Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jag kollade efter senaste tanken och några mil på motorväg.. inget att skryta med.. 1460km.. har haft mer men inte fotat. Det var för övrigt dåligt med fjäll att rulla ner från.. :)

Hm.. försöker lägga in en bild med Tapatalk-appen.. går sådär...

Edit: fixade det via imageshack istället:
Bild
Användarvisningsbild
av XC60D3
178 mil med min XC60 D3 FWD :roll:
Dvs 0.39 l/mil :shock:

Bild

Nej, kanske inte riktigt så... Det är inte svårt att lura färddatorn. En bättre "tävling" är att se vem som kört längst på en tank (eller kortast, för de som har blyfot). Jag har till dags dato en snittförbrukning vid pumpen på 0.66 l/mil under 6750 körda mil. Nuvarande rekord är 118 mil eller 0,58 l/mil som snålaste tank.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
XC60D3 skrev:178 mil med min XC60 D3 FWD :roll:
Dvs 0.39 l/mil :shock:

Nej, kanske inte riktigt så... Det är inte svårt att lura färddatorn. En bättre "tävling" är att se vem som kört längst på en tank (eller kortast, för de som har blyfot). Jag har till dags dato en snittförbrukning vid pumpen på 0.66 l/mil under 6750 körda mil. Nuvarande rekord är 118 mil eller 0,58 l/mil som snålaste tank.
Tankade i söndags för två veckor sedan, och har nu enligt volvo-on-call åkt 62,1 mil på 5,2 liter diesel = 0,08 l/mil. Men man kanske inte får vara med i sådan tävling med en hybrid? :roll:
Användarvisningsbild
av joel80
FSandstrom skrev: Tankade i söndags för två veckor sedan, och har nu enligt volvo-on-call åkt 62,1 mil på 5,2 liter diesel = 0,08 l/mil. Men man kanske inte får vara med i sådan tävling med en hybrid? :roll:

Visar du en bild på typ "8000km till tom tank" så är du en vinnare.. ;)
Användarvisningsbild
av FSandstrom
joel80 skrev:
FSandstrom skrev: Tankade i söndags för två veckor sedan, och har nu enligt volvo-on-call åkt 62,1 mil på 5,2 liter diesel = 0,08 l/mil. Men man kanske inte får vara med i sådan tävling med en hybrid? :roll:
Visar du en bild på typ "8000km till tom tank" så är du en vinnare.. ;)
Nja, det är faktiskt tvärt om :-). "Problemet" är att när elen är slut och dieseln väl går så laddar den även batteriet (lite olika beroende på hur man kört har jag förstått) och då drar den rätt mycket per mil, så trots att jag har 40l kvar så står det 570 km ... Dessutom så går den ju igång nån gång i uppförsbackar när elen inte räcker till, även då med rätt hög förbrukning.
Användarvisningsbild
av joel80
En av anledningarna till att jag skulle vilja se en Hybrid med minsta och snålaste motorn... :)
En fördubbling av körstäcka på batteri skulle sitta fint också.. (Även om det inte skulle räcka helt för mig som pendlar 16mil enkel resa 2 ggr i veckan.)
Användarvisningsbild
av Guru
Tankade fullt i Borås, hade kört till Alingsås (35km kuperad 70/80km/h). Lite fusk då jag rullade lite innan jag knäppte bilden. Visade runt 1700-1800km när jag först tittade, testade sen om det gick att få ännu högre. :D
Bild

Denna är egentligen ännu bättre. 2 vuxna/2barn + full packning dock ingen takbox. Tankade fullt på Statoil precis ovanför backen upp från Sälens by innan hemfärd till Alingsås via Kristinehamn/E20. Väl hemma efter otaliga kisstopp, matpauser samt en fika vid vägkanten med motorn igång kollade jag förbrukningen. Gissa om jag blev förvånad...
Bild

Båda två är med förra bilen, V70II MY11 DRIVe (DV6B/MTX75, 1,6l diesel 109hk).
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]