Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev: Plastkrafset längs sidorna på XC70 är bra, om man använder bilen som man kan göra. Ett typexempel är när en ängsmark är röjd upp lite med röjsåg. Då står det alltid kvar en del "stubbar", fingertjocka stammar från nersågade små träd. Man behöver inte ens köra på dem, det räcker att stanna vid sidan och öppna dörren, så har den pinnen gjort ett skrapmärke på dörrens nedre del. På plasten på XC70 kan man konstatera att man har ett närmast osynligt märke till, men på en V70 är det en repa i lacken.
Tycker snarare tvärs om. Det som är lackat är enormt mycket mer tåligt då lack är bra mycket hårdare i ytan än den mjuka ABS plasten. Dessutom håller ju lack oändligt mycket längre. De lackade ytorna kan man ju dessutom polera, vaxa, konservera, slipa, lacka om, osv... plastpanelerna går inte att göra något med när de bli äldre, blekta eller repiga. Därför blir en äldre XC mycket sunkigare än en vanlig bil som är lackad. Den kan man ju polera och vaxa så den blir lika blank som ny. Det enda man kan göra är att gnida på massor av "svart vinylglans" titt som tätt då det ju inte håller som en lackkonservering.

Det är det som jag ser som den stora fördelen med XC60 mot XC70, då man slipper de olackade platskrafset.

Och en sak till, vad händer bakom alla plastpaneler, hur får man bort all salt som rinner in därbakom och ligger och gosar sig därinne?

Men jag vet att jag är ensam om att tycka så....
av joelf
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev: Plastkrafset längs sidorna på XC70 är bra, om man använder bilen som man kan göra. Ett typexempel är när en ängsmark är röjd upp lite med röjsåg. Då står det alltid kvar en del "stubbar", fingertjocka stammar från nersågade små träd. Man behöver inte ens köra på dem, det räcker att stanna vid sidan och öppna dörren, så har den pinnen gjort ett skrapmärke på dörrens nedre del. På plasten på XC70 kan man konstatera att man har ett närmast osynligt märke till, men på en V70 är det en repa i lacken.
Tycker snarare tvärs om. Det som är lackat är enormt mycket mer tåligt då lack är bra mycket hårdare i ytan än den mjuka ABS plasten. Dessutom håller ju lack oändligt mycket längre. De lackade ytorna kan man ju dessutom polera, vaxa, konservera, slipa, lacka om, osv... plastpanelerna går inte att göra något med när de bli äldre, blekta eller repiga. Därför blir en äldre XC mycket sunkigare än en vanlig bil som är lackad. Den kan man ju polera och vaxa så den blir lika blank som ny. Det enda man kan göra är att gnida på massor av "svart vinylglans" titt som tätt då det ju inte håller som en lackkonservering.

Det är det som jag ser som den stora fördelen med XC60 mot XC70, då man slipper de olackade platskrafset.

Och en sak till, vad händer bakom alla plastpaneler, hur får man bort all salt som rinner in därbakom och ligger och gosar sig därinne?

Men jag vet att jag är ensam om att tycka så....
Jag är av precis motsatt övertygelse, som hundägare, småbarnsförälder och jägare kommer jag alltid försöka köpa xc. Hundklor, ungar som slår med bandyklubbor m,m inte ett märke.

Sambon lyckades med detta i vintras:

Bild

Bara att värma lite och trycka ut igen, inte ett märke, har svårt att tro att en lackad skulle klara det? Dessutom så syns inte revor efter att man kört i rötter och stenar samma med parkeringsskador. För en djup reva i svart plast är fortfarande svart, men en djup reva i en vitlackerad stötfångare blir svart och syns väldigt tydligt.

Vad beträffar blekhet så är det ju bara för att folk inte tar hand om bilarna. Finns numera permanenta saker som fixar det för 200kr, min bil såg ut så här

Bild

Men efter en behandling, så ser den ut så här efter 2 år och många avfettningar m,m

Bild

Lite offtopic men men....
av Lövet
Dina högra dörrar visar också problemet med omlackning. Det blir sällan samma nyans tyvärr.
joelf skrev:Bild
av swemax
Om man använder Concept Vista istället för vinylglans så slipper man kladda så ofta

Dessutom ser det ut som nytt
av Sharkbait
andreas_lofgren skrev:Dina högra dörrar visar också problemet med omlackning. Det blir sällan samma nyans tyvärr.

Detta gäller alla bilar.
av Lövet
Ja det klart. Men det är en kommentar på B20s inlägg att lackade ytor är lättare att laga.
av llesrof
Det där var jag också lite nyfiken på. En dag när jag gick runt på Jönköpings Bildemontering fick jag se några XC70-lik på självplocken. Jag kollade skärmarna noga och det var inte minsta spår av rost. Samma sak med skruvhålen i nederkant på dörrarna. Jag bytte skruvar på min nu i somras och det fanns absolut inte minsta spår av begynnande rost.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Volvos galvanisering verkar ju vara helt sjukt bra. Jag har 2 plåtrena stenskott på förardörren. Dom har sett ut så i 3år. Tänkte fixa detta i sommar, men jag lät det vara av nyfikenhet för att se om det någonsin kommer rosta :D
av Lövet
Lite annat än 2008-> VAG där lacken ramlar av i stora flagor så fort du får en stenskott :(
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joelf skrev: Sambon lyckades med detta i vintras:

Bild

Bara att värma lite och trycka ut igen, inte ett märke, har svårt att tro att en lackad skulle klara det? Dessutom så syns inte revor efter att man kört i rötter och stenar samma med parkeringsskador. För en djup reva i svart plast är fortfarande svart, men en djup reva i en vitlackerad stötfångare blir svart och syns väldigt tydligt...
Hmmmm...Vi har nog lite olika uppfattning om slitage.... jag pratar om normalt bilanvändande, Då håller lack bättre är plasten. Jag pratar inte om att använda bilen som murbräcka eller hyggesplöjare.....

Vi har en BMW 5:a som är M-utrustad, sänkt och lackad ända ned "till marken", den blir ju blank, fin och som sprillans ny när man tvättar den för den är lackkonserverad överallt. Den är ju dessutom superenkel att få ren, superlätt att skinna av de sista vattendropparna från så det inte blir torkfläckar, det är inte alls lika enkelt o snabbt på all plast på min XC70.

Jag fick också de svarta plasten förstörd av Ditec på min förra XC70 när den bara var 1 år, lacken var dock helt oskadad, så visst var lacken mer motståndskraftig. Men som sagt, nu pratar jag körning på väg och inte brötande i surhål.

Så här blev plasten på min nya bil när Ditec-center avfettade den...

Bild

Bilen var inne för att få det åtgärdat flera ggr men det gick aldrig att fixa, så bra ut ett tag men kom snabbt tillbaka så fort de olika "vinyl-svärtona" proffsen använde bleknade av.

Kikar man på färgen på bakluckan ser man ju att den är svart och helt opåverkad, den var mycket mera motståndskraftig. Innan Ditec var det samma svarta nyans på bakluckan och kofångaren.

. Jag har provat med låsspray men det har […]

Instabil styrning (XC70 -16)

Uppdatering! Har nu bytt båda främre l&[…]

Problemet var att tätningen på slangv&a[…]

Jag tackar för svaret! Lite märkligt att[…]