så måste man ju räkna med CO2-utsläpp för mineralbrytning, materialframställning och tillverkning för t.ex. batteriet, växelriktare samt kraftkablaget i elbilar samt laddhybrider. Samt givetvis även CO2-utsläpp för elenergin som åtgår för framdrivningen av fordonet. Men man väljer att blunda. Det är inte politiskt korrekt idag att tala om hela sanningen om elbilar och laddhybrider.
Ett exempel: Enligt tre olika undersökningar*) är CO2-belastningen för att framställa ett Li-ion batteri ca 12,5 kg CO2 per kg batterivikt i snitt. Volvo anger 150 kg batterivikt för sin V60 D6. Det blir en CO2-belastning på 1,875 ton för batteriet innan man ens har börjat köra bilen. Om man antar en livslängd på batteriet på 15.000 mil blir det en CO2-belastning på 12,5 g/km bara för batteriet. Håller det kortare sträcka blir belastningen högre per km och omvänt om det håller längre. Sedan tillkommer materialberedning och tillverkning av elmotor, växelriktare samt kraftkablage som tillsammans också väger 150 kg ovanpå det. Dessa innehåller många sällsynta metaller samt stora mängder koppar som också medför avsevärda CO2-utsläpp att ta fram.
Men beräkningarna är mycket osäkra. Det jag hänvisar till ovan är de lägsta siffrorna som jag hittat. Jag har sett beräkningar på den tredubbla CO2-belastningen för framställning av batteriet. Med ovanstående exempel skulle CO2 utsläppen då bli runt 40 g/km bara för batteriet innan man ens börjat köra bilen. Sedan tillkommer utsläpp från elproduktionen som är mycket olika beroende på energislag och land. Ett kolkraftverk ligger på 800-900 g/kWh exklusive byggande av kraftverket. Vattenkraft ner mot 10 g/kWh. En laddhybrid i V60 D6 storlek borde väl klara sig på runt 2 kWh per 10 km. Det innebär CO2-utsläpp på allt mellan 2 g/km till 180 g/km bara för elen exklusive nätöverföringsförluster och laddningsförluster. Sedan tillkommer batteriet (med i värsta fall 40 g/km) och övrig utrustning. Och eventuell dieselförbrukning... Sedan tillkommer det faktum att i biltester har hybrider (ViB Opel Ampera) visat sig dra uppemot 3,5 kWh/mil elenergi under verkliga förhållanden på vintern... Hur stora blir CO2-utsläppen då? Ja de ökar naturligtvis till helt orimliga nivåer jämfört med dagens fossildrivna bilar som anses vara ett problem.
Hur mycket utsläppen totalt egentligen blir netto från elbilar och laddhybrider kommer att diskuteras mycket ingående när det går upp ett ljus för politiker, lobbyister och debattörer hur det egentligen förhåller sig. Ännu så länge är beräkningarna som finns mycket osäkra och källorna är i många fall färgade av olika intressen. Detta kommer att bli mer klarlagt i framtiden efterhand som förhållandena blir svårare och svårare att dölja.
*)
http://www.transportation.anl.gov/pdfs/B/644.PDF