Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snowie
Vore underbart och se en V40 T6 :)
av PFA
s6025t skrev:D4 VEA kommer inte med AWD till att börja med däremot har de höjt effekten till 181hk i D4 AWD 5-cyl 2,4 liter dvs samma effekt som VEA men co2 o automat är samma som tidigare om man ska ha AWD
Dessa motor alternativ är tillgängliga till att börja med o alla VEA med 8 stegs atutomat är endast framhjulsdrivna:
https://www.media.volvocars.com/global/ ... 4_1_5.aspx
Stor besvikelse från min sida. Om det inte handlar om tekniska begränsningar, utan är ren produktstrategi så kan jag inte förstå det. Volvo har säkert en bra motivering till det, men att släppa en helt ny motorserie och som är en av Volvos största satsningar någonsin på motorfronten och då inte direkt släppa den ihop med AWD på XC60, som enligt min mening ska köras med 4-hjulsdrift (oavsett om den används i sådan körmiljö eller ej), är en gåta. Lika obegripligt som XC70 med FWD. Det blir helt fel känsla för mig. Fusk.

Jag hade hoppats stanna kvar hos Volvo, men nu förlorar ni mig till BMW.
av perhall
Om det kommer inom ett halvår till AWD är det väl eg. inte så mycket att bli upprörd över kan jag tycka.

Vet inget märke som alltid släpper allt på en gång.

BMW gör ju likadant, ny motor kommer inte samtidigt till AWD.
PH
av s6025t
Det handlar om tekniska begränsningar o tillgång på motorer det finns bara en växellåda klar till att börja med ska man ha AWD är det en vinkelväxel o annan utväxling i växellådan till fyrhjulsdrivna bilar som ska till det kommer nog AWD med tiden men någonstans måste Volvo börja o det kan ju vara bra att börja med en liten serie till att börja med med tanke på barnsjukdomar o sånt som brukar dyka upp på nya bilar o motorer
av Linqid
Det diskuteras ju rätt friskt i kommentatorsfälten på AMS och Teknikens Världs hemsidor om att Volvo tappar all trovärdighet som premiumbil när man helt överger 5, 6- och 8-cylindriga motorer men jag vette katten om jag kan hålla med. Visst vore det trevligt om man hade kunnat erbjuda även en "riktig" T6 för de som vill ha det, men det hade knappats varit lönsamt jämfört med det kommande upplägget.

Ta USA som exempel. Jag var nyligen i Kalifornien och visst såg man många fläskiga kärror med V8 under huven, men desto fler små sedaner med 4-cyl, massor av Prius och för att ta BMW som exempel; mängder av nya 3-serie med 28i-motorn. Som ju numer är 4-cyl, även i USA. Antalet 335i kunde du räkna på en hand i jämförelse. Såg även att BMW i USA nu även börjat sälja 328d, så visst går även de stora tyskarna över mer och mer till 4-cyl även utanför Europa. 328d i USA är förövrigt samma som 320d här hemma, och 535d är som vår 530d...
Användarvisningsbild
av mgmannen
joel80 skrev:Hm.. ska man lita på volvo finans? Om 3 år kanske dieselbomen är över, nya lagar mot icke förnybart bränsle och svängande opinion.. plötsligt sjunker våra dieslar i pris som en sten..
Ja, man kan ju undra. Men eftersom det inte är jag som bestämmer, så är det bara att foga sig. Vi kanske kan hoppas att det blir ett sug efter de gamla femcylindriga dieslarna på begagnatmarknaden...

ska snart byta ut privatbilen med, då får det bli automat och 4-hjuls drift, frugan har inga co-krav... ;-)
Senast redigerad av 1 mgmannen, redigerad totalt 0 gånger.
av KarlE
Linqid skrev:Det diskuteras ju rätt friskt i kommentatorsfälten på AMS och Teknikens Världs hemsidor om att Volvo tappar all trovärdighet som premiumbil när man helt överger 5, 6- och 8-cylindriga motorer men jag vette katten om jag kan hålla med. Visst vore det trevligt om man hade kunnat erbjuda även en "riktig" T6 för de som vill ha det, men det hade knappats varit lönsamt jämfört med det kommande upplägget.

Ta USA som exempel. Jag var nyligen i Kalifornien och visst såg man många fläskiga kärror med V8 under huven, men desto fler små sedaner med 4-cyl, massor av Prius och för att ta BMW som exempel; mängder av nya 3-serie med 28i-motorn. Som ju numer är 4-cyl, även i USA. Antalet 335i kunde du räkna på en hand i jämförelse. Såg även att BMW i USA nu även börjat sälja 328d, så visst går även de stora tyskarna över mer och mer till 4-cyl även utanför Europa. 328d i USA är förövrigt samma som 320d här hemma, och 535d är som vår 530d...

Antalet cylindrar är ganska oväsentligt för nästan alla köpare och de flesta känner ingen skillnad.
En fyrcylindrig motor med svänghjul eller el, kommer att ge prestanda som en mycket större motor. De kommer att accelerera bilen lika fort, så vem bryr sig då om man har en 4-, 6- eller 8-cylindrig motor? Köper man en bil med prestanda, är det prestandan som är väsentligt, inte hur tillverkaren lyckats lösa det tekniskt.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är ganska intressant att läsa på olika forum och höra kommentarer från folk. Många som tycker det är viktigt att ha kvar stora motorer i bilarna kör små motorer själva. :wink: Helt ärligt så tycker jag att det borde vara kvar iallafall en toppversion med minst 6-cylindrar. Annars är det väl kanon om man kan få ut mycket effekt/vrid = prestanda och samtidigt minska förbrukningen markant.

Jag hade gärna köpt en V40 med nya gen motorer. Men isåfall med awd (så förmodligen el-awd), T5 awd eller T6 awd. Tänk en V40 (eller V60/XC60) med 306 + 70-80hk elmotor. :-)-)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 31

Tack för alla svar, då har jag lite p&[…]

Några joule snarare.

Rivit ut mittkonsolen, rengjort nya R-Design inred[…]

Hej! Det är så att mitt vänster h[…]