Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrik88
Är på gång att köpa min första volvo, men behöver hjälp på vägen dit.

Har kollat på V70ii med 2.5FT motor från 2009 eller 2010. Har provkört en 2009 momentum och en 2010 summum och föll såklart för den senare. Det som avskräcker en hel del är ventiljusteringen. Har sökt info om pris på detta utan att lyckas mer än svaret DYRT?!

Någon här inne måste ju ha utfört denna justering och vet ungefär vad den kostar?
Är ventiljusteringen något som en mindre verkstad utför eller är det volvo verkstäder som gäller?

Summumen börjar även närma sig kamrem :???: Vilket jag hoppas och inte tror borde bli lika dyrt som på min nuvarande A4 2.0tdi.

Något annat man behöver tänka på vid dessa årmodeller? :)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
2010 kom den nya växellådan med den högre utväxlingen (manuell alltså). Lägre förbrukning och utnyttjar motorns stora vrid bättre. Dessutom riktigt lugn gång i motorvägsfart.

2009 finns som både 200 och 231hk har jag för mig. 2010 finns bara som 231hk. Dock finns Polestar så det går alltid att åtgärda. Annars är det inga jätteskillnader såvitt jag vet.

Riktigt trevlig motor som jag önskar fanns kvar.
av fredrik88
Glömde säga att det är automat som är auktuellt :)
Är det skillnad på utväxlingen på en automat också? Tyckte den nyare växlade bättre!

Är det årsmodell eller motor man går efter vid ventiljusteringen?
av jjt
På min 2010 gick ventiljusteringen inklusive servicen på cirka 14000:-, man fick justera 15 av 20 ventiler.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Det har kanske med att den nyare hade 231 och 09:an 200 hk? De starkare motorerna verkar fungera bättre med automat. Samma för de som har Polestar.

Automaten skall inte ha annan utväxling såvitt jag vet.
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag har haft en 2,5FT både som MY10 och MY11. Det är en sent tillverkad MY11, det var ju produktionsstopp på den ett tag innan den klarade miljöreglerna som trädde i kraft 2011. Vad man egentligen ändrade på för att få genom modellen vet jag inte och jag har aldrig märkt någon som helst skillnad mellan motorerna.
av Noodles
När jag frågade om ventiljustering på vår MY11 så hittade inte verkstadspersonalen nåt om det på kommande servicear, inte då iaf. Var förra året jag ställde frågan.
av jpennerb
Har för mig att det är samma utväxling för automaten mellan MY09 och MY10. Upplever själv att lådan växlar bättre sedan den fick hantera mer effekt iom autotech optimeringen som även var anledningen till att jag köpte en MY09. Då det ändå blir samma effekt mellan årsmodellerna.
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]