Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

prova först att nollställa felkoden och se om den återkommer. Försök isåfall vara observant på när lampan tänds igen (om det är precis vid start, om det är när motorn blir varm etc).

Felkoden betyder
1-3-1 = Varvtalssignal från tändstyrenheten
Villkor:
Vid start skickar tändstyrenheten varvtalssignal parallellt till #1 och #28 på bränslestyrenheten. Om bränslestyrenheten detekterar varvtalssignal på #28 men inte på #1 sätts felkoden.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord.
Felsymptom:
Motorn startar inte.

Felkoden lagras tills man nollställer den, men felet som gjorde att den sattes måste ha upphört. För om varvtalssignalen (på stift #1) saknas startar inte motorn. Och om svänghjulsgivaren lägger av saknas signalerna på både #1 och #28, och då får man inte den felkoden (man får normalt ingen felkod alls).

Här är en tråd med en ganska bra skiss som förklarar hur de två signalerna hänger ihop, även om den behandlar ett annat problem: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&p=486639 Läser man den förstår man att byta svänghjulsgivaren nog inte är det första man gör i det här fallet. Prova som sagt först att nolla.
En kommentar till Sicnarf och hans tips, som i och för sig är helt rätt, men för den oerfarne kan det tyckas konstigt.
Du ser alltså skarvkontakten på bilden, från Ravi. Då blir det lätt att leta upp den verkliga kontakten under höger vindrutetorkare i motorrummet. Kontakten har en liten låsbygel så att den inte skall gå upp och glappa av sig själv. Den har också en annan specialitet, kontakthuset är fyllt med vaselin för att hålla borta fukt. Första gången man ser det verkar det som något "äckligt klet" som har uppstått (?) där. Det är alltså bara vanligt vaselin och skall vara där.
Hej igen!

Återställde felkoderna i diagnos boxen och lambasondlampan har slutat lysa. Problemet kvarstår (dålig acceleration, slö och höga varv ).
Besökte Bilia tidigare idag och efter en 15 sekunders körrunda av en Volvo mekaniker konstaterade han att kopplingen måste bytas.

4990 svenska riksdaler gick hela kalaset på. Otroligt dyrt om du frågar en student som mig. Några tips på hur jag kan komma billigt undan.
Vad tror ni om att besöka biltema imorgon för att inhandla en ny koppling och besöka någon verkstad som kan göra jobbet åt mig..

Rekommendera gärna någon som kan göra detta åt mig. Bor i Stockholm..
Förmodligen blir det inte billigare om du kommer med en koppling och ber dom byta ut den. Dom vill ju gärna sälja en tillsammans med arbetet. Dom flesta verkstäder tar ut ett högre pris i sådana fall där kunden har egna prylar. Betänk också att verkstaden betalar högst troligt ett pris som ligger under Biltemas pris till en privatkund.
Vill du jaga enkronor så köp dig en verkstadshandbok och en koppling. Det finns inte bara på Biltema, dom andra bilprylvaruhusen har också. Sedan följer du bokens anvisningar och byter själv.
När du ändå är i närheten så kan du passa på att se var vevaxelgivaren sitter, över svänghjulet. Det är i detta tillfället när du har kopplingen borta som du bäst kommer åt den. Detta är bara för att du skall veta (lära dig) var den sitter och förstå dess uppgift för framtiden. Det går att nå vevaxelgivaren uppifrån också men det är tämligen trångt den vägen.
Känner du osäkerhet inför detta så vänd dig till en verkstad. Förr när så gott som alla bilar var bakhjulsdrivna var kopplingsbyte närmast ett rutinjobb. Det var t.o.m så att det var priskrig på det under en tid, vilket innebar att det gick att pressa priset. I dag är det närmast en mardröm att byta en koppling i en bil då dom flesta är framhjulsdrivna och har tvärställd motor.
Men... har du köpt bilen nyligen, med det felet? Det är ett allvarligt fel, säljaren kan inte ha varit omedveten även om man som köpare också har ansvar att kolla upp. Det är dessutom ett fel som är väldigt lätt att kolla vid provkörning (man kör på fyran i 70 eller så, trampar ner kopplingen, håller gaspedalen i botten och släpper upp kopplingen – då ska varvräknaren direkt gå ner till körvarvtal igen utan att sega eller pendla).

Jag tror att du ska låta någon mer bilvan kompis/granne/etc kolla på bilen innan du lägger mer pengar på den. Verkligen sagt i all välmening :)
Väldigt dåligt av mig. I stridens hetta såg allting kanon bra ut men det är något som jag får ta på mig så här på efterhand.

Kopplingen har som sagt gjort sitt och jag undrar om ni kan rekommendera någon verkstad/person som kan göra detta åt mig.. Givetvis utgår ersättning. :D
Kolla på Blocket. Klicka på "Tjänster" och på Bil o Motor sedan. Säkert hittar du nån där. Annars kan du gå till vilken liten utländsk verkstad som helst och pruta med dem. Brukar vara billiga då det är konkurens de emellan.
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]