Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
jag kan tala om att bilarna med 3000 mils service är domsom idag kräver den bästa/dyraste oljan
Användarvisningsbild
av bduren
VolvoB20 skrev:
bduren skrev:Om det nu är så att det ställs högre krav på oljan till en diesel borde den vara bättre=dyrare.

Konsekvensen av det är ju att ALLA borde köra på den bästa oljan = dieselklassad.

Då kanske någon säger att det behövs olika oljor till bensin resp diesel eftersom avfallet oljan ska ta hand om skiljer sig åt.

Är det så ?

Är sotresterna från bensinmotor annorlunda än sotresterna från diesel ?

Oavsett svaret tänker jag på mitt första inlägg..

En olja som blir svart redan efter 400 mils körning (jag kör till jobbet 7,5 mil enkel väg dvs inga kortsträckor) borde få sämre egenskaper tidigare än en olja i en bensinmotor efter samma körsträcka.

Det blir byte efter 1000......

/Björn
Förr i tiden sades att olja till en diesel måste ha bättre bärighet pga högre lagertryck pga högre komp psv.

En turbobensinare behöver olja som klarar högre temp när det passerar turboagget tex för en bensinare går mycket varmare.

Om det gäller än vet jag inte.
Den här förklaringen låter vettig. Så är det nog.

Sen tror jag också att ett extra oljebyte mellana servicarna är värt pengarna.

Tack alla för synpunkter och information

/Björn
Användarvisningsbild
av CarMan
bduren skrev:
VolvoB20 skrev:
bduren skrev:Om det nu är så att det ställs högre krav på oljan till en diesel borde den vara bättre=dyrare.

Konsekvensen av det är ju att ALLA borde köra på den bästa oljan = dieselklassad.

Då kanske någon säger att det behövs olika oljor till bensin resp diesel eftersom avfallet oljan ska ta hand om skiljer sig åt.

Är det så ?

Är sotresterna från bensinmotor annorlunda än sotresterna från diesel ?

Oavsett svaret tänker jag på mitt första inlägg..

En olja som blir svart redan efter 400 mils körning (jag kör till jobbet 7,5 mil enkel väg dvs inga kortsträckor) borde få sämre egenskaper tidigare än en olja i en bensinmotor efter samma körsträcka.

Det blir byte efter 1000......

/Björn
Förr i tiden sades att olja till en diesel måste ha bättre bärighet pga högre lagertryck pga högre komp psv.

En turbobensinare behöver olja som klarar högre temp när det passerar turboagget tex för en bensinare går mycket varmare.

/Björn
ett olja byte/ var 12:e månad är myvke viktigt. men du kan lugnt köra 3000 mil mellan bytena om din bil har denna intervall. dock om du kör 500 mil/år o alla milena är kortkörningar så kan det vara värt att byta olja var 6:e månad
Användarvisningsbild
av koneo
Jag har kört 2700 mil med min D5:a nu, har inte behövt fylla på olja. Däremot har min jobbarkompis behövt fylla på var 500:e mil (!). Han har kört ungefär lika långt, och kör nog dessutom lugnare än mig.. Han har XC70 ifs, men spela roll?

:?:
av Pebben
CarMan skrev:
bduren skrev:
VolvoB20 skrev: Förr i tiden sades att olja till en diesel måste ha bättre bärighet pga högre lagertryck pga högre komp psv.

/Björn
ett olja byte/ var 12:e månad är myvke viktigt. men du kan lugnt köra 3000 mil mellan bytena om din bil har denna intervall. dock om du kör 500 mil/år o alla milena är kortkörningar så kan det vara värt att byta olja var 6:e månad
Det håller jag inte med om... Har själv varit med om ett turboras pga. för mycket skit i oljan. Då gjordes servicen enligt specifikationer. Men när jag lagade turbo sa de killarna som är experter på just turbo att med de nya dieslarna är det för långt serviceintervall för turboaggregaten. Motorn klarar det men inte turbon. Oftast gör den det men det sliter betydligt mer, så de rekommendera att göra ett extra oljebyte mitt emellan servicearna om man har långt serviceintervall.
Användarvisningsbild
av CarMan
Pebben skrev:
CarMan skrev:
bduren skrev: Den här förklaringen låter vettig. Så är det nog.

/Björn
Det håller jag inte med om... Har själv varit med om ett turboras pga. för mycket skit i oljan. Då gjordes servicen enligt specifikationer. Men när jag lagade turbo sa de killarna som är experter på just turbo att med de nya dieslarna är det för långt serviceintervall för turboaggregaten. Motorn klarar det men inte turbon. Oftast gör den det men det sliter betydligt mer, så de rekommendera att göra ett extra oljebyte mitt emellan servicearna om man har långt serviceintervall.
det som sliter mäst är ju dom som kör korta sträckor & gör men då service enligt intervall så blir det ju en gång om året.

det är ytterst sällan vi byter turboagrigat, på en o annan 940 bytar man ibland, men inte heller där är det ofta.
sen så har man väll bytt på nån P2:a, men der är i stil med en var 3:a år o då har vi över 30 bilar/ dag här.
Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Alltså frågan är om den inre &aum[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]