Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kulisgirl
Har en kompis som just nu letar efter en v70 (miljöbil) och årsmodell från 07 och uppåt.
Vi var och tittade på en 07 gas/bensinbil idag som gått ca 20 tusen mil och även kollat in några etanol bilar.

Men vilken av dessa sorter är det "bästa" köpet? Gas eller Etanol?
Vad bör man tänka på om man köper en begagnad?
Vilka fel är vanliga och vad bör man kolla på?

Att 20 tusen mil på en "vanlig" Volvo inte är speciellt mycket vet jag. Men hur är det med gas och etanolbilarna? Hon vill ju gärna ha en bil som håller många år. För det är ju därför hon kollar Volvo. Helst vill hon hitta en som gått under 10 tusen mil. Men då blir det ju lite andra prisklasser på bilarna tyvärr.

Har hört att etanolbilarna drar såpass mycket att det är mer lönade att köra på bensin hela tiden. Hur är det med gasbilarna, lönar det sig att använda gasen?

Hoppas få svar på mina frågor. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Det är billigare att köra på etanol än bensin. Jag körde etanol större delen av året när jag hade min förra bil, en V50 1,8f -06. Förde statistik och kom fram till att jag sparade mellan 1-2kr per mil på etanolen. Den är så pass mkt billigare än bensinen så att bilen drar mer på etanol gör inget.

Kolla endast på gasbilar om du/din kompis bor i storstadsområde.. gasmackar är inte speciellt vanliga på andra ställen i Sverige. Etanol finns nästan överallt förutom i mindre samhällen i Norrland. :)

För mig var det så att med bensin drog bilen ca 0,9l/mil.. med etanol ca 1,1l mil.

Etanolen kostar ca 10kr/l, vilket ger en milkostnad för bränsle på 11kr. Med en literkostnad på 14,50kr har du en milkostnad på 13.05kr med bensin.

Kör din kompis väldigt långt per år kan du fundera på om det blir så ekonomiskt.. Etanolbilar ska ofta ha service med kortare mil-intervall än andra.. Hur det är med gasbilar vet jag i och för sig inte.

Kör man bara 1000-1500 mil per år kvittar det.. då måste man ju ändå lämna in på årsservice.
Jag har LPG i min traktor på styltor, och jag är super nöjd med det.

Jag sparar typ 600-800 Sek i månaden på att köra på gasen + att jag får sänkt bilskatt för att jag är så miljövänlig. :)

Vad man ska tänka på ang. gas bilar är att förbränningen sker vid en högre temp än besin, så ventiler och ventilsäten bör bytas som regel var 6000 MIL ska det vara, inte Km. Sorry.

Sen kan ju nämnas att du på gas får en effektförlust på ca 5-8%, detta är inte hela världen om du kör normalt eller som jag har 200+ hk, men inte så kul om du gillar att vinna vid varje rödljus och har en mindre motor. :D
Senast redigerad av 1 Andreas2012, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Du har redan fått bra svar här, men du skall få ett till om bränslekostnaden.
Det går åt lite mer etanol per mil än med bensin. Man kan göra en enkel beräkning. Tag ett aktuellt pris för E85. Multiplicera det med 1,3. Så länge man kommer under gällande pris för bensin är det lönsamt.
1,3 är det teoretiska merförbrukningen av bränsle med E85 mot bensin i samma motor. Nu finns det dom som anmärker på att det är kortare intervaller med service (oljebyte) med E85 än med bensin. Men som Joel80 skrev, service skall ändå göras varje år, helst före vintern och oavsett vilket bränsle man kör på, så den kostnaden ingår i den "normala" bilbudgeten.
Justering ang min förra post :

Vad man ska tänka på ang. gas bilar är att förbränningen sker vid en högre temp än besin, så ventiler och ventilsäten bör bytas som regel var 6000 MIL ska det naturligtvis vara, inte Km.

Och fördelen med att ha två bränsle system är ju uppenbar när det gäller driftsäkerhet, rasar det ena kan man använda det andra. men sen gäller ju samma regel ang kostnader för underhåll och service.Har du två bränsle system så ar du mer saker som kan gå sönder. :)
Identifiering Volvofälg

Jag har inte någon broschyr från 1989 […]

Volvo car UX

Bättre info om nya UX https://www.volvocars[…]

Va bra 😃😃😃 Då kan vi fortsätta som f&ou[…]

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg