Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kör en XC90 (-10) på dagarna. Under hösten kommer jag köra många små korta sträckor (max 2km) under veckodagarna. Jag är lite rädd för att batteriet kommer ladda ur, eller rättare sagt inte hinna ladda upp tillräckligt under dom korta resorna. Bilen är också utrustad med en parkeringsvärmare med tidur. Denna använder jag också, och min gissning är att den märkbart använder batteriet också. Behöver jag vara orolig för batteriet med ovan beskrivet scenariot? Behöver jag börja fundera på underhållsladdning av batteriet?

En följdfråga för underhållsladdning är om man kan göra så med batteriet monterat i bilen? Jag har en ny CTek laddare, men har läst en hel del om att elektroniken kan ta skada från en laddare. Om man ställer in CTek-laddaren på att det är kallare än -5 grader ute så har jag för mig att den använder en spänning upp till 14.7V, vilket låter ännu "läskigare".

I Volvo manualen kan man läsa följande:
Sid 193 "Vid laddning av batteriet får aldrig snabbladdare användas. Batteriledningarna ska vara bortkopplade vid laddning av batteriet"
Sid 203 "För att startbatteriet ska hållas i bra kondition rekommenderas minst 15 min körning / vecka eller att batteriet ansluts till en batteriladdare med automatisk underhållsladdning".
Men CTEKs laddare är ju så kallade "smarta laddare" som inte bara matar på på laddning utan analyserar och mäter batteriet.

Från hemsidan
SMART CHARGER

CTEK konstruerar och tillverkar ett sortiment smarta batteriladdare och tillbehör som passar för alla typer av blybatterier och därmed fordon som bilar, motorcyklar, båtar och jordbruksmaskiner samt gräsklippare.

Alla CTEK-laddare är helautomatiska, skapar inga gnistor, är skyddade mot inkoppling med fel polaritet och kan användas utan specialkunskaper. Dessutom kan laddarna vara inkopplade på batteriet i månader i sträck, tack vare den patenterade tekniken med pulsunderhållsladdning. Det är bara att koppla in och låta den stå på.

Smarta batteriladdare går genom en serie steg under laddningen för att avsulfatera, återuppliva, ladda, motionera och underhållsladda alla typer av blybatterier, förlänger deras livslängd och sparar tid och pengar åt användaren.

Dessutom kommunicerar smarta batteriladdare med batteriet genom hela proceduren och laddar bara efter batteriets behov. Därmed undanröjs risken för över- och underladdning som resulterar i kortare livslängd.

Dessutom reglerar alla CTEK-laddare spänningen för att skydda känslig elektrisk och hi-fi-utrustning.
Man kan hur som helst inte "mata på laddning". En strömförbrukare tar så mycket den behöver. I batteriets fall så sväljer det så mycket det vill ha, varken mer eller mindre. Eller så mycket det får, om laddarens kapacitet kommer emot först.

Jag skulle inte oroa mig för att ladda med smart batteriladdare. Jag rekommenderar också att du gör det pga bränslevärmaren som i kombination med kupéfläkten onekligen drar en del ström. 2km är inte mycket.

Jag har själv 4km till jobbet och kör bränslevärmare ofta, länge och gärna. En gång på morgonen och en gång då jag ska åka från jobbet är minimum. På eftermiddagen kanske jag också handlar mat, hämtar pizza, gör ärenden etc och man vill ju givetvis kliva in med pizzan i en varm och gosig bil. ;)

Värmaren går med andra ord väldigt ofta. Hade inga strömproblem nånsin, men då körde jag batteriladdare en gång i veckan också. Har en Defa SmartCharge på 4A. Till nästa vinter blir det nog en Calix-laddare till motorvärmarsystemet istället. Motorvärmaren kopplar jag ur, den behövs ändå inte. Men det är smidigare att koppla motorvärmarsladd för att ladda än att hålla på med lös laddare
Jag har i 10 års tid haft Ctec laddare i min bil och vinterläget har varit på under vintern och batteriet laddas så fort jag sätter i motorvärmarsladden,
inga som helst problem med någonting.
Jag laddare fullt minst en gång varje vecka vintertid med en liten CTEK av precis samma skäl som TS, annars hade jag helt enkelt stått med tomt batteri efter ett tag... nackdelen med värmare och korta körsträckor.

/Thomas
En CTEK-laddare är absolut rätt väg att gå, men korta körsträckor och frekvent användande av bensin/dieselvärmare sliter rejält på batteriet, som troligtvis kommer krokna mycket tidigare eftersom det ständigt djupurladdas - något som vanliga startbatterier inte är byggda för att klara av.

När batteriet kastar in handduken, byt till ett AGM-batteri istället. De tål djupurladdningar (som blir när värmaren går), de tar laddning snabbare än startbatterier och de har som en liten bonus en mycket högre kallstarteffekt vilket gör livet lättare för startmotorn.
De kostar i runda slängar 50% mer än vanliga startbatterier, men man tjänar på det i längden.

Men en CTEK-laddare är grundplåten, även för ett AGM.
Ett alternativ till CTEK-laddaren är att köpa motorvärmartillverkarnas laddarlösning.

Jag har själv elektrisk Calix-motorvärmare i bilen men den blir ju aldrig använd sedan jag installerade bränslevärmare. Jag hade tänkt koppla ur själva blockvärmaren och koppla in batteriladdaren istället. Jag laddade med krokodilklämmor direkt på batteriet hela förra året, men det blev trist i längden att rota under huven varje gång. Att koppla in en motorvärmarkabel är betydligt smidigare.

Alla Calix och Defa-laddare är givetvis automatiska och intelligenta, precis som ctek och dom andra.
Jag fick ett bra svar från CTEK, och känner mig nu trygg att ladda bilbatteriet inkopplat i bilen (med min CTEK-laddare):

"CTEKs ladare är helt elektroniksäkra och håller sig under de 16V som fordonstillverkarna anger som den säkra gränsen. Som mest laddar CTEK ( i RECOND mode) med 15.8V. Du behöver alltså inte koppla från batteriet från bilen när du laddar.

Väljer du en laddare som t ex MXS 10, så har du en temperatursensor som varierar spänningen efter den temperatur som finns runt batteriet. Att det blir kallare i garaget gör alltså inget.

En "snabbladdare" laddar med hög spänning och hög ström för att fort fylla batteriet. CTEK jobbar på ett annat sätt. Vi fyller i den takt som batteriet kan ta emot, och ju fullare batteriet blir, desto långsammare laddas det."
fumb skrev:Jag fick ett bra svar från CTEK, och känner mig nu trygg att ladda bilbatteriet inkopplat i bilen (med min CTEK-laddare):

"CTEKs ladare är helt elektroniksäkra och håller sig under de 16V som fordonstillverkarna anger som den säkra gränsen. Som mest laddar CTEK ( i RECOND mode) med 15.8V. Du behöver alltså inte koppla från batteriet från bilen när du laddar.

Väljer du en laddare som t ex MXS 10, så har du en temperatursensor som varierar spänningen efter den temperatur som finns runt batteriet. Att det blir kallare i garaget gör alltså inget.

En "snabbladdare" laddar med hög spänning och hög ström för att fort fylla batteriet. CTEK jobbar på ett annat sätt. Vi fyller i den takt som batteriet kan ta emot, och ju fullare batteriet blir, desto långsammare laddas det."
Ok, svaret på varför det plötsligt tog ett dygn för min ctek att ladda batteriet :)

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]