- fre 16 aug 2013, 09:37
Det är det som jag ser som den stora fördelen med XC60 mot XC70, då man slipper de olackade platskrafset.
Och en sak till, vad händer bakom alla plastpaneler, hur får man bort all salt som rinner in därbakom och ligger och gosar sig därinne?
Men jag vet att jag är ensam om att tycka så....
apersson850 skrev: Plastkrafset längs sidorna på XC70 är bra, om man använder bilen som man kan göra. Ett typexempel är när en ängsmark är röjd upp lite med röjsåg. Då står det alltid kvar en del "stubbar", fingertjocka stammar från nersågade små träd. Man behöver inte ens köra på dem, det räcker att stanna vid sidan och öppna dörren, så har den pinnen gjort ett skrapmärke på dörrens nedre del. På plasten på XC70 kan man konstatera att man har ett närmast osynligt märke till, men på en V70 är det en repa i lacken.Tycker snarare tvärs om. Det som är lackat är enormt mycket mer tåligt då lack är bra mycket hårdare i ytan än den mjuka ABS plasten. Dessutom håller ju lack oändligt mycket längre. De lackade ytorna kan man ju dessutom polera, vaxa, konservera, slipa, lacka om, osv... plastpanelerna går inte att göra något med när de bli äldre, blekta eller repiga. Därför blir en äldre XC mycket sunkigare än en vanlig bil som är lackad. Den kan man ju polera och vaxa så den blir lika blank som ny. Det enda man kan göra är att gnida på massor av "svart vinylglans" titt som tätt då det ju inte håller som en lackkonservering.
Det är det som jag ser som den stora fördelen med XC60 mot XC70, då man slipper de olackade platskrafset.
Och en sak till, vad händer bakom alla plastpaneler, hur får man bort all salt som rinner in därbakom och ligger och gosar sig därinne?
Men jag vet att jag är ensam om att tycka så....
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.