Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av enklast
Hallå,

Har hittat en vovlo v40 T4, 2002 som råkar ha SRS-lampan konstant lysande. :shock:
  • *Är det vettigt att köpa en bil trots detta problem?
    *Vad kan det kosta att felsöka och åtgärda hos verkstad?
    *Finns det någon chans att göra detta själv trots riskerna? Reservdelar till olika SRS-givare, finns dessa att få tag på? Hittar nämligen inga.
    *Kan man byta SRS-styrenheten utan att behöva byta airbag och ECU?
    *Kan man släcka lampan med en ELM327 ODBDII blåtand felkodläsare?

Tacksam för riktigt snabba svar då jag snart ska åka och kolla på den!
Användarvisningsbild
av joel80
Den går inte igenom besiktningen som du kanske redan vet, om den lyser.

Det kan vara riktigt kostsamt att laga sånt där.. många bilar blir skrot p.g.a det. Skulle inte köpa nått sånt om det inte var extremt billigt.

Du kan inte göra allt själv i allafall.. om jag inte har helt fel måste det in och rotas i datorn om man bytt/lagat något med SRS-systemet.
Användarvisningsbild
av Danne855
Det kostar väll bara ett par hundralappar att åka till Volvo och kolla vad det är samt släcka den om det går.
Kan ju vara nått enkelt som att någon kopplat ur en kudde utan att koppla bort batteriet, då får man en lysande SRS lampa som bara kan släckas med dator.

Så var det i alla fall på min 850, kanske helt annat på V40?
Användarvisningsbild
av enklast
Tack för era svar! Jag ska försöka släcka den med elm327, och lyckas jag inte så köper jag den inte om jag inte får ner priset rejält.
Användarvisningsbild
av joel80
Som vanligt är det klokt att vara försiktig med köp om det finns minsta lilla som gör en osäker. :)
Det finns många andra bilar ute till försäljning. Är det ett enkelt fel och man kan vara typ säker på det blir det ju en annan femma.

Lycka till... köper du den vill vi se bilder! ;)
Användarvisningsbild
av enklast
Det var ett lätt val att inte köpa den som tur var.
Den var rostig och inredningen var helt förstörd, dock gick den bra. Men det räcker tyvärr inte..

Värt att veta dock; är att ELM327 inte kan nolla SRS felkoder på Volvo S40/V40 2002. Den ansluter till ECU men känner inte av att det finns en felkod eftersom det inte är ECU som rapporterar den.

Nu blir det till att hitta en annan bil!

Tack för all hjälp! :-)
Användarvisningsbild
av enklast
Danne855 skrev: Kan ju vara nått enkelt som att någon kopplat ur en kudde utan att koppla bort batteriet, då får man en lysande SRS lampa som bara kan släckas med dator.

Så var det i alla fall på min 850, kanske helt annat på V40?

Det är det jag alltid undrat också, vissa felkoder verkar ju kolla om de har blivit lösta och då släcks dom per automatik. Men vissa har jag hört blir kvar tills man verkligen raderat koden i ECU. Även om den felande delen är bytt.

Dock hjälpte det inte i det här fallet att försöka släcka den med en ECU felkodläsare. Eftersom att SRS har en egen styrenhet. Då behöver man ha en speciell felkodläsare. eller åtminstone mer avancerad än ELM327 ODBD2-läsare.

Klippte röret Körde silver-lod vid banjo[…]

Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]