Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
hencew skrev:Lånar denna tråd lite och frågar varför volvo börjat gjort så slöa bilar.
Kollar tex på D2 som ligger på endast 114 hk.
Funkar säkert bra nu när bilen jag är intresserad av endast gått 3000 mil.
Men hur blir det sen när den börjar bli trött.

Har ni någon erfarenhet av detta?

Mvh Henric
Varför tittar du på en D2 i så fall kan man ju undra?
Hört talas om D5 alternativ T6? :roll:
av silentrack
He he klart du kan låna tråden !!
Ja tänkte på en sak det är ju lite prat om ventiljusteringar ? -09 verkar ju det inte vara sånt på men -10 är det på, men hur är det på -11ans 2.5ft motor??
Och hur är de nya T4F motorerna ?? är det nått tryck på dessa ?
och en sista är denna bra ?? http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V7 ... w=3&last=1

hoppas ni alla står ut med mina frågor!!
Mvh Johan
av Rådlös
Den är säkert bra, förutom att det inte är någon Hybrid. Däremot är det en Flexi Fuel Vehicle, FFV. Alltså en bil som kan gå på antingen bensin eller E85, eller en valfri blandning därav. (Men den går bäst och bekymmersfritt på enbart E85)
Hybrid är i min begreppsvärld en bil som antingen kan gå på ett bränsle i en förbränningsmotor eller el från en batteribank. Om förbränningsmotorn driver en generator, som laddar batteribanken blir det en Laddhybrid.
av silentrack
Jätte bra skrivet men jag undrar om det är ventiljusteringar på 11ans motor ?
Och det ja menar med den nya T4F är att den har ju bara 180 hk men är den lika bra som 2.5FT eller är den slö som en 2.0 FT??
av Rådlös
Detta är väl egentligen en fråga som försäljaren skall kunna svara på. Nu har vi sett bl.a på det här forumet att det råder delade meningar om detta, försäljarna pratar på om det dom tycker är fördelaktigt i köpet, men nämner inte det osäkra eller diffusa. Men ring upp en verkmästare eller fråga en på plats om det finns någon där om det är en auktoriserad Volvohandlare. Han måste ju kunna kolla i databasen vad som gäller om eventuella ventiljusteringar på den aktuella bilen.
av perhall
silentrack skrev:En svår fråga ska man satsa på den nya t4F motorn och gå ner i utrustnings nivå eller ska man satsa på 2.5ft r design
Eftersom jag haft båda... svår fråga.
+ med 2,5FT
- motorljudet!
- bredare register
- orkar med last bättre
- håller förmodligen bättre - jag vet inte, men grundkonstruktionen är beprövad och T4F är ju en överladdad 1,6-motor med ganska högt effektuttag och en tung bil att släpa runt på. Å andra sidan har jag aldrig hört om nån rasad T4/F-motor (vore ju dyrt för Ford som bygger miljontals såna...)

+ med T4
- 25-30% lägre förbrukning
- bättre gasrespons
- ok prestanda om man inte kör tung last (0-100 känns den nog piggare än 2,5FT 200 om man kör ensam...
- går oftast lika tyst och mjukt som 2,5FT

PH
av jpennerb
Har nu kört en V70 T4F manuell i 2 dagar som hyrbil och blev imponerad över att en instegsmotor kan göra ett så pass bra jobb i en stor bil. Effekten räcker till gott och väl, väldigt tyst gång och snål! Körde den på 0.93 med etanol där min 2.5ft säkert velat haft 1.25l/mil. Det mest negativa var växellådan som kändes väldigt långslagig och jobbig att röra runt med. Men tror inte att powershift hade gjort upplevelsen bättre heller... :)

Väljer en T4/F alla dagar i veckan före en D2, D3 och D4!
av Mwi
Jag tror att den T4F i Jönköping är en gammal hyrbil, om jag inte minns fel har jag hyrt den en gång. Utrustningen stämmer bra med hur deras hyrbilar brukar vara utrustade, helt okej att köra och snål jämfört med 2,5Ft automat
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
spridare tätring

Tackar hjärtligt för alla svar fåt[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

När dottern lämnade in sin Volvo V90 p&a[…]

https://carup.se/nytt-forslag-langsammare-tankning[…]