Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Sådär - tog av de gamla rören men de var fortfarande OK så jag kör med dem en vinter till så blir det byte till våren igen. Passade på att ta några bilder:

Såhär ser det ut helt utan slutrör (klicka på bilden för att förstora):

Bild

Här ser ni en jämförelse med mitt rör som nu hängt med 6000 mil och det helt nya. Ni ser att jag helt enkelt kapat av den yttersta biten vid de slitsar där klammorna sitter och därmed gjort röret ca 10-12 mm kortare. Bredvid ser ni de nya jag köpte idag. Kapningen gör att röret går att få längre in mot ljuddämparen vilket också gör att det kommer längre upp mot diffusorn och inte sitter för långt ned. Att kapa är busenkelt med rondell eller enkel bågfil eller en Dremel.
Bild

Såhär ser det ut snett underifrån när det är monterat:
Bild

Och till sist rakt bakifrån:
Bild

Det finns många slutrör i aluminium. De ser helt OK ut när de är nya men efter lite borstande så blir de helt matta. Aluminium och vägsalt är ingen höjdare heller så dessa i rostfritt är bara att polera upp om man känner för det. Kan tillägga att jag inte polerat dem en enda gång utan bara kört med fälgrengöring och fälgborste :)
av AndS
mattish skrev:Lite sugen blir man ju, men jag har ju bara ett rör som tittar ut och då avslöjar man ju att man kör snåldiesel :P
Ååhh den stackars saten försöker köra fort men kan inte
:roll: :-O) :mrgreen: ;-//
Det är ju en snåldiesel man kör :grin: men sedan att det finns lite Polestar i programvaran kan ju få bli en överaskning när man gasar lite.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Tänk bara på att dieslarna oftast har grövre rör (diameter). Kanske har de mindre dieslarna mindre rör och där kan det passa bättre.

Kring urgröpningarna i diffusorn så har det funnits på alla mina senaste tre V70II: MY08 2,0F, MY10 2,5FT, MY12 AFV och nu denna BiFuel. Dock syns de bara om man böjer sig ner så man tänker ofta inte på att de finns där.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Precis! Jag tror tom urgröpningen finns på båda sidor även om du bara har ett slutrör. Kruxet kan vara diametern på röret. Jag kan mäta på min om du vill jämföra? Kanske går det att köpa två och montera en "dummy" även på höger sida ;)
Användarvisningsbild
av börne
Racetwin2 skrev:Att kapa är busenkelt med rondell eller enkel bågfil eller en Dremel.
Bild

Såhär ser det ut snett underifrån när det är monterat:
Bild
Tack... ska köra förbi Jula imorrn, höll i dom idag men tvekade, men nu när jag ser hur det sitter är det ju inget att tveka på, tänkte inte på att man kan kapa av dom lite för att kunna justera ytterligare...

Hoppas det ser lika bra ut på en S80. Annars är det ju bara 260 spänn, men rumpan ser ju likadan ut i nederkant som V70 så varför skulle det inte :wink:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Får gratulera!! Vad hade du för miltal[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]