Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har just beställt en ny V60 T6 AWD Polestar (japp, samma motor igen, den är kanon) med det nya digitala kombiinstrumentet. Dock utan R-design den här gången. Kombiinstrumentet på R-design var mycket sobert och snyggt (med den blåa bakgrunden) men jag tycker att den nya digitala looken är helt OK. Däremot är det konstigt att man inte kan få en högupplöst skärm. Grafiken är fortfarande lite grov.

En annan anledningen till att jag väljer bort R-design är att det är lite väl mycket lull-lull och så är jag trött på looken bak med avgasrören. Det känns som att varannan V60 ser ut precis så. Mycket populärt här i trakten att skaffa en V60 drivE med R-design och ta bort motorbeteckningen. Nya baken med integrerade dubbla avgasrör på MY14 är riktigt snyggt så jag hoppas bli nöjd.

En fråga: Hur är det med glädjefaktorn på hastighetsmätaren när den nu är digital? Hur stor marginal är det mellan visad hastighet och sann hastighet på den nya mätaren?
ericbreiter skrev: En fråga: Hur är det med glädjefaktorn på hastighetsmätaren när den nu är digital? Hur stor marginal är det mellan visad hastighet och sann hastighet på den nya mätaren?
Det lär inte vara någon skillnad, hastigheten övervakas digitalt i din gamla bil också men presenteras analogt.

Bra val av motor, kan bara hålla med om hur förträfflig motorn är! Synd att den inte går att få med manuell låda bara.
MartinS skrev:
ericbreiter skrev:Bra val av motor, kan bara hålla med om hur förträfflig motorn är! Synd att den inte går att få med manuell låda bara.
Jo, jag minns min trimmade S60 T5 med manuall låda (spaceball-designen) som jag hade 2006-2007 och den förmedlade en otroligt skön känsla. Men samtidigt är det väldigt bekvämt med automat så jag är inte säker på att jag hade tagit en manuell låda idag. Förhoppningsvis kan växlingspaddlarna bli både bekväma och roliga att använda.
perhall skrev:Den som gjort MY14-broschyren verkar inte heller gilla nya analoga för den gamla analoga är med flera gånger, den nya analoga ingen gång.../PH
Haha, det säger väl allt!
Jag tycker att den är helt ok, fast det är klart, sätter man den på "Elegance" så är den ju inte direkt snygg. Och det kanske i det läget man bedömer panelen? Fast när man kör bilen använder man ju inte den.

Jag tycker om den framförallt för att den ju oslagbar när det gäller information. Jag har en V60 laddhybrid med driversupportpaketet och jag undrar hur man skulle fixa in all information annars. T.ex. när man ser hur mycket den genererar (dynamiskt beroende på "motorbroms" och "vanlig broms"), balansen mellan kraft på pedal och när dieseln går igång, skyltavläsningen, informationen om hur fort bilen framför kör, avståndet för den adaptiva farthållaren. etc.

Nu visas inte allt på en gång och det hade säkert gått att lösa utan detta, men bra att man kan ändra informationen och känna på bilen och dess omgivning. Jag kör oftast på den som länken visar för jag tycker att det gör det lättare att se hur fort man åker när siffran står direkt. Fast det är klart, det flimrar ganska mycket när man trycker på gaspedalen (fast då tittar man helst på vägen) och det är lite konstigt i magen när den visar 0 i varv och man ligger i 90 km/h ...
Användarvisningsbild
av bjornw
Det är ju otroligt lätt att montera ut DIM (en plastbit och fyra skruvar) så jag funderar på om man kan ta loss den, lossa glaset (plasten) och pilla loss silverlisten eller i värsta fall måla den svart. Den skulle förmodligen se bättre ut utan den.

Har inte kollat närmare på den än men det blir nog ett projekt när man väl får en bil med en.
Vad trevligt det vore om man kunde välja lite klassiska Volvo teman. Få instrumenteringen att se ut som i en 240 från - 78 eller kanske 960 från 1996... En hyllning till tidigare modeller. Jag skulle lätt betala extra för det!! Få lite nostalgi känslor, när det ser ut som i min första 740 från 86. Bättre än det som kommit nu i vilket fall. Men det är ju min högst personliga åsikt, som Glenning brukade säga.
Användarvisningsbild
av x74
Nya panelen är ett lyft för volvo. Skulle inte best en ny om det inte vore för faceliften för my14 med den nya instrumenten. Ett
klart lyft i rätt riktning. Den gamla instrumenten känns just som gammalt :lol:
Efter en vecka och 110mil så måste jag säga att jag inte saknar den förra instrumenteringen över huvud taget. Gillar att man kan välja utseende
efter humör... men framförallt den diskreta indikeringen när växellådan tycker att man skall växla när man ligger i sportläge, utan att den för
den delen lägger sig i vid uppväxlingar. sedan är det också snyggt hur "hastighetsmäternålen" ändrar längd beroende på hur mkt info. som
behöver visas i Elegance-mode.
Håller med om att det inte är något fel på den nya instrumentpanelen! Har kört en V60 modell 2012 och har nyss hämtat ut min nya V60 årsmodell 2014.

Valfriheten att välja tema skapar omväxling och med nyckellöst system kan gumman och jag ha olika teman, utan en massa rattande på körriktningsvisaren.

Är det inte lite avundsjuka i botten? Eller är smaken som baken - delad?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Inget hört om det tidigare. Börja med Vo[…]

Blond läder eller ej

Nu rätt många år senare kan man t[…]

Volvo 760 mätarhus

Förmodligen reostaten. På 740 är d[…]

Sänka volvo 740 40mm?