Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Feltan
Hej

Har en v70 2,5t -04 med 13400 mil på mätaren.

Saken är den att jag tycker den är lite små slö. Den går bra på 1:an o 2:an. Ligger man däremot på 3:an i ca 50 o ger fullt så tycker jag att den borde dra bättre.

Den drar bra upp till 3000rpm, sen känner man att nånting backar/hålls tillbaka. Kraften avtar senare efter 4500rpm. Den känns ok i högre fart, den är efter man passerat 3000rpm den tvekar lite. En kille som ägt en likadan bil åkte idag med, o han tyckte att min bil var trött.

Har provat med annan magnetventil, o det gav ingen skillnad. Har kollat felkoder (ej med volvos dator), men hittar inget.
Bilen är nyligen servad och välskött.

Finns det ån mer jag kan leta efter? Kan det vara lmm? Lamda?
av Jonas_latt
Min t5 blev mer och mer slö. Byte massa delar men hitta ingen lösning. Men tillslut byte jag luftffilter och bilen kändes lätt 50hästar piggare.

Börja med ta loss Lmm och spola rent den med vatten eller elektronikprodukter. Låt den torka Byt filter samtidigt eller blås rent det du har.
Billigt att börja med.

Om inte det hjälpte kan du kolla laddtrycket låna en laddtrycks mätare eller köp en billig och koppla in den provisoriskt jag drog genom rutan.

Hör du turbon ladda alls? Vanligt att staget vid turbon hoppar av. Då har du inget laddtryck.

Inget av sakerna kostar i princip något så det e Värt att kolla.
Sista alternativet är ju att be någon här eller åka till bilia och låna vida.

Var bor du?
av Feltan
Turbon visslar på fint...
Har nu bytt luftfilter och gjorde samtidigt rent lmm. Tycker nog att bilen går lite bättre.

Men tycker fortfarande att den är trött när man laddar på 3:an. Men det kanske inte är nån racermaskin vi pratar om.

Finns det ler enkla grejer att kolla efter innan jg kör ner den till volvo?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
2.4T är inte speciellt villig på högre varv.
Den är ju gjord för vardagskörning med kraft på de varv man normalt ligger och åker på, och kraften maskeras ganska mycket av en mjuk chassiesättning.
av Bonzo11
Jag har både en V70 2,4T och en XC70 2,5T, och XC70:in är betydligt piggare trots att den är större. Min 2,4T är rätt seg, inget drag direkt, men går väldigt fint.
Användarvisningsbild
av Perc
Bonzo11 skrev:Jag har både en V70 2,4T och en XC70 2,5T, och XC70:in är betydligt piggare trots att den är större. Min 2,4T är rätt seg, inget drag direkt, men går väldigt fint.
Har du jämfört hur dom varvar när du ligger på en viss fart i olika växlar?

Jag vill minnas att XC70 är lägre växlad. Annars är den ju inte större, den är bara högre och har badbyxor i plast. ;)
av Bonzo11
Perc skrev:
Bonzo11 skrev:Jag har både en V70 2,4T och en XC70 2,5T, och XC70:in är betydligt piggare trots att den är större. Min 2,4T är rätt seg, inget drag direkt, men går väldigt fint.
Har du jämfört hur dom varvar när du ligger på en viss fart i olika växlar?

Jag vill minnas att XC70 är lägre växlad. Annars är den ju inte större, den är bara högre och har badbyxor i plast. ;)
Nä, jag har inte jämfört dom så, men det kanske jag ska göra. Men min XC70 är betydligt mer piggare än dom 10 hästar som ska skilja dessa motorer åt. Sen kanske det är något som spökar på min 2,4T, dock har jag inga felmeddelanden. Men jag har sett flera trådar här det senaste som tar upp det att dom har sega 2,5T, sen kanske en del bara upplever det så.
Frugan vägrar köra "min" gamla V70, "för den är så j-a seg".... :D
Användarvisningsbild
av Perc
Magnetventilen är ju en klassiker.

Jag upplevde dock att min 2.5T var olika seg från dag till dag. Jag kom aldrig fram till vad det berodde på. Men det var inte särskilt kul att påbörja en omkörning och märka att det fattas hästar. Ibland gick den dock riktigt fint.

För övrigt är 2.5T, särskilt med automat, en riktig underbar bruksmotor förutom bränsletörsten. Men man tröttnar aldrig på den sugande accelerationen och orret från motorn då man accelererar med halvgas och lådan ligger kvar på hög växel. :)

Folk som kör bruksbil utan turbo vet inte vad dom missar.

Va bra 😃😃😃 Då kan vi fortsätta som f&ou[…]

Volvo car UX

Nej fan föredrar nuvarande... :-(

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg

Köpte LED skyltbelysning till barnbarnets Peu[…]